Jag har en gammal Klippo som går så himla bra, den spinner som en katt och klipper med sin 3.5 B&S bättre än de nyare och motorstarkare klippare jag kört. Tyvärr har fästena till handtaget rostat sönder, och när jag försökte få tag på ersättningsdelar sa de på verkstaden att de måste ha modellbeteckning på klipparen. Dekalen är förstås borta sedan länge, men det kanske finns någon här som vet mer? (Killarna på den lokala verkstaden borde förstås också kunna hjälpa till, men de har inte gjort sig kända för sin smidighet...)
Kameran i mobilen är kass, men bifogad bild kanske ändå ger en viss fingervisning?
Robert
Kameran i mobilen är kass, men bifogad bild kanske ändå ger en viss fingervisning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robert
Föregångaren till nuvarande Klippo Excellent, med samma namn, eller om den är för gammal så G6 eller tidig Kommun kanske?, be dem kolla på en sprängskiss till 80-talarna, det som avgör är höjdinställningsreglaget på mitten av staget, på de nyare sitter det vid bakhjulen.
Skisserna finns inte på supportsiten eller skivorna, utan det är gamla pärmar som gäller. Har jag tid kan jag kolla det på jobbet imorrn.
Tror delar finns i alla fall, det var inte så länge sedan vi tog hem bakaxel till en maskin från samma tidsperiod, eller aningen nyare.
Det som gör det lite knepigt är att det finns ingen på Husqvarna (som äger Klippo sedan 2007) som kan de här gamla, ringer man ÅF-supporten är det goddag yxskaft för hela slanten. Alla som jobbade med Klippos kundtjänst slutade när den funktionen flyttades till Huskvarna.
Skisserna finns inte på supportsiten eller skivorna, utan det är gamla pärmar som gäller. Har jag tid kan jag kolla det på jobbet imorrn.
Tror delar finns i alla fall, det var inte så länge sedan vi tog hem bakaxel till en maskin från samma tidsperiod, eller aningen nyare.
Det som gör det lite knepigt är att det finns ingen på Husqvarna (som äger Klippo sedan 2007) som kan de här gamla, ringer man ÅF-supporten är det goddag yxskaft för hela slanten. Alla som jobbade med Klippos kundtjänst slutade när den funktionen flyttades till Huskvarna.
Det vore ju toppen om du kunde kolla detaljerna, för nu har jag kollat med en verkstad till och de är lika ställda. Finns det någon bild jag kan ta som visar de avgörande delarna?
Jag kanske inte ska vara så elak mot verkstäderna, för de verkar inte ha tillgång till annat än leverantörer på nätet, och där finns bara slitdelar som remmar och skivor. Och tanken på att det kunde finnas andra källor som pärmar verkar inte ha slagit dem.
Ett rätt stort frågetecken återstår dock även om det går att komma fram till vad det är för klipparmodell: om Klippos ÅF-support inte kan dessa modeller, varifrån får man då reservdelar i slutändan?
/Robert
Jag kanske inte ska vara så elak mot verkstäderna, för de verkar inte ha tillgång till annat än leverantörer på nätet, och där finns bara slitdelar som remmar och skivor. Och tanken på att det kunde finnas andra källor som pärmar verkar inte ha slagit dem.
Ett rätt stort frågetecken återstår dock även om det går att komma fram till vad det är för klipparmodell: om Klippos ÅF-support inte kan dessa modeller, varifrån får man då reservdelar i slutändan?
/Robert
Hann inte idag 
Det gäller att prata med någon som jobbat ett tag som dessutom har tillgång till gamla sprängskisser (typ som mig
)
Har de du frågat bara listor med slitdelar kollar de nog hos någon av reservdelsgrossisterna, typ Garage24. De har bara de vanligaste delarna. För specialgrejerna/lågvolymprodukterna måste de gå genom Husqvarna.
Det går utmärkt att beställa delar när man fått fram nummer, Husqvarna har det mesta i lager. Problemet är att hitta artikelnumret om man bara har ÅF-supporten att fråga, för ingen där har jobbat med Klippo äldre än 2007.
Det gäller att prata med någon som jobbat ett tag som dessutom har tillgång till gamla sprängskisser (typ som mig
Har de du frågat bara listor med slitdelar kollar de nog hos någon av reservdelsgrossisterna, typ Garage24. De har bara de vanligaste delarna. För specialgrejerna/lågvolymprodukterna måste de gå genom Husqvarna.
Det går utmärkt att beställa delar när man fått fram nummer, Husqvarna har det mesta i lager. Problemet är att hitta artikelnumret om man bara har ÅF-supporten att fråga, för ingen där har jobbat med Klippo äldre än 2007.
