Maskintok skrev:
[media]
Här är min slåtterbalk... Eller ja den ena..
Har åtskilliga..

[media]
Här är lill daviden... en av dem... iallafall...

:crysmile:
du är rustad för vintern redan ser jag ett trevligt ekipage du har där

• Gilla
1
  • Laddar…
P
F Fritz_85 skrev:
du är rustad för vintern redan ser jag ett trevligt ekipage du har där
:rofl: ja snökedjorna får sitta på..
Jag hade inte tid och ork att hålla på med dessa... trodde de iallafall skulle ha ramlat av då länkarna är så pass dåliga men än så länge sitter de där... Och snart kommer ju snön... ;)

Jajemän..
Jag byter och säljer slåtterbalkar.. renoverar och har mig...

har en tive och en finsk... tungvridare att uttala... .. :crysmile::crysmile:liggande.. tror jag har en midjebalk till grålle med... (y)

Maskintok skrev:
:rofl: ja snökedjorna får sitta på..
Jag hade inte tid och ork att hålla på med dessa... trodde de iallafall skulle ha ramlat av då länkarna är så pass dåliga men än så länge sitter de där... Och snart kommer ju snön... ;)

Jajemän..
Jag byter och säljer slåtterbalkar.. renoverar och har mig...

har en tive och en finsk... tungvridare att uttala... .. :crysmile::crysmile:liggande.. tror jag har en midjebalk till grålle med... (y)
Det är rätt! Alltid redo. Det är kul att greja med gammal utrustning. Pysslar om svärfars gamla grålle och har själv en mf 25, en riktigt trevlig liten fransos

• Gilla
1
  • Laddar…
P

Så här ser det ut när vi pressar hö...
Och skapar minnen för livet... (y)

P
F Fritz_85 skrev:
Det är rätt! Alltid redo. Det är kul att greja med gammal utrustning. Pysslar om svärfars gamla grålle och har själv en mf 25, en riktigt trevlig liten fransos
Jajemän (y)

Maskintok skrev:
[media]
Så här ser det ut när vi pressar hö...
Och skapar minnen för livet... (y)
vilka minnen man har av att åka hölass fast far körde alltid löshö, det var lite jobb innan han skaffade självlastarvagn

• Gilla
1
  • Laddar…
P
F Fritz_85 skrev:
vilka minnen man har av att åka hölass fast far körde alltid löshö, det var lite jobb innan han skaffade självlastarvagn
nåjo.. jag har både en höhasa och en hösvans... Så nog skulle såna där objekt som TS har passa efter att ha hässjat:D:cool:

Maskintok skrev:
nåjo.. jag har både en höhasa och en hösvans... Så nog skulle såna där objekt som TS har passa efter att ha hässjat:D:cool:
jadå! Men nu arrenderar vi ut åkrarna hemma istället, gubben ledsnade på att hålla på med djurfoder å sådant, men då fick han mer tid till att gå i skogen istället

C
Maskintok skrev:
problemet med dagens bönder är att för att få lönsamhet så måste maskinerna vara rejäla och tunga...
Ja, jo, klart att maskinerna är större än förr. Samtidigt, gårdarna här runtikring kör flera traktorer med lite olika storlekar. För vissa jobb är det en fördel med en mindre och lättare maskin.

P
F Fritz_85 skrev:
jadå! Men nu arrenderar vi ut åkrarna hemma istället, gubben ledsnade på att hålla på med djurfoder å sådant, men då fick han mer tid till att gå i skogen istället
Jajemän (y)

P
C cpalm skrev:
Ja, jo, klart att maskinerna är större än förr. Samtidigt, gårdarna här runtikring kör flera traktorer med lite olika storlekar. För vissa jobb är det en fördel med en mindre och lättare maskin.
Japp så är det.
Men sett rent generellt så är traktorerna större...

Maskintok skrev:
..
Hur duglig är en Stiga Park 4WD med slagklipp-aggregat för att få fason på sly, ormbunkar odyl på lite ojämn mark?

P
L lat skrev:
Hur duglig är en Stiga Park 4WD med slagklipp-aggregat för att få fason på sly, ormbunkar odyl på lite ojämn mark?
nåjo.. det går.. Men blir oftast bara skit av lagren i knivspindlarna...

Maskintok skrev:
nåjo.. det går.. Men blir oftast bara skit av lagren i knivspindlarna...
Är de svåra att byta?
Jag måste göra nåt åt den här fd åkern och får räkna med att det kommer kosta i nån ände.

P
L lat skrev:
Är de svåra att byta?
Jag måste göra nåt åt den här fd åkern och får räkna med att det kommer kosta i nån ände.
Nä de sitter fast i spindeln..
spindeln är monterad med bult i aggregatet..
Sedan så pressar man ur lagren och monterar nya..
Brukar vara skf 6204 lager...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.