Hej.
Plockade fram jordfräsen idag, den har stått ett par år i båttältet och jag får ingen gnista på stiftet.
Den gick bra och var lättstartad när jag ställde undan den. Briggs & Stratton motor.
Har putsat av svänghjulet och tändspolen med fint våtslippapper då det var lite rost där, det går fritt utan att ta i men får ändå ingen gnista. Det är en sån här: https://auctionet.com/sv/96068-jordfras-stiga-1900-talets-andra-halft
Plockade fram jordfräsen idag, den har stått ett par år i båttältet och jag får ingen gnista på stiftet.
Den gick bra och var lättstartad när jag ställde undan den. Briggs & Stratton motor.
Har putsat av svänghjulet och tändspolen med fint våtslippapper då det var lite rost där, det går fritt utan att ta i men får ändå ingen gnista. Det är en sån här: https://auctionet.com/sv/96068-jordfras-stiga-1900-talets-andra-halft
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det sitter brytarspets under svänghjulet. Oftast räcker det att rengöra dem.
Kolla på denna video så vet du hur du går till väga.
https://www.youtube.com/watch?v=zwwivtsUfI4&pp=ygUddGFyeWwgZml4ZXMgYWxsIGJyaWdncyBwb2ludHM=
Edit du har väl inte kollat gnistan när stiftet ligger som på bilden? Isåfall jordar du tändkabeln.
Kolla på denna video så vet du hur du går till väga.
https://www.youtube.com/watch?v=zwwivtsUfI4&pp=ygUddGFyeWwgZml4ZXMgYWxsIGJyaWdncyBwb2ludHM=
Edit du har väl inte kollat gnistan när stiftet ligger som på bilden? Isåfall jordar du tändkabeln.
Rolig video 😅 hade hoppats slippa lossa svänghjulet, men får nog bita i det sura äpplet... Och nu vet jag hur jag ska göra. Tack.D Du och 19till skrev:
Jag har provat flera gånger med stiftet i olika lägen, men tack för tipset jag har nog inte kollat just det så noga. Får ta nya tag när jag sovit en stund.
Rolig video 😅 hade hoppats slippa lossa svänghjulet, men får nog bita i det sura äpplet... Och nu vet jag hur jag ska göra. Tack.D Du och 19till skrev:
Jag har provat flera gånger med stiftet i olika lägen, men tack för tipset jag har nog inte kollat just det så noga. Får ta nya tag när jag sovit en stund.
Hittar inget som stänger av den elektriskt, så gissar att det sköts via förgasaren på något vis? Det sitter något reglage som går att dra ut eller skjuta in på förgasaren, bensinkran kanske? Jag minns inte hur jag stängt av den tidigare, ska ha en bruksanvisning någonstans men var... ?A AG A skrev:
"Tycker"att tändspolen ligger långt ifrån svänghjulet! Hade en stiga åkklippare förra våren -24 som startat o gått året innan, -23, men nu död,monterade tändspolen med ett skrivar pappers tjocklek mot svänghjulet, startade direkt och gick hela sommaren problemfritt..
Tack. Det var rostigt så jag tog bort spolen och putsade rent, kanske monterade med lite väl stort avstånd för att vara safe. Får prova att justera ner den... 🙂C camaro z28 skrev:
Det du kan trycka in eller dra ut på förgasaren, låter mer som choken. Bensinkranen ska sitta på bensinslangen, alternativt precis vid tanken.H Håkan V skrev:
Dock är jag ganska säker på att man stänger av den genom att kortsluta tändningen.
H Håkan V skrev:
Ta ett papper mellan ,vrid motorn för hand sen, och se om nått ligger mot,H Håkan V skrev:
Tog ett visitkort. 24mm hylsa på borrmaskin att snurra med och ett gammalt tändstift från en Cheva BB så började det blixtra... 😎 .C camaro z28 skrev:
Brytarspetsarna såg ut som nya. Naturligtvis lyckades jag tömma startmojängen på kulor åxå. 🙃
Med lite tålamod, startgas och akrylatbensin direkt i förgasaren så startade den åxå till slut, men får den inte att suga bensin själv så får väl riva förgasaren igen i morgon och se om jag missat något, lågfartsdelen verkar OK.
Redigerat:
Det är vanligt att det geggar igen, i de tunna bensinsagarna när se blivit stående. Ta bort bensinsangen där den går in i förgasaren. Om du har kompressor så sätt blåsmunstycket i tanken, och täta runtom med en trasa. Det brukar få fart på bensinen igen.H Håkan V skrev:Tog ett visitkort. 24mm hylsa på borrmaskin att snurra med och ett gammalt tändstift från en Cheva BB så började det blixtra... 😎 .
Brytarspetsarna såg ut som nya. Naturligtvis lyckades jag tömma startmojängen på kulor åxå. 🙃
Med lite tålamod, startgas och akrylatbensin direkt i förgasaren så startade den åxå till slut, men får den inte att suga bensin själv så får väl riva förgasaren igen i morgon och se om jag missat något, lågfartsdelen verkar OK.
Ja du har rätt, det är choken såg jag nu när jag skruvat isär både tändning och förgasare... Ingen bensinkran på den heller.A AG A skrev:
Det sitter ett plåtbleck på toppen bredvid tändstiftet, det är nog till för att jorda tändkabeln så den stannar. Trodde först det var ett fäste för något som fattas på min, men det är nog "Stoppen".
Förgasaren sitter skruvad direkt ovanpå tanken och suger upp ur den. Två plaströr med sil (ett för lågfart/justerskruv och ett till huvudmunstycke) och bägge är öppna, har blåst dom med munnen... Så jag antar att det är något annat i förgasaren som är tätt.A AG A skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Sitter förgasaren ovanpå tanken är den en urgammal membranförgasare (alltså utan flottör, och därför det saknas bränslekran, behövs inte) och de membranen torkar alltid sönder efter ett antal år. Själva membranet ska flexa fram och tillbaka för att kunna pumpa upp bensinen, men när det är hål fungerar det inte. Byt gummimembranet och rengör samtidigt.
Bara ett exempel, finns många varianter, därför måste du dela tank och förgasare först för att se: https://www.reservdelaronline.se/me...e/571697--membran-briggs-stratton-391681.html
Bara ett exempel, finns många varianter, därför måste du dela tank och förgasare först för att se: https://www.reservdelaronline.se/me...e/571697--membran-briggs-stratton-391681.html
Kolla på YouTube. Taryl fixes all.H Håkan V skrev:Hej.
Har putsat av svänghjulet och tändspolen med fint våtslippapper då det var lite rost där, det går fritt utan att ta i men får ändå ingen gnista. Det är en sån här: [länk]
[bild][bild][bild]
Klicka här för att svara