Trädgårdsmaskiner
anonymus123: hej jag har problem med min åkgräsklippare som inte startar först så tog jag in den i garaget och tästade att starta den då den inte hade funkat innan heller men dagen efter så startade den och då lätt jag den stå på ett tag och då tänkte jag att den funkade så jag ställde ut den igen men cirka 15 minuter efter så ville inte den starta den bara klickar vad är det för fel på den
cameljointen: Bygger på: en Briggs med OHV som gick sakta. Kollade batteri, kopplade startkablar direkt från batteri till startmotor för att utesluta dålig jord eller dålig kabel. Samma problem, motor gick runt sakta. Trodde startmotorn var problem. Åkte förbi en serviceverkstad som sa att startmotorerna sällan är trasiga utan en dekompventil. Åkte hem skruvade bort ventilkåpan, bort med tändstift
Byggsnyggen: Är på gång att köpa en stångsåg med bra längd, gärna 4 meter. Har tittat på Husqvarna men tänkte även kolla på Milwaukee och Makita. Ska främst används som stångsåg men kan säkert bli aktuellt att köpa fler tillbehör. Någon här som har erfarenhet och kan ge tips? För-/Nackdelar med resp märke? Hur är deras batterier? Behöver man flera eller räcker det med ett?
mattias1343: Återstår att fästa upp veven för reglering av utkast, men även det gör jag när jag ser att allt funkar. annars måste precis allt byggas om.
Gnilken: [citat] Hej. Har en på gång (827). Kan dom verkligen vara 15-20 år gamla?? Denna ser nästan ny ut!
tensiden: Jigg för ihålig stam? Jag har svårt att tänka mig dels hur jiggen ser ut och vad resultatet skall bli. Kan du utveckla själva behovet/målet? Hur lång stam skall du få ihålig?
Kane: [citat] Står ju MTD Thor X i specen.
d0san: [citat] Väcker en gammal tråd med att fråga TS om det hjälpte med kopplingstrumman? Har liknande fenomen på min topphandssåg (Husqvarna t540xp) Bytte kugghjul och skruv till kedjespännaren men problemet kvarstod. Kopplingstrumman kanske alltså har något med slacket att göra(?) Känns som att det glappar när man skruvar på kedjespännaren men det kan ju inte vara gängorna på
sole_oggi: Hur ska allt monteras? Ska den lilla pinnen från fjädern sitta utanför metallgrejerna? [bild] [bild]
vetgirig_: [citat] Svårt att förklara hur vår panna (en Extuna) ser ut och fungerar, men nej, det vore allt för meckigt.
Alko2250: [citat] [citat] Jag är super nöjd med min högtryckstvätt från biltema grymt tryck Gör sitt jobb super bra 2300 kr 160 bar
spikar-på-skruvar: Har nog en rätt enkelt fråga egentligen men hittar dåligt med information på nätet. Har däck till trädgårdstraktorn i dimmension 20x10-10 hittar inte riktigt kedjor med pigg i den storleken. Kan jag använda kedjor för dimmension 20x10-8? Vissa anger endast 20x10, vad gäller då? Kan någon förklara vad det är jag ska leta efter hade jag varit glad. Tacksam för hjälp!
AndersS: Och så ska man väl avsluta med resultat på den snöslungan med problem. Drog bort chokeratten och de två skruvarna, sedan var det bara att lyfta bort kåpan. Det sitter en "pumpblåsa" på kåpan att använda vid kallstart, där var slangen av vid motor/förgasaranslutning, fixas. Sedan saknades plastnyckeln, men det var bara att dra bort kontaktstycket i botten och trycka tillbaka men bara
Harald Blåtumme: På Meec-sågen drar den inget batteri när man inte sågar. Dumt förvara batteriet i sågen när den inte används, rekommenderas att ta bort batteriet. Men som sagt, kastskyddet funkar som en säkerhetsbrytare - sågen kan inte startas om detta är aktiverat, och är sågen igång när kastskyddet slås till så stannar kedjan på någon bråkdel av en sekund precis som det ska vara.
Emil Sellstedt: Tänkte bara om det var nått för själva drivning. Det går att justera men man kommer inte åt hela tallriken å det hållet utan det blir knappt halva den sidan om man justerar sa att reglaget går åt rätt håll iallafall.
Dan_Johansson: [citat] Ja, det var många "om och men" som lyckades hända där.. är man dum får man lida helt enkelt... Upplevelsen var föv. lika otrevlig som att köra svetsspänning med högfrekvensstart från ena armen till den andra, när man pallat upp det man skulle svetsa från svetsbordet med träklossar...
breakman: Senast jag felsöker en trädgårds traktor så var det likt din misstanke brytaren till klippaggregatet. Något stag eller liknande nådde inte fram till brytaren alla gånger. Gick dock att justera på en mutter om jag inte kommer ihåg fel. Klipparen i mitt fall var en stiga, men det kanske ger dig någon ide till felsökning...
fashionman62: [citat] Halloj Fixat, var smuts i ett munstycke i förgasaren. Inloppet till flottören, när den var avstängd så fylldes förgasaren så den gick att starta. Sen när bränslet inte flödade till tillräckligt så stannade den. 👍
Står.i: Blev att lämna in den till sist då jag inte lyckades öppna axeln. Det var en sån distans som gått itu som gjorde att det glappade. De tillverkade en ny och satte i. Tack för hjälp
Hybro: Flottören o ventilen i förgasaren. Öppet o bensin rinner ned i cylinder resp vevhus. En utmärkt vätskebroms. Problemet är tydligen lös, för ett år sedan.
AndersS: [citat] Inte alls fel, har tillgång till två uppe på gården. Men har jag börjat såga med min egen lilla 192a, är man lätt för lat för att hämta. 3,6 kg är lite lättare än 4,9 kg😎 Och det här med rotändor på 50-60 cm hade nog gått lite snabbare, men satte åtminstone på 15" svärdet.😉 Skotaren var inne och hämtade grov asp, tänkte då inte på att be honom byta de grova
rolfino: Tre dygn med roströdare från alla håll med fälgen rör sig inte en mm! Börjar tänka att jag måste kränga av o på däck med fälgar kvar på axeln. Men då skulle jag vilja sätta nu ventil. Någon som har tips på vilken dimension 13,5 eller 16 mm diameter. Bifogar lite bilder på eländet. Alltså en snöslunga Stiga 825, 1988.