Jante
Jante: AHA ! Nix inte "friktionshjulstransmission", sitter lite modernare grejor på min maskin. Kilrem och remskiva som normalt slirar, när jag skall ha driv på så ansätter en mekanism ett löphjul mot kilremmen. Driver en växel med utgång till skruven och en annan till driven, vilket får mig att inse att det går in en hävarm i "diffen" som aktiverar driven. Blir till att plocka isär och
4 svar · 13,7k läst
J
jaso: [citat] Nej, det kan man inte teckna. Har faktiskt inte ens en fastighetsförsäkring på min cykel... det du! :D
18 svar · 18,5k läst
Taxen
Taxen: Mät remskivan genom att lägga nåt plant tvärs över där remmen går och mät sedan djupet.Mät sedan bredden.Då har du ung.profilen på remmen.Tag sedan ett grövre snöre och linda som remmen skall gå.Då får du längden på remmen på ett ungefär. Hittade den här sprängskissen.Om den liknar din maskin.
1 svar · 1,5k läst
F
fritz76: Fick tag i en för 139 kr inkl moms hos en lokal Hva handlare i Borlänge
8 svar · 2,9k läst
I
Iloper: Remmen på klippagregatet ska hållas spänd. Har du bakutkast eller mullching? Lagerhusen bör hamna i samma plan och vara parallella axiellt efter att du har svetsat, annars kommer inte knivarna klippa rakt, så var lite uppmärksam där. Kolla oxså efter sprickor i metallen kring utsatta punkter. Jag rekommenderar original Stiga remmar eftersom dessa är förstärkta även på innerdelen, det
1 svar · 3,3k läst
B
billy_baver: [citat] Briljant tänkt! Inte ens bondepraktikan är så klok. Där heter det istället att man ska vänta med att hugga ved tills dymmel onsdag (i påskveckan, du vet). "Ty då har dymmeln gått ur weden"...
6 svar · 7,9k läst
nino
nino: Har beställt en ny rem, efter lite svets jobb på aggregatet så gick det ganska tyst var hittar man motormärkning på B S motorerna, min motor är utbytt och troligen större än originalet
6 svar · 5,2k läst
Q
qvintus4: nopp avvaktade , vad har du att erbjuda då ??
4 svar · 1,6k läst
F
fritz76: Någon som vet vad en drivrem till rider 11 eller jonsered fr 13 kostar? Är det svårt att byta? Min pajade idag på min fr 13
0 svar · 1,9k läst
O
O: Round up tar inte mossa. Mossa gti är järnsulfat. Inte bra till plattor! "grönfri" verkar kunna vara bra. Men knappast inte direkt innan högtryckstvätten...
11 svar · 31,6k läst
·
J
Josth: Gissar på förgasarmembranet eller liknande. Problem med bränslestyrningen, möjligen smuts som hamnat på fel ställe. Om motorn flödas blir vridet högre och om den går snålt på gränsen till vad den klarar kan varvet gå upp men vridet ner.
1 svar · 2,0k läst
I
ih275: Gå in på http://www.sodhaak.se/aterforsaljare och leta upp närmsta återförsäljare. De har reservdelsansvaret för Ford Traktorer i Sverige. Kolla på www.laholmstraktordem.se också.
5 svar · 3,4k läst
Zixten
Zixten: Ta med sågen in till en verkstad ( förslagsvis husqvarna, jonsered eller sthil). Dom bör kunna hjälpa dig.
2 svar · 2,8k läst
S
stefanf: Min B&D(?) matar ut tråden automatiskt. Jag klipper nära husväggar, träd, staket och rensar ogräs mellan stenplattor med den. Funkar utmärkt. Går även bra att klippa "vanligt" gräs med den, men jag kan tänka mig att kniv är bättre om man inte stöter mot hårda saker?
3 svar · 1,6k läst
P
-
Anonymiserad 48587: Raderad- .
0 svar · 652 läst
P
-
0 svar · 652 läst
Matti_75
Matti_75: Du har en skruv på förgasaren märkt med L den kan du justera lågfarts gången. Grundinställningen är att skruva skruven i botten och sedan öppna 1 1/4 varv.
4 svar · 9,6k läst
fgo
fgo: jag köpte nyligen en stihl fs45. hade en med sladd innan. Det är som natt och dag. Kraftigare, lättare att handskas med och du behöver inte dra med den där elkabeln överallt
3 svar · 2,6k läst
R
rundvikarn: Har en sådan där hondaklippare och jag är inte nöjd . Ryker blått då och då , fungerar ej med multiklipptillbehöret . Men som ren uppsamlingsklippare fungerar den om man klipper varje 2-3 dag , om vi varit borta en vecka blir det husqvarnan från 70-talet som får bekänna färg , hondan smetar igen och slutar kasta gräset i uppsamlaren .
3 svar · 5,1k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: [citat] Tack för svaret Kunde inte bestämma mig så jag hyrde en istället. En Husqvarna 325HD60. Bra ös men lite tung. Körde upp 2 tankar i ett sträck och det kändes i kroppen. [bild] Uploaded with ImageShack.us
2 svar · 3,9k läst
N
Anonymiserad 48587: [citat] Betyder det att om man har fjäderstart (som min Klippo Next från 2004 (eller 2005?)) så borde man sluta använda fjädern och använda snöret istället för att inte riskera att fjädern går sönder. Jag antar då att en fjäderstart som aldrig används inte går sönder och därmed slipper man risken att startreglaget spärras?
48 svar · 28,7k läst
P
-PC-: Allt är isär redan, bytte stake i den för några veckor sedan, så då var den isär också :) Men det är alltid bra med info, tackar!
4 svar · 3,5k läst
M
MMR: Köpte den osedd och utan att någonsin provat en El-klippare, jag måste säga att jag är imponerad av hur mycket man kan få för pengarna. Som du nämner är chassit väldigt robust (och snyggt) för att vara 100% plast. Den klippte utan problem vår relativt ovårdade och fuktiga gräsmatta. Uppsamlaren fungerar bra och motorn stannade inte en enda gång, och då var gräset ganska långt.
2 svar · 1,4k läst
Bezt
Bezt: Det har jag testat med en skruvmejsel så armen verkligen är i botten och det blir samma resultat, den driver lite grann men inte på långa vägar tillräckligt. Men jag misstänker när du skriver att drivremmen inte blir spänd av vajern att jag kanske dragit vajern fel för om jag drar riktigt hårt i vajern så blir remmen slakare och inte mer spänd. Vet inte riktigt hur vajern satt så
2 svar · 6,8k läst
Coolman
Coolman: Hej! Har fått det bekräftad att det är en Loncin motor. Har läst omdömen att dessa motorer ska vara jätte bra pga gjutjärn och vad allt innebär. Känns som man blivit lite lurad... Hade helst sett en B&S på maskinen. Nåja, bara den fungerar och nästa gång vara mer uppmärksam!!!
3 svar · 5,3k läst
K
Kröll: Ingen här på Forumet som provat / eller bygga egen Påhängsuppsamlare ( fast monterad på ramen alltså ) , till sina Åk gräsklippare typ till en Stiga Villa (front klippare) och som tycker det är jobbigt att ha en uppsamlare efter sig.Ingen som har ritningar eller /och förslag på material till det.Hade ju varit trevligt och bra med lite tips och råd Mvh Kröll
0 svar · 2,6k läst
P
pbengtsson: Och igår kom en rem till. Lägger upp en bild till utifall att jag skulle behöva komma ihåg detta i framtiden. (siffran till höger är 116)
10 svar · 5,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.