Q
qvintus4: Jo jag gjorde det med , har ställt frågan på fler forum bla "maskinisten" det var där flera sa att det var en fin och bra gammalmaskin :)
2 svar · 4,4k läst
A
AndersS: Grannen som jag har varit ute och fällt björkved med kör med 200 och jag har nu kört en del med den också. Lite tyngre och lite starkare än 192:an, men han kör nästan alltid med sämre filad kedja så min egen har vid de tillfällena avverkat bättre. Vi har i vinter tagit ned 25-30 m3fub björkved av mellangrov björk (15-25cm) och 192 fungerar bra och är lätt vid kvistning. Har sett
14 svar · 8,2k läst
K
Kröll: Hej där alla och Tack för Hjälpen och räden .Men fick se en Maskin Live hur den gick .Den går ner mot Kedjan under kåpan där, så man får flytta gasvajer hållare ner på motorn ,så passar allt
8 svar · 15,1k läst
V
villafors: Jonsereden har gått fint tills nyss. Problem med först drivrem till slungarn, kastas av vid belastning. Styrskenor monterades på garanti, tydligen känt fel. Alla remmar kollades och allt såg ok ut, efter 100m slungning så rök det till, mellanremmen pulveriserades. Någon som känner igen detta?
12 svar · 9,8k läst
H
hellfire666: Jag svarar väl inte direkt på nånting men här hittade jag nylonbussningar till min gamla bolens, shortblock köpte jag billigt på en blocket annons och hjulaxeln tillverkades hemma, http://www.lawnmowerpros.com/ http://www.blocket.se/jamtland/Helt_nya_Tecumseh__shortblocks_motorer_mm_29930080.htm?ca=4&w=2
27 svar · 19,9k läst
M
masen_54: köpte mej en toro 824 povershift med elstart, såg när jag tittade att det satt 2 kablar ut från startapparaten med en kontakt i änden vad är det för kabel? skickar med ett kort. Mvh Lars
0 svar · 2,8k läst
·
M
mlkjhr: Du får låna en stroboskop-varvräknare någonstans.
2 svar · 3,3k läst
L
linden1977: [citat] Ingen som prövat sin Ariens och kan ge ett utlåtande ännu? =) typ 20 cm utanför.. ;)
54 svar · 20,9k läst
M
Modig: Vad bra att du löste det – och att du berättar hur! Förhoppningsvis hjälper det någon annan som står och kliar sig i huvudet över samma sak. Gillar när folk följer upp sina trådar. d^_^b
2 svar · 3,7k läst
·
F
fn76: Däcken på dessa skulle förmodligen riva sönder gräsmattan och dessutom tror jag man skulle råka köra för fort med klipparen. Däremot har jag sett seriösa plogblad till dessa. De är ganska vanliga här i Malmö med att skotta cykelvägar ( dock inte i år).
3 svar · 2,9k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Ja, det är aldrig för sent för att ge upp.:) MVH Stickan
9 svar · 2,3k läst
E
Egnahemsägare: Vi hatar vår bullrande stinkande bensindrivna Stiga Snowstar och köpte nyligen deras elektriska istället, Made in USA och enda modellen som fanns då för 1495. Men Jula som slutat sälja sin gamla modell har nu en annan av samma fabrikat http://www.jula.se/elektrisk-snoslunga-1600-w-721111 den förra hade för många reklamationer och förvann till förra vintern. En granne har en och är
0 svar · 6,1k läst
N
Nonkan: Helt rätt, inga snöslungemotorer jag sett (varesig Tecumseh, Briggs, Honda eller Loncin) har haft luftfilter.
4 svar · 6,5k läst
·
V
valter53: Jag har provat båda typerna och tycker vertikalklyven är bäst. Det blir ett moment mindre i vedhanteringen med den.
4 svar · 3,0k läst
Göran.W
Göran.W: Så nu har TS fått samma råd här som han fick i denna tråden för 4 dagar tidigare http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/154509-snart-kommer-snon-rad-om-snoslunga-5.html#post1421860
6 svar · 19,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Tiden du lagt på att leta sågbockar, kunde du istället använt på att få ihop ett antal egenbyggda dito. ;)
2 svar · 11,0k läst
S
S&A: Har ett exempel i min Tecumseh servicebok. Serial 8105C. Första siffran tillverkningsårtal (1998). 105 betyder dag 105 in på det året, i detta fall 15 april, 1998. C indikerar vilken produktionslinje och vilket skift som motorn var tillverkad på i fabriken.
3 svar · 3,1k läst
Göran.W
Göran.W: Pannlampa:D Annars finns det led arbetsbelysning men då måste man motera ett batter som man får ladda själv http://www.crazyride.se/60-led-arbetsbelysning-12v-24v
129 svar · 86,6k läst
·
tallmilan
tallmilan: Ledsen, men det kan omöjligen bli snö i år igen - väl ? eller blir det det varje år ?
9 svar · 7,7k läst
Taxen
Taxen: Inte svar på din fråga,men ändå. Har du manualen? http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO1999_SEsv/HUSO1999_SEsv__1018935-01.pdf
1 svar · 10,1k läst
T
tombe691: [citat] vet inte hur många gånger jag varit inne på husqvarnasidan utan att hitta dem, tack för hjälpen. Kunde dock inte se någon med driv på alla fyra hjulen. Någon som vet något?
4 svar · 4,8k läst
Z
zsimpey: köpte en sådan förra året. har skött sitt jobb bra. satt medarna på högsta avståndet då jag har grus på infarten än så länge, annars tog den en del grus med sig till granntomten. har inte haft problem med att den inte orkat sig igenom någon typ snö. vindpackad, slask osv.
3 svar · 7,5k läst
A
AndersS: Nej, har inga sett några problem med det. Har en vanlig Husqvarna tvåstegsslunga.
1 svar · 5,7k läst
K
krillekroll: Tack för hjälpen! Det var en fjäder på bränslespjällsaxeln som var felmonterad. Nu rör sig plastflärpen mycket lättare. Mvh Christer
4 svar · 9,3k läst
·
D09
D09: Remmar på plats :-) Enda tabbe jag lyckades med var förutom o sätta en skruvmejsel i handen var att bryta / knacka loss en bit från hjulet vid vattenpumpen som skulle gängas av. Gjutgods, så jag fick knacka på d 2 skruvarna som jag monterade tillbaka. Sen så insåg jag att man behöver inte ta loss kylaren ur sin hållare ( en av hållarens bultar sitter dumt ) Så nu ska jag bara fylla
5 svar · 11,0k läst
·
A
Avemo: Nu har jag skruvat isär sågen. Jag är inte helt hemma på terminologin för motorsågar, men någon cylinderfot skulle jag inte säga att det finns. Övre halvan av vevhuset är gjuten i ett stycke med cylindern. Undre halvan av vevhuset ser ut ungefär som ett vevstaksöverfall i gjuten aluminium. Ramlagren är spårkullager i en hylsa av något plastmaterial. För mig ser det inte ut att
12 svar · 15,7k läst
N
Nonkan: Njäe, oftast relativt enkelt. Lossa startapparat, gänga av kopp (oftast vänstergänga) där haken sitter och sen pilla dit. Ser ingen bild som sagt, så hur det är på din är svårt att säga :)
6 svar · 4,7k läst
·
Alpha
Alpha: Ok.Det är en äldre modell, ska kolla diametern senare.Får väl åka iväg till en åf och kika, tänkte man skulle ha beställt via nätet då man har en bit att åka. Tack för upplysningen iaf Nonkan.
8 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.