Har en fyra år gammal Stiga Combi 5* som ser ut ungefär som denna https://www.stiga.com/se/2l0536148-st1-combi-53-s.html som drivningen la av på för ett par-tre år sen. Det är inte exakt den maskinen men det är samma chassi i.a.f. Nu tänker jag att det är dags att fixa det i sommar. Har inte undersökt felet närmare och har inga bilder då maskinen är på landet 63 mil bort men .......

1. Är det lättfixat?
2. Var köper jag smidigast/billigast reservdelar?
3. Var hittar jag instruktion för att laga drivningen, byta rem (är det rem?) etc? Den enda bruksanvisningen som kom med maskinen är tunn, på dagisnivå (för amerikaner?) och tar helt enkelt inte upp det jag är ute efter.

När man drar i handtaget för att starta driften så spänner man drivremmen. Visst kan det vara remmen som gått sönder. Den slits mycket om du försöker att reglera farten med handtaget. Men det kan också vara länkaget vid spännrullen som kärvar. Det finns även en justering av spännrullen som kan ha rört sig. Det är inget stort jobb i något av fallen. Lite pilligt kanske om det är remmen.

Reservdelar går att hitta i diverse nätbutiker. Om du söker på modellnumret och reservdelar så hittar du säkert rätt.

B Bästerortarn skrev:
inte undersökt felet närmare och har inga bilder då maskinen är på landet 63 mil bort men .......
A Avemo skrev:
När man drar i handtaget för att starta driften så spänner man drivremmen. Visst kan det vara remmen som gått sönder. Den slits mycket om du försöker att reglera farten med handtaget. Men det kan också vara länkaget vid spännrullen som kärvar. Det finns även en justering av spännrullen som kan ha rört sig. Det är inget stort jobb i något av fallen. Lite pilligt kanske om det är remmen.

Reservdelar går att hitta i diverse nätbutiker. Om du söker på modellnumret och reservdelar så hittar du säkert rätt.
Tack för svar!

Nja, det gör jag inte så då är det sannolikt inte remmen. Dessutom hade maskinen inte gått många timmar när drivningen gav upp. Är dom övriga två potentiella felen självförklarande när jag ger mig på't eller behöver jag som normalhändig någon instruktion?

Om det ser likadant ut som på min så justerar man vajern med en vantskruvsliknande anordning mitt på den. Det går på två minuter eller så. Är det kärvande länkage får man ge sig in under kåpan. Inte lika uppenbart, men ingen stor eller svår sak det heller. Jag har inte varit helt imponerad av kvaliteten på min. Det är flera gånger jag fått meka med den.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.