Byggahus.se

Vilken rider?

1. holetaker
    Medlem · Kronoberg · 394 inlägg

holetaker

Medlem
    Tjena!
    Jag står i begrepp att köpa (troligen) en åkgräsklippare av märket husqvarna rider. Men har så svårt att välja modell.

Vi har 1200-1300 kvm gräsmatta att klippa runt huset. Hela tomten lutar lite och gräsmattan är inte helt jämn.
    Utöver detta så har vi en yta på ca 300 kvm som är ojämn och gropig. Även denna lutar.
    Jag klipper allt idag med en vanlig gräsklippare med drift på ca 2,5 timme.

Jag vill kunna dra en spridare och husqvarnas verktyg bakom åkgräsklipparen och vill att detta ska gå smidigt.
    Vilken hade ni valt?
    Som jag fattat så finns det 112 och 213/214. Å sen finns det både t, tc och c modeller. Allt för att förvirra.

2. G
    Medlem · 10 inlägg

Gammelgalten

Medlem
    Hej!
    Eftersom jag själv går i samma tankar så kan jag i alla fall hjälpa dig att bena ut några av frågetecknen. :)
    Till att börja med, skillnaden mellan 1xx-serien och 2xx-serien är väldigt stor, enligt flera handlare jag pratat med, sett till kvalitet och robusthet. Skillnaden mellan 213 och 214 är jag inte hundra på, men jag TROR att det är mest en uppdatering. Gällande bokstäverna efter 214:
    214: Husqvarnas egen encylindriga motor, 413 kubik och 8,4 kW
    214T: Briggs & Stratton tvåcylindriga motor, 656 kubik och 9,9 kW, alltså ca 2 hk starkare
    214C/TC: Inkl klippaggregat Combi 94 cm.
    Eller förenklat, jag brukar tänka att T står för Twin, C för Clip även om det egentligen betyder Combi...:geek:
    Hoppas det var till ngn hjälp!
    Mvh

Redigerat 20 maj 22:14
  3. R
    Medlem · 2 inlägg

Repan73

Medlem
    Vad är skillnaden mellan 214 och 216?

4. C
    Medlem · 10 667 inlägg
  5. R
    Medlem · 2 inlägg

Repan73

Medlem
  6. C
    Medlem · 10 667 inlägg
    Jo, den hette också 214 förut. Antar att 216 markerar att det är en "uppfräschad" modell med uppdaterad rattkonsol m.m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.