6 350 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Sågklinga till Stihl FS-87?
Jag har en Stihl FS-87, den levereras bara med trådhuvud. Nu skulle jag vilja röja lite grövre buskage (med vedaktiga stammar) och funderar därför på att köpa en sågklinga till. Men orkar FS-87 köra igenom buskar och grenar som är cm-tjocka, eller lite grövre, eller behöver man en tyngre maskin?
Inga problem, det som egentligen skiljer den från storebror FS100 är att styrinfästningen är annorlunda.
För sly som är fingertjockt funkar en tretandad klinga bäst, och Stihl använder centrumhål som är 1" på gräsmodellerna. Mutter och bricka att fästa med bör du ha fått med i leveransen. Med den tretandade klingan kör du med samma sprutskydd som till trimmerhuvudet, men drar av den svarta listen med kniven.
Är det mer vedartat så använder du sågtandad klinga (mejseltandad). Kör du med den ska du byta sprutskydd till ett mindre i metall, det bör alla ÅF ha hemma för det är samma på många modeller. Med sågtandad klinga kan du teoretiskt köra sly som är ca 15 cm i diameter, men vi brukar inte rekommendera mer än kanske 5 cm då det slita ganska hårt på kopplingen.
För sly som är fingertjockt funkar en tretandad klinga bäst, och Stihl använder centrumhål som är 1" på gräsmodellerna. Mutter och bricka att fästa med bör du ha fått med i leveransen. Med den tretandade klingan kör du med samma sprutskydd som till trimmerhuvudet, men drar av den svarta listen med kniven.
Är det mer vedartat så använder du sågtandad klinga (mejseltandad). Kör du med den ska du byta sprutskydd till ett mindre i metall, det bör alla ÅF ha hemma för det är samma på många modeller. Med sågtandad klinga kan du teoretiskt köra sly som är ca 15 cm i diameter, men vi brukar inte rekommendera mer än kanske 5 cm då det slita ganska hårt på kopplingen.
Kanon, tack för svaret. Jag köpte en tretandad klinga förra sommaren och frågade då om jag behövde något mer, men fick till svar att det redan skulle finnas. När jag väl kom hem så insåg jag att det behövdes nåt att montera med, så det verkar som jag aldrig fick med mutter och bricka. Det slutade hursomhelst med att jag inte använde klingan nånting, så den ligger kvar i sin förpackning.
Jag får kontakta min närmaste återförsäljare och se om jag kan köpa till mutter och bricka då, så borde jag klara mig rätt långt med det jag redan har.
Jag får kontakta min närmaste återförsäljare och se om jag kan köpa till mutter och bricka då, så borde jag klara mig rätt långt med det jag redan har.
Nonkan, när man sågar tjock vedartade grejer, hur är bästa tekniken för att spara kopplingen? Jag varvar upp och hugger liksom in så att den i princip stannar, sen prickar jag in samma ställe tills den ramlar. Är det bättre att försöka gasa sig igenom mjukare?
Full gas innan och låt klingan varva upp. Sedan trycker du emot med lätt tryck, det är klingan som ska jobba, inte du. Märker du att den inte riktigt orkar så släpp på trycket och låt klingan varva upp igen. Har du kört motorsåg så är det precis samma principer som gäller, fast en röjklinga är inte lika bra på att få iväg spånet från snittet som en motorsågskedja.
Hugger du så sliter det på vinkelväxeln.
Se till att klingan är vass, det finns filningsgrejer hos närmaste ÅF.
Hugger du så sliter det på vinkelväxeln.
Se till att klingan är vass, det finns filningsgrejer hos närmaste ÅF.
Klicka här för att svara