Har en 325he4 med steglöst justerbart skärhuvud. Senaste tiden har det varit svårt att låsa skärhuvudet och det "glider" ner när man håller på. Vad som får skärhuvudet att låsa sig i position är att det kläms fast i växelhuset på stången när man skruvar åt låsningen.
Har någon varit med om problemet tidigare? Vad krävs för att fixa det? I värsta fall måste både växelhuset på saxen och växelhuset på stången bytas för att de blivit slitna mot varandra, men känns väldigt dyrt och tråkigt!
Person använder en lång häcksax för att trimma en hög häck.
Exploded-view diagram av en 325he4 stegvis justerbart skärhuvud med markerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steglöst justerbart skärhuvud på en 325he4 där låsmekanismen, markerad med pilar, inte fungerar korrekt.

Redigerat:
P
S Sweedbanana skrev:
Har en 325he4 med steglöst justerbart skärhuvud. Senaste tiden har det varit svårt att låsa skärhuvudet och det "glider" ner när man håller på. Vad som får skärhuvudet att låsa sig i position är att det kläms fast i växelhuset på stången när man skruvar åt låsningen.
Har någon varit med om problemet tidigare? Vad krävs för att fixa det? I värsta fall måste både växelhuset på saxen och växelhuset på stången bytas för att de blivit slitna mot varandra, men känns väldigt dyrt och tråkigt!
[bild]
[bild]
[bild]
Där fästskruven sitter är det inte ett litet spår där?
på någon av dessa maskiner vet jag att man kunde använda en bågfil och fila av spårbegränsaren lite.. Då gick det att dra åt lite till (y)

Maskintok skrev:
Där fästskruven sitter är det inte ett litet spår där?
på någon av dessa maskiner vet jag att man kunde använda en bågfil och fila av spårbegränsaren lite.. Då gick det att dra åt lite till (y)
Tack för tipset. Måste erkänna att jag inte är riktigt med. Menar du mellanrummet som kläms ihop? Eller vilken del är spårbegränsare? :thinking:

P
precis.
Den delen som skruven aktivt klämmer ihop.

Maskintok skrev:
precis.
Den delen som skruven aktivt klämmer ihop.
Just det, då förstod jag rätt. Sprängskissen är lite missvisande då det är från en äldre maskin, där det ser ut som att det går ihop. Den sista bilden är korrekt.

I verkligheten kläms den inte ihop helt utan det finns gott om marginal kvar. Annars hade det kunna vara en lösning.

Vad jag funderar på är om cirklarna som samverkar har blivit oproportionerliga mot varandra. Men å andra sidan borde det ju bara vara att klämma åt mer då. Jag fattar inte..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.