Hej,
jag är ingen expert, men jag tror jag har nästan samma modell som du ! Om du kollar serienumret till motoren så får du veta vilket år den är gjord - min är en 82'a - om jag minns rätt så är det de två första sifforna:
http://www.briggsandstratton.com/support/frequently-asked-questions/Model%20Revision%20and%20Serial%20numbers%20description/
Jag mejlade Klippo precis och frågade efter manualen (därför jag hittade denna sidan). Om jag får svar så ger jag ljud
AK
jag är ingen expert, men jag tror jag har nästan samma modell som du ! Om du kollar serienumret till motoren så får du veta vilket år den är gjord - min är en 82'a - om jag minns rätt så är det de två första sifforna:
http://www.briggsandstratton.com/support/frequently-asked-questions/Model%20Revision%20and%20Serial%20numbers%20description/
Jag mejlade Klippo precis och frågade efter manualen (därför jag hittade denna sidan). Om jag får svar så ger jag ljud
AK
Det är ju strålande! Jag hade också skickat en fråga till Klippos support, men de sa att de inte hade sprängskisser. Mitt svar blev att de kanske borde göra sådana tillgängliga, för det är nog en och annan som gärna vill underhålla gamla klippare. Tillsammans kanske våra försök gör att de ser det som mer angeläget än hittills.
Problemet är i vilket fall som helst löst, jag hade tur och fick tag på en annan liknande klippare (150 kr!) där fästena passade. Ja, jag flyttade över hela handtaget som var fräschare. Detta med att göra ett nytt fäste med vinkeljärn om bas var plan B, men det blev förstås mycket enklare med reservdelar från en annan maskin. Och nu har jag en till klippare att skriva i
!. Säljaren tyckte att den hade börjat gå dåligt och blivit svårstartad, men efter att ha städat upp den lite och tvätt av luftfilter gick den faktiskt rätt bra. Vissa borde nog köra med handjagare...
Tack för alla förslag!
Robert
Problemet är i vilket fall som helst löst, jag hade tur och fick tag på en annan liknande klippare (150 kr!) där fästena passade. Ja, jag flyttade över hela handtaget som var fräschare. Detta med att göra ett nytt fäste med vinkeljärn om bas var plan B, men det blev förstås mycket enklare med reservdelar från en annan maskin. Och nu har jag en till klippare att skriva i
Tack för alla förslag!
Robert
G6R robelu skrev:Jag har en gammal Klippo som går så himla bra, den spinner som en katt och klipper med sin 3.5 B&S bättre än de nyare och motorstarkare klippare jag kört. Tyvärr har fästena till handtaget rostat sönder, och när jag försökte få tag på ersättningsdelar sa de på verkstaden att de måste ha modellbeteckning på klipparen. Dekalen är förstås borta sedan länge, men det kanske finns någon här som vet mer? (Killarna på den lokala verkstaden borde förstås också kunna hjälpa till, men de har inte gjort sig kända för sin smidighet...)
[bild]
Robert
Den heter G 6 jag har en lika dan mvh
R robelu skrev:Det är ju strålande! Jag hade också skickat en fråga till Klippos support, men de sa att de inte hade sprängskisser. Mitt svar blev att de kanske borde göra sådana tillgängliga, för det är nog en och annan som gärna vill underhålla gamla klippare. Tillsammans kanske våra försök gör att de ser det som mer angeläget än hittills.
Problemet är i vilket fall som helst löst, jag hade tur och fick tag på en annan liknande klippare (150 kr!) där fästena passade. Ja, jag flyttade över hela handtaget som var fräschare. Detta med att göra ett nytt fäste med vinkeljärn om bas var plan B, men det blev förstås mycket enklare med reservdelar från en annan maskin. Och nu har jag en till klippare att skriva i!. Säljaren tyckte att den hade börjat gå dåligt och blivit svårstartad, men efter att ha städat upp den lite och tvätt av luftfilter gick den faktiskt rätt bra. Vissa borde nog köra med handjagare...
Tack för alla förslag!
Robert
Hej.R robelu skrev:Det är ju strålande! Jag hade också skickat en fråga till Klippos support, men de sa att de inte hade sprängskisser. Mitt svar blev att de kanske borde göra sådana tillgängliga, för det är nog en och annan som gärna vill underhålla gamla klippare. Tillsammans kanske våra försök gör att de ser det som mer angeläget än hittills.
Problemet är i vilket fall som helst löst, jag hade tur och fick tag på en annan liknande klippare (150 kr!) där fästena passade. Ja, jag flyttade över hela handtaget som var fräschare. Detta med att göra ett nytt fäste med vinkeljärn om bas var plan B, men det blev förstås mycket enklare med reservdelar från en annan maskin. Och nu har jag en till klippare att skriva i!. Säljaren tyckte att den hade börjat gå dåligt och blivit svårstartad, men efter att ha städat upp den lite och tvätt av luftfilter gick den faktiskt rätt bra. Vissa borde nog köra med handjagare...
Tack för alla förslag!
Robert
Jag tror jag har en likadan.
Fick med en manual.
Klicka här för att svara