Trädgårdsmaskiner
Sommartorparn: Tack för bra svar! Då släpper jag detta med kullagerfett och väntar på att hjulen skär i stället.:)
pappan: Denna typ av motorer brukar ha en hastighetsreglering som består av en "plåtflärp" som påverkas av vinddraget från svänghjulet. Den är sedan kopplad till gasspjället på motorn. Kolla att denna inte kärvar efter att maskinen stått stilla länge. Att den stannade efter ett par minuter på full choke beror antagligen på att tändstiftet sotade igen pga den alltför feta blandningen
Krilleman: Fel hittat och åtgärdat! Pinsamt värre :o då min polare och mekaniker kommer och ska ta sig en titt på problemet... En bult genom axeln/fälgen hade gått av vilket resulterade att diffen spann. Ibland undrar man varför man blev röris och inte mekaniker... :wow: Konstigt nog har den bulten genom fälgen aldrig gått av tidigare... Nybörjarmisstag på stiga-fronten må hända?!
linusc: Jättebra, tack Gilbert. Pratat med dem, och det var 17 nånting per liter, så det är ju en ganska bra besparing jämfört med 25, om man köper några liter. Och tillräckligt liten skillnad jämfört med vanlig soppa att det är värt det. Kanske värt att testa i hojen också, och se vad den säger om finbensin. Tack för svar om förbrukning, jag får väl se om jag får upp farten så jag
Göran.W: Se där ibland är dom billiga lösningarna dom bästa:thumbup:
Stew: Hejsan, Jag har läst många många artiklar, foruminlägg och böcker om hur man ska få den bästa gräsmattan. Har också pratat med flera som är duktiga på området. Alla, utan undantag, säger samma sak. Skrota mossrivaren, den förstör mer än vad den ger resultat. Se till att ge gräsmattan rätt förutsättningar istället och arbeta bort mossan genom att låta gräset ta över.
ankan_84: Hej, ska fräsa upp gräsmattan. Grannen har Stiga JB 500 för 1000:- Hur är denna maskin. Är den okej eller?
dagsverkaren: Två rörliga delar ... Och inte f-n får jag rätt på min två år gamla Partner handjagare. I slutet av förra säsongen började den "slira" och glida över gräset. Har sedan dess rengjort och smort kransen, kugghjulet och tappen, första gången med olja men även med fett. Några tips? Hade tidigare en Husqvarna i typ 15 år (som jag fick begagnad av min svärfar) som aldrig krånglade och
Marlen Eskilsson: I lördags köpte jag mig också en batteridriven som du yonna! Visste inte att det fanns innan du ställde frågan. Testade att klippa igår också. Nu ser min buxbomhäck proffsigare ut, men jag tycker kanske att maskinen var lite seg. Borde man kanske ha köpt en med sladd i alla fall?
Stew: [citat] Hej, Har nu testat denna: http://www.focalprice.com/LH030B/Genuine_MAGICSHINE_MJCT806_220_Lumen_Waterproof_LED_Head_Light_Black.html Den lyser bra, bytte ut de uppladdningsbara batterierna som följde med till 3 st AA av bättre kvalitet. Kan med lätthet göra de flesta utomhusaktiveterna nattetid utan att ramla in i något som inte bör ramlas in i. Allt postivt förutom: Knappen för
ankan_84: Det var snällt, ska kolla runt lite. Hör av mig i så fall. Mvh
mexitegel: Det är inte omöjligt att det är axeln som gått av och då kan det gå att laga. I ditt fall i sådana fall långt in. Farsgubben har lagat sin flera gånger, verkar som ojämn gräsmatta tar kål på axlarna. Har diffen kastat in handduken vet jag inte om det är lagningsbart eller om det är enklare att hitta en reservdel.
Elkludde: Tack men jag var närmast ute efter vad dom är utrustade original tex husvarna, Honda,Stiga
Nonkan: Full gas innan och låt klingan varva upp. Sedan trycker du emot med lätt tryck, det är klingan som ska jobba, inte du. Märker du att den inte riktigt orkar så släpp på trycket och låt klingan varva upp igen. Har du kört motorsåg så är det precis samma principer som gäller, fast en röjklinga är inte lika bra på att få iväg spånet från snittet som en motorsågskedja. Hugger du
odland: Hej det är manuell chock i gaveln på förgasaren membranet är nytt. Här är nr på motorn130212 - 1153 Tackar för senaste svaret
yonna: Tack, Sommartorparn! Jag har blivit erbjuden en begagnad för 300 kr - vilket väl motsvarar transportkostnaden från Sthlm ... Det är en Fiskars med behållare. Jag får i så fall nöja mig med en sådan. Jo, jag håller med dig om att den kräver viss tidstålamod. Men miljövänlig är den! Fiskars saluför den inte längre. Knepigt att ingen annan leverantör har något liknande!
jokomoko: [citat] Tycker Wekla ser bra ut på pappret också. När det gäller Kina-prylar vill jag gärna höra från någon referens innan jag slår till. Å andra sidan, det är ju inte high tech precis så vad kan gå fel egentligen om konstruktionen är vettig (vilken den verkar). Det ska vara Motorn och Hydraulpumpen då, men hur dålig kvalitet på sånt kan det vara egentligen .? ... Jaja, kul om
Nonkan: Husqvarna skulle släppa en proffstrimmer med böjt rör i år, 327 cx, men den är uppskjuten. Annars är det en efterföljare till 325 cx som nog är den bästa trimmer med böjt rör som gjorts. Kolla in Hitachis modeller, de säljer vi mycket av till parkförvaltning. Även Hondas lilla 4-taktare har jag för mig hade bra värden, har inte någon data tillgänglig just nu bara. Trimmers med
thomas33: [citat] Från sidan som länkas till ovan... Även om man inte bör klippa gräset när det regnar är Landroid konstruerad för att tåla dåligt väder. :cool:
tallmilan: Det kan inte vara så dyrt med frakt från Tyskland "egentligen". Jag har betalat under en tusenlapp med Schenker för att skeppa kylskåp från Italien till Sverige. Och nu när jag bor i södra Tyskland så ser jag hur samhället fungerar - allt skeppas kors och tvärs hela dagarna, man skickar verkligen alla varor på tåg och tradare, och leveranserna kommer alla dagar utom Söndag då man
fgo: stihl fs40 borde väl bli hur bra som helst. här är ju ett bra köp annars http://www.blocket.se/kristianstad/Gras_Trimer_39284901.htm?ca=6&w=3
Lazzeman: Ja just nu med ledning av det du skriver så är jag tveksam beträffande Stiga...i alla fall beställer jag ingen på internet eftersom jag inte sett dom live. Det slutar antagligen med att jag får bita i det sura gräset och uppgradera till en Husky 540.
Clumber: Jag har löst problemet Den vänstra stiftet ska jordas till kabelskon samt högra stiftet ansluts till start/stopp knappen. Tändspolen med dubbla stift byttes ut till enkelstiftare ,så det finns 2050 sågar med olika tändspolar har jag fått lära mig.
karlastrid007: Jag kör en bala agri vedkap jag köpte begagnad för 8000kr. Funkar bra till små och medeltjocka stammar. Men när det blir för tjocka stammar så åker jonsereden fram! Den är på 60cc och skär genom allt som smör, men det sliter på den.