Trädgård allmänt
Sne4: 6-8 cm rekommenderas (av en del iaf) att gräset ska ha hunnit växa innan det klipps första gången. När vintern börjar närma sig har jag även för mig att gräset hellre ska var lite för långt än lite för kort, men nere i skåne så lär du väl hinna klippa någon gång åtminstone. - och som m1nn13 sa - inte för kort första gången. se t.ex.
ama: Sedan kan man kolla i Zetas katalog också, de har betygsatt växterna de säljer och vilka klimatzoner de tål. Zetas har många magnolior i sitt sortiment och det är svårt att bara välja en... http://www.zetas.nu/Katalog/katalog.htm För läckra bilder och beställning från Nederländerna finns http://www.magnoliastore.com/ /ama
m1nn13: BLADLÖSS Finns flera olika preparat på marknaden som innehåller pyretroider. Läs bruksanvisningen så är det inga problem att käka frukten, men jag skulle garanterat inte gjort det efter ett dygn om man säger så... det är ju inte godis precis utan en kemikalie som visserligen finns i naturen... Spruta inte när trädet blommar för då uteblir fruktsättningen. Körsbär är inte
kurt: Pomologiska sällskapet listar " Beskärnings- och ympningsexpertis" på olika platser i Sverige, det bör ju också borga för någon form av kvalitetsgranskning: http://www.svepom.com/pomologi_beskarning_expertis.php
Netaria: En möjligen dum fråga. Vad händer om du fäller träd utan marklov? Om ordningspolisen är framme? Böter, sur kommun eller en ren och skär utskällning?
m1nn13: Tja... det är ju värt ett försök! :) Om man skall flytta växter som redan etablerat sig väl kan det vara en bra idé att året innan (om man VET att man skall flytta den så långt i förväg) kapa rötterna en bit utanför stammen; tex genom att köra ner en spade. Genom detta förfarande luras växten att producera fler rötter närmare stammen och det blir inte bara lättare att flytta
fredwel: Heh... Från samma sida: "Skogens läckerheter är en multimedia-produkt avsedd för de av er som är intresserade av att plocka bär och svamp och bor i i mellersta Sverige. Med Skogens läckerheter kan du söka reda på nya svamp- och bärställen med hjälp av Fuzzy logic analys av satellitbilder." Jaga svamp med satellit! ::) Värmer mitt datanördshjärta. Undra om man kan installera
Qudan: [citat] Jag tackar så mycket för tipsen, ska ta och kolla upp dessa sidor. Humlen är ju härdig till zon VII tror jag. Vissa säger att det är roten som är väldigt olika på om man lyckas få den att överleva. Men vet inte om det stämmer om det bara har att göra med vad för sorts jord man har.
Pera: Det får ta den tid det tar om det är genomförbart! Vill gärna ha mer info om detta... gärna också vilken prisklass det handlar om.. :)
Mikachu: syrener skulle jag rekomendera. den går att beskära bra så dem aldrig blir för stora utan man kan för alltid ha dem i lagon "dekor-storlek"
piakanutte: Vad jag förstått så har syrener väldigt kompakt rotsystem så ta du och börja gräva en meter ut ifrån trädet och känn dig för. Kolla in odla.nu där finns de flesta frågor ställda och besvarade http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/syren.shtml.
Viala: ;D Det kostar en massa svett om du gör det själv samt ev hyra av en häcksax för ca 200:-/dygn. Du kommer också att bli garanterat trött i armarna
Gummigum: Kolla noga att Ni får rätt tjocklek på lagret och att det inte är en ikringresande (irländsk) firma - det håller tyvärr inte i längden.
GurraG: Ja, om du vill vara seriös! fiberduken förhindrar att jorden/leran 'äter' upp krossen. Annars skulle jag rekomendera kullerstenen, blir snyggt samt att stenarna blir fixerade. Slipper ogräs mellan, minst underhåll! Dock slipper du inte underarbetet! :) MVH G
Honey-Bunny: Jag ringde i förra veckan till ett företag som säljer rullgräs och frågade om det var för sent att rulla ut gräs. Men i Skåne kunde man rulla ut gräs oktober ut sa mannen jag pratade med.
