Kilensnickare skrev:
Ingen rekommenderar en vedsåg, hur kommer det sig? Jag har kört med motorsåg på vedbacken i några år, men funderar på att gå över till en vedsåg/vedkap. För och nackdelar?

Största nackdelen med en bensinare tycker jag är ljudnivån och bensinångorna, även om man kör på miljöalternativ så luktar det en del, istället för virke, kåda och frisk luft...

/Kilensnickare
Jag har kapat en hel del ved och föredrar vedkap. Snabbt, enkelt och relativt riskfritt. Dessutom blir det mindre spill, med kedjesåg känns det som hälften av vedhögen blir kvar på vedbacken i form av spån. För det man inte orkar baxa upp i vedkapen behövs motorsåg. Då föredrar jag eldriven. Enkelt, tyst och snabbt, el har man oftast hemma till skillnad från tvåtaktsbensin som har en tendens att vara slut när den behövs som bäst. Den bensindrivna sågen använder jag mest till smått, när man inte orkar dra fram sladden, eller allt annat mer än 30 meter från ett uttag.

Redigerat:
Svarfar köpte en 3000kr h-qvarna, den går som en sur moppe om man jämför med min far -qvarna i 10 000kr klassen som upplevs som en cross!!!. ska du kapa så mkt ved om året? Då skulle jag satsa på en ved maskin, kapar klyver å ev ett transport band. visst det är mkt mera pengar men tid är dyrbar.
men det va ju såg...

köp en dyr, det e som med allt annat, billigt inte bra, dyrt lite bättre.

Vedkap är väl bra om man har plats och den har en klinga som klara veddimensionerna. Men en motorsåg är ett bra komplement för att kvista, kapa ner stora stockar etc.

Jag tycker Aspen 2-T finns överallt. Kostar 149-199 kr dunken beroende på köpställe men här i GBG finns den tom på Coop Forum (vissa). Tycker Aspen inte luktar någonting även efter en hel dags kapande.

Skall du kapa ved med motorsåg så är det mycket kubik och måttlig effekt som gäller. Du skall stå och mala hela dagen. HVA 359 t ex. Inga topptrimmade racingsågar. Kolla på reor, köpte min 359 för 4500 förra våren. Modellbyten brukar vara bra tillfällen.

Köp bara ingen hobbyskit (Par***er etc), de är gjorda för villaägare som tar ner två träd om året och röjer lite sly.

/Anders.

Mitt tips är tre:

1: Tänk över vilket behov du verkligen har och välj INTE en för stor såg (=tung att hantera)
2: Satsa på kända fabrikat enligt tidigare nämnda Husqvarna, Jonsered, Stihl etc..
3: Hellre bra begagnad såg än ny skit för samma peng.

Själv har jag två sågar, en Husqvarna 353G E-tech till det som görs mest och en Jonsered 435 i reserv alternativt fuljobb som såga is osv. Skulle jag köpa en ny såg i dag hade jag nog valt en lättare än 353 för det är ju vid kvistning man får kasta runt den. Men jag gillar den ändå för den är bekväm och stark och startar lätt. :)

Bra sågar kostar, själv har jag Husqvarna 351 som allround och Husqvarna 288 för större saker.
Som allroundsåg så vet jag inte om Husqvarna 55 finns längre men annars så är den jäkligt trevlig men kanske lite tung.

/Kent

Jag kör en bala agri vedkap jag köpte begagnad för 8000kr. Funkar bra till små och medeltjocka stammar. Men när det blir för tjocka stammar så åker jonsereden fram! Den är på 60cc och skär genom allt som smör, men det sliter på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.