Bussmotor Bussmotor skrev:
Du ska inte använda pump bränsle till maskinen. Alla gummi packningar och membran fräts sönder. Akrylatbränsle gäller.
Ska och ska. Vi är många på forumet som helt problemfritt kör denna typ av motorer på vanligt mackbränsle. Sen finns det förvisso också rätt många som påstår att det är omöjligt.

Du får väl själv fundera kring vad du tror stämmer...

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
S stoffe88 skrev:
Nu tror jag att felet är hittat, tändhatten! Fick mätt upp tändspolen med en annan multimeter med samma resultat ingen sluten krets tills vi tog av tändhatten, då visade mätare 4600 ohm vilket är rimligt. Satte tändkabeln direkt på stiftet och maskinen startade på första rycket.

Själva tändhatten är alltså bara en 90 graders vinkel med samma fattning i båda ändar fast hona hane.
(Har läst någonstans att det kan finnas inbyggda motstånd)

Någon som vet var man kan köpa dessa, behöver ej vara original för då kostar de säkert runt 100:- gissar jag på.
Har du skruvat ur tändkabeln ur tändhatten och kollat så att du har blottad ledare? Om inte, skala av ett par millimeter hölje på tändkabeln och vrid tillbaka kabeln in i hatten och testa igen.

A anderslofwall skrev:
Har du skruvat ur tändkabeln ur tändhatten och kollat så att du har blottad ledare?
De tändhattar jag oftast stött på ska monteras på oskalad tändkabel. De har en spetsig skruv som tränger in i tändkabeln.

Men det finns garanterat olika modeller.

Alfredo Alfredo skrev:
De tändhattar jag oftast stött på ska monteras på oskalad tändkabel. De har en spetsig skruv som tränger in i tändkabeln.

Men det finns garanterat olika modeller.
Aha, finns olika varianter besvisligen. Är det tändhatt med skruv kan det ju vara läge att kolla så att skruven inte är skadad då.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska och ska. Vi är många på forumet som helt problemfritt kör denna typ av motorer på vanligt mackbränsle. Sen finns det förvisso också rätt många som påstår att det är omöjligt.

Du får väl själv fundera kring vad du tror stämmer...
Min maskin står att den funkar med mackbränsle eller akrylat. Vet bara att den vart svårstartad och luktad skit när den äntligen startade. Akrylatbränsle renare gång, luktar mindre, och tändstift håller längre och inga stora beläggningar i topp eller kolv. Mackbränslet är crackat ( massa olika gifter som blandats i) farligare för människor och natur.

Min maskin står att den funkar med mackbränsle eller akrylat. Vet bara att den vart svårstartad och luktad skit när den äntligen startade. Akrylatbränsle renare gång, luktar mindre, och tändstift håller längre och inga stora beläggningar i topp eller kolv. Mackbränslet är crackat ( massa olika gifter som blandats i) farligare för människor och natur.
Prova alkylat istället för akrylat...

useless useless skrev:
Prova alkylat istället för akrylat...
Lite felaktig info. Tack för rättningen. Akrylat är en typ av färg. 👍🏻

Mackbränslet är crackat ( massa olika gifter som blandats i
Du har nog missförstått vad det handlar om.
Crackning är när man sönderdelar tyngre kolväten till lättare för att göra bensin av fraktioner som annars gar för stora molekyler.

D Daniel 109 skrev:
Du har nog missförstått vad det handlar om.
Crackning är när man sönderdelar tyngre kolväten till lättare för att göra bensin av fraktioner som annars gar för stora molekyler.
Ok?? Jag bara refererar till vad som sagts tidigare när det var på tapeten. Så då har jag haft fel info om det. Tack för att du klargjorde fern delen. Annars så blandas en massa olika gifte i bränslet.

Nej, det gör det inte. Det finns en hel massa giftiga kolväten i oljan redan från början. Det giftiga man har blandat i är bly, men det finns inte i mackbränsle i dag.

Du ska inte använda pump bränsle till maskinen. Alla gummi packningar och membran fräts sönder. Akrylatbränsle gäller.
Själv köper jag alkylat på pump till motorsåg och röjsåg. Gräsklipparn har alltid gått på vanlig 95 oktan och den fyller snart 40 år så de frätskador du @Bussmotor varnar för kommer inte fort iaf.

Jag kör bara på vanlig blyfri bensin från pumpen. Åkgräsklipparen startades upp första gången för säsongen häromdan helt utan problem. Trots att den lämnades med mackbensin och endast en tredjedels tank i höstas startade den på första försöket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.