Trädgårdsmaskiner
Anonymiserad 433451: [citat] Jo men park har funnits sedan 1970 talet... 2000,2002,12,13,14,15,16,18,19,21,22,25 hydraulic..
ChristerMyr: [citat] Kolla med "Maskintok"! Om inte han har det, så finns det inte!:surprised:
Najkire: Förvisso sen uppdatering men efter byte av kretskortet gick maskinen som den skulle.
Alfredo: [citat] In med en lagom stor spårmejsel i springan mellan axeln och "halvbrickan" mer eller mindre i centrum av bilden nedan. [bild] Alltså ovanför axeln, något till höger om axelns centreum. Sen bänder du brickan åt höger. Brickan sitter i ett spår i axeln och låser hjulet på axeln. Den ser ut ungefär så här: [bild]
Anonymiserad 433451: [citat] Du kan alltid skicka den till mig när den lagt av.. Jag tar gärna emot fler objekt. Och delar(y)
Anonymiserad 433451: [citat] Jo det Finns ett annat sätt.. Man sätter spänn på skivan med hjälp av spännband.. Sedan tar man en don och knackar till på axeln.. Då flyger skivan av och klippdäcket slår i backen.. Men det är när det sitter rejält..
Oskpet: Idag fick jag loss svänghjulet med hjälp av kofot, träbit och hammaren.. Skruvade bort locket där brytaren sitter. det såg fint ut och den gick fram o tillbaka när jag snurrade på axeln till motorn. Tog lite sandpapper och vek dubbelt och körde lite imellan. skruvade ihop allting igen och provade sedan med stiftet mot topplocket att snurra på svänghjulet. NU var det jättefin gnista
Anonymiserad 433451: [citat] Är 5 hk som skiljer om jag inte minns fel.. Det kan bli lite i klenaste laget.. om du ska köra saker bakom..
Anonymiserad 433451: [citat] Jo jo.. jag driver en sådan rörelse själv men nog kan jag hjälpa till utan ersättning ändå.. Finns lösningar...
Sweedbanana: [citat] Just det, då förstod jag rätt. Sprängskissen är lite missvisande då det är från en äldre maskin, där det ser ut som att det går ihop. Den sista bilden är korrekt. I verkligheten kläms den inte ihop helt utan det finns gott om marginal kvar. Annars hade det kunna vara en lösning. Vad jag funderar på är om cirklarna som samverkar har blivit oproportionerliga mot varandra.
Turbo_Tail: Jag gav upp och förde den då på (dyr) service. Fick inget svar på vad felet var. Men samma sak hände på nytt i somras efter att jag hade fyllt på bränsle från en annan bränsledunk. Så jag misstänkte verkligen att något skräp kommit i filtret. Jag köpte nytt bränslefilter för typ 2€ och öppnade en skruv på förgasaren (heter det så?) så att jag dränerade bort en del
Anonymiserad 433451: [citat] Varsågod. (y) Den kan gå länge med lite kärlek (y):rofl:
ViktorHg: Snöröja 300 m väg vill man absolut inte göra med en liten snöslunga. Det blir för många vändor. En gammal jordbrukare med snöslunga är nog bäst snöröjning i förhållande till pengen
jonaserik: Som sägs segersäkringen fastnar inte, kanske skit i spåret eller en grad som gör att den inte bottnar, annars borra hål 2 mm utför hjulet, dit med en bricka / fett och saxpinne som Maskintok säger. Edit Är det låsningen direkt mot hjulet eller en bricka mellan, direkt så kan låsningen öppna sig och släppa.
Alfredo: Är det Honda eller Briggs motor? McCullough har exempelvis sålts med Hondas 190-kubikare och då skulle brickan kunna vara nummer 3 nedan. Men nu gissar jag rätt vilt. Väldigt svårt att se på bilderna. Vill du ta rätt på mer själv så försök leta rätt på en sprängskiss som är för din motor. Eller så går du bara till HVA-säljaren och talar om vad du ska ha. [bild]
Daniel 109: Jag har ingen vidare bra erfarenhet av däck från biltema, jula och liknande ställen. Här finns det lite bättre grejer. https://maskindack.se/smadack/smadack-implement/4/400-4-set-duro-hf-210-block-4-pr-inkl-slang/ De har även de runda skottkärrevarianten. Men jag gissar att man vill ha planare anläggningsyta på en klippare. Kombinationen plant och lite mönster tycks dock inte finnas.
Anonymiserad 433451: [citat] har ingen större betydelse.. huvudsaken är att de inte är skeva och då börjar agera som en tallriksharv istället.. Och då vända upp det den nyss skurit i.
Thomas_Blekinge: I botten på huvudet sitter en hals. En mutter har jag inte sett där.
yuphin: Åkte in på Bauhaus och kom ut med ny gräsklippare, inga problem
Anonymiserad 433451: [citat] Nä de sitter fast i spindeln.. spindeln är monterad med bult i aggregatet.. Sedan så pressar man ur lagren och monterar nya.. Brukar vara skf 6204 lager...
Anonymiserad 433451: [citat] Det har jag inte varit med om Men däremot att. fjädern spänner för dåligt.. Så vajern blivit för slak.. Då spänner man vajer fästet bara..
Anonymiserad 433451: [citat] Brukar få mäta sig fram vilka kablar som har ström eller ej..
cpalm: [citat] Jo, den hette också 214 förut. Antar att 216 markerar att det är en "uppfräschad" modell med uppdaterad rattkonsol m.m.
Blazermannen: Jag köpte rem nr 2. Bytet var enklare att göra än jag trodde det skulle vara och klipparen funkar bra med nya remmen, allting är frid och fröjd.
Anonymiserad 433451: [citat] Går att lyfta bort topplocket.. Men då behöver du en ny packning... (y) där ser du hur kolven och ventilerna ser ut...
Jockedrake: [citat] [citat] Hej. Jag tror jag har en likadan. Fick med en manual.
Anonymiserad 433451: [citat] hmm:thinking: kan bli lite mer jobb.. Men bör ju gå att mäta packboxarna.. Och packningen går använda packningpapp.. :thinking:(y)
Kurtanagger: Alltid lika intressant att läsa gamla trådar! Har själv ett par sådana trimmers dels Colibri II och Mc gullochs (Trimmac) som är samma maskin fast olika kåpor. Hur som helst är det ju en budgettrimmer för hemmabruk fast den är bra och enkel, väger lite samt är lätt att underhålla. Jag har för vana att alltid köra på alkylatbränsle som är bättre både för miljön och maskinen.