Heleri: Vilket härligt forum det här är! Alla är så hjälpsamma och trevliga. :)
Gummigum: Tyvärr inte så bra och fina rabatter om man hade tagit bort björkarna.....en granne på andra sidan tog ner sin efetr mycket påtryckningar, en jättefin björk som var IHÅLIG inuti, vi rös när vi insåg hur det kunde ha gått vid en storm! Andra grannens rabatter levde sedan upp på ett helt otroligt sätt......jag lovar skillnaden blir enorm när björkarna är väck!
perf: [citat] Håller fullständigt med. Själv använder jag 4-8 för att lätta upp leran i rabatter och trädgårsdland. Men blandar man i tillräckligt mycket sand så blir det inte kompakt, men då får man ha i så mycket att det blir sandjord av det, och då pratar vi säkert om 50/50. För några år sedan skulle jag jämna ut en gammal åkerkant där jag skulle så gräs, och eftersom högen
Netaria: Vad gäller Rhododendron finns det mycket du kan göra redan. Kontrollera jorden. Är det en gammal buske finns det risk att den inte är helt bra, om ingen visat den kärlek tidigare. Jorden skall vara så porös att du kan sticka ner armen ner till armbågen utan motstånd, sägs det. Det är praktiskt taget omöjligt, men du förstår poängen. Tillför okalkad torv eller rhod.jord. Efter
Lotta och Roger: Tja, nu svarar jag ju inte direkt på vilken bok som är bäst för nybörjare :) , men jag hittade en bok som jag bara tycker är så fin och ja, det är så jag vill ha min trädgård. Jättefina bilder. Österlenska trädgårdar av Mia Gröndahl 1998 Rabén Prisma. Tyvärr har boken utgått, men själv har jag beställt den på bokbörsen för 185 kronor. Lånade den på biblioteket först och
sanne78: Vi behöver ha tag på en bra trädgårdsanläggare som kan sitt yrke och som har bra rekommendationer. Vi har nämligen åkt på en jättenit vad gäller valet av trädgårdsanläggare. Personen/firman vi anlitade har gjort allt fel vid anläggningen av vår gräsmatta. Den är för "hög", har fel lutning och är väldigt ojämn. Tiden rinner nu ut för att kunna anlägga en gräsmatta i år.
Toaden: Du kan ju kolla in vintergrön Liguster om du vill ha en grön häck året om..
Mats: Dressjord,gräsfrö och en planka skulle jag svara med. fyll på med jord i sänkorna och råga lite lagom, dra av med plankan och kompletteringsså vid behov. fyll på med mera jord efter några månader vid behov och återanvänd plankan
yonna: Ibland kan det vara litet farligt att bli alltför 'personlig' när det gäller sidan mot gatan. Det bästa är att någotsånär följa grannarnas staket/häck/avskärmning så att gatan får någon form av helhet. Personlighetstester lämpar sig oftast inne i trädgården. Tyvärr tycker jag att dessa moderna armeringsnät som just nu är på modet är en styggelse och ofta uppsatta utan tanke
Tumstocken: Jo, Kurt- Fälla brukar inte vara något bekymmer; jag brukar kunna pricka på ett par meter när. I detta fall är det dock en massa snedvuxna, höga träd, och hus o grejor runt omkring. Dumt att chansa när så mycket står på spel. Arborist jovisst, men att ta de till en skärgårdsö mitt i ingenstans är nog inte billigt. Hursomhelst, säkerhetsselar och sånt har jag funnit. Nu är det
Ms_IT-Nisse: Du bör nog vänta med att gödsla tills gräset kommit upp en bit, dessutom så har du ju gödslat rejält nu.