Hej!

Det börjar bli dags att renovera tvättstugan i källaren i villan byggd 1965. Först ut blir att bila ut för ett nytt avlopp men jag sitter nu och planerar det övriga arbetet och har fastnat lite på en detalj - taket.
I dagsläget är taket ett betongtak som verkar fått sig uppfräschningar under åren som tidigare ägare bott i huset. Det är lite av ett lapptäcke med någon typ av fix (spackel?). Varför ägaren gjort så här har jag ingen aning om. Precis ovanför tvättstugan ligger ett badrum som blivit renoverat på 90-talet.

Min fråga är kort och gott. Vad kan jag och vad bör jag göra för att fräscha till taket? Går det att bredspackla rubbet för att få det att se bättre ut? Skulle det fungera att sätta renoveringgips? Finns det några andra lösningar?
Att sätta ett nytt innertak som tar mer höjd än någon cm tror jag inte är aktuellt eftersom takhöjden enbart är 210 cm. Det finns även en lös tanke om att lägga golvvärme som då också skulle ta rejält med höjd med all isolering som krävs.

Bifogar några bilder på hur taket ser ut, konstigt nog ser det mycket fräschare och bättre ut på bilderna än hur det upplevs i verkligheten. Övriga tak i källaren är betydligt slätare och inte alls lika grova.

Alla tankar och idéer tas öppet emot.

• Ojämnt och lagat betongtak i en källartvättstuga med synliga rör och gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt och fläckigt betongtak i en källartvättstuga med synliga rörinstallationer.
    Skapa konto
  • Ojämna ytor och lagningar på ett äldre betongtak i behov av renovering, med synliga spackelreparationer.
    Skapa konto
  • Betongtak i behov av renovering med fläckvis spackel och omålad yta vid en rörinstallation.
    Skapa konto
L
Har du testat slipa lite på det buckliga?

L Lärospånet skrev:
Har du testat slipa lite på det buckliga?
Slipa skulle nog kunna förbättra på sina ställen, men hela ytan är väldigt grov så totalresultatet hade nog inte blivit speciellt bra.

Kan leva med att bara försöka slipa det värsta men hade varit roligare att få ett fint/finare tak när golv och väggar kommer bli nya och fräscha.

L
laq4.jpg
PVC-tak! Så kallat stretch ceiling.

Eller så kan du tänka omfamna pizzeria-looken och göra väggarna lika skrovliga som taket :)

För egen del hade jag nog bara slipat så mycket jag orkade och sedan målat över allt, tror det hade varit fräscht nog. Bredspackling borde dock kunna lösa det om du ändå vill ha slätare, känns bara som ett stort jobb?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.