Trädgårdsmaskiner
Peter787: [citat] Det finns tabeller med vilket moment en bult i viss dimension, av visst material, hållfasthetsklass och smörjningstillstånd bör dras med. Finns t.ex. i en behändig bok som heter "Verkstadshandboken". [bild] Om vi antar att din trasiga bult var M10, gjord av vanligt stål med hållfasthetsklass 8.8, bör den dras oljad med 47 Nm (Newonmeter) moment.
jonaserik: Tror det blir svårt att få svar här. Prova med "" Maskinisten "" ett forum för maskiner och scrolla ner en bit, lite tunn text, men finns under "" trädgårdsmaskiner """
holge: Hejsan! Min klippare funkar utmärkt när man inte har aggregatet "tillkopplat", men så fort man sänker ner klippen så börjar den gå dåligt (hoppar och har sig) och dör ibland. Förgasare är ren och tändstift nästan nytt, har varit inne på killswitchen som sitter men ingenting jag grottat ner mig i, någon som varit med om detta? Mvh
lars.jakubenko: Hej, finns det någon vänlig själ som kan fotografera spännhjulet och dess arm hur de sitter fast m m. Den har nämligen lossnat. Min Stiga villa är förmodligen gen 2. Skickar med en bild om vad jag menar. 60 och 63 samt den "bästa" bild jag hittat på Google. Tacksam för all hjälp!
Genomklok: Det beror precis på vad det faktiskt står i föreskrifterna. Vilket vattenskyddsområde gäller det, och vilken zon befinner sig din fastighet i? Detta är dock en sådan fråga som tillsynsmyndigheten ska kunna svara på, vilket är kommunen eller länsstyrelsen. Ring dem imorgon så får du svar!
Mogge89: [citat] Lite sen på bollen men jag har exakt samma problem med en liknande markvibrator (tror jag, en Stanley från Jula)… löste det sig för dig när du bytte luftfilter? Försökte blåsa rent det men ändå går den bara i typ 30 sek innan den börjar puttra och puffa ur lite svart rök ur avgasröret. Känns lite hopplöst att det ska börja fungera med nytt filter när rengöring inte
Per i Hamrånge: Den får inte bränsle som den ska. Byt bränslefilter. Töm och kolla att det inte är skit i tanken. Räcker inte det, gör ren förgasaren. Funkar inte det heller, renovera eller byt förgasare. Vad kör du på för bränsle? Kan ha betydelse också.
Peter__1: Det lär finnas många trädgårdtraktor skrotar i vårt land men jag vet inte var man hittar dom. Har googlat lite. Jag vet det ska finnas en trädgårdstraktor skrot mellan typ Höör/Hörby mot Sjöbo? Någon som vet? Någon som känner till en trädgårdstraktor skrot i Kalmar eller Kronobergs län? Var hittar man billiga reservdelar till våra gamla trotjänare? Någon som vet om det finns
Peter__1: Hej! Jag tycker många har förklarat det här ganska väl ser det ut som. Om Du tittar på det sista inlägget är det fjädern som ska föra tillbaka armen som gör att remmen spänns. Den här armen ska alltså röra sig men det är ett känt faktum att dess led brukar rosta ihop och därför inte går att rubba. Hur ser Du det då? Jo när Du ska aktivera knivarna så spänner en annan
Hassegrass: Nu har jag hittat kabelbrotten till vänster om Laddstation ca 2 meter, att jag fick för mig att jag hade kontakt runt hela slingen var nog så att jag fick den att pipa svagt när det var nära mitt jordspett (kopparrör) fick då för mig den var ok. Kommun har inte grävt där men man kan undra varför det gått av kanske kan bli så ibland? Hela slinga har nu 5,6 Ohm är väl ok om jag läst
trähandtag: Blir lite irriterad på bättringsfärg till Stiga. Den originala färgen är lite åt det limegula hållet. Vi fick en gulfärg som går mer åt det lejongula. Färg köpt hos Stiga-återförsäljare. Nu kommer det inte synas så mycket då den svarta täckkåpan av plast täcker skarven. Men klart irriterande. [bild]
Suzy-Q: Har funderingar kring om det över huvud taget skulle fungera på min tomt. Har en tomt i två nivåer med en tegelvilla i mitten. Skulle vilja ha en slinglös robotgräsklippare (Stiga Experience A 1000). Men när jag läser om referensstation som kan skuggas av byggnader blev jag osäker. Först tänkte jag att den går väl montera på taket eller i värsta fall hissa upp i flaggstången.. Hur
Tom S: Hej forumet! Efter vintern läcker min Kärscher K5 högtrycktvätt i den inringade delen. Troligen en frysskada. Tror ni det går att laga? Vad heter/kallas delen och vet någon var man isåfall kan köpa en sådan?
Anders7209: [citat] Min Excellent H från 2003 har gått hårt och mycket på stora tomter i 22 år nu, så ja, Honda är bättre ur det hänseendet med ;)
AndersS: Kör med Honda-klippare och "plastkåpor" vid två fastigheter. Deras motorer används även av andra tillverkare.
fribygg: Husqvarna 55, 242 eller 346 är pålitliga och väl beprövade modeller
Cenneth Lindberg: [citat] Låter som tändspolen har gett upp.. då brukar den gå ett kort tag och sedan stanna el gå väldigt dåligt.. Annars så prova köra utan tanklocket..
trasker: [citat] Jo exakt! Har plockat ihop någon form av rigg och hittat en fil som något smalare än kilen. Riggen styr filen så man kan få ett (ganska) rakt kilspår. Har dock inte börjat för jag är inte säker på att det är den bästa lösningen. Några förslag? Vilken typ av elverktyg skulle man kunna använda till detta?
Hybro: Vanlig motorolja till bil eller för inblandning i 2-takts bränsle blir för tunnt och rinner igenom för fort. Ska vara typ kletig. Min far skogsarbetaren kollade gång efter annan att svärd smörjningen fungerade genom att hålla svärd toppen en bit ifrån det som skulle sågas och gasade. Då skulle det skvätta olja. Pröva detta... Ska bli så redan vid fulltankad. Om det inte funkar då
TommyC: Husqvarna brukar hålla bra kvalité så den blir nog bra. Ganska lik Toro 828, lite mindre och smidigare, samma funktion för styrning med två små spakar under styret. Två spakar för styrning av utkastaren istället för en spak lär fungera lika bra. Bra pris!
Roopon: Okej, tack för svar! Tips på hur man fixar det på ett enkelt sätt?
@ndreas: [citat] Nä, kan väl inte säga att jag orkat undersöka saken heller. Men har inte sett något "uppenbart" sätt att åtgärda det på...
Morfriper: [citat] Bra där! Kollade nyss och remmen hade bara hoppat som tur var. Tack för hjälpen! 😎👍
Morgan Rody: [citat] ja, det kan vara så men mest använder jag mitt 4x4 med plogg för dom områder. funkar det inte att har 'plog skor' på snöslunga så det finns 1cm mellan grus och slungan?
flonaldo: denna vev är den jag hittar som till utseendet liknar min vev mest
Kamtom: Hej. Gold värda bilder. Ser direkt att jag har några fel men det ska inte vara problem nu med så fint exempel. Tack så mycket för hjälpen. Provade starta nu i helgen och det gick så tungt att startmotorn drev kungarna gick av
Bocken Bruse: [citat] Observerade du aldrig att både tråden och inlägget var nästan 10 år gammalt.Misstänker att TS löst problemet och kanske den aktuella klipparen inte ens existerar idag? 😂
Kjell_G: Spännare till impeller - hur hårt kan man dra? Kan man knäcka vinkeln på järnet extra eller bättre byta rem? [bild]
dof: [citat] Nä om inte handtaget för slungdelen är påverkad har inte remmen något med det att göra.