5 721 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Trädhelvete i södra Stockholm
David!David skrev:Jovisst. Har man inte problem skaffar man dom.
En fråga: Vi har satt ut en annons där vi skänker bort träden till dem som hugger ned dem. På morgonen har redan två hört av sig.
Vad bör vi tänka på?
Ska vi skriva ett kontrakt där de tar ansvaret för nedsågningen? Bör vi ta betalt för ett symbolvärde på 1 krona?
mvh
David
Ursäkta en korkad fråga (som man kanske inte ens har att göra med
MVH/Christina.
För mig är det glasklart att man skriver ett kontrakt.
Trädfällning är allvarliga grejer, och tänk om det värsta händer.
Trädet faller på DIN bil!!! ;D
(Eller på dig, vilket i så fall alltså är det näst värsta)
Då är det bra att ha ett kontrakt där det tydligt står att de fått lov att på eget ansvar fälla träd på din tomt.
Jag kan inte juridiken så där på mina fem, men eftersom man kan bli fälld! för att en inbrottstjuv halkar på ens uppfart så är det kanske bästa att vara på den säkra sidan.
Speciellt med folk man aldrig träffat...
Trädfällning är allvarliga grejer, och tänk om det värsta händer.
Trädet faller på DIN bil!!! ;D
(Eller på dig, vilket i så fall alltså är det näst värsta)
Då är det bra att ha ett kontrakt där det tydligt står att de fått lov att på eget ansvar fälla träd på din tomt.
Jag kan inte juridiken så där på mina fem, men eftersom man kan bli fälld! för att en inbrottstjuv halkar på ens uppfart så är det kanske bästa att vara på den säkra sidan.
Speciellt med folk man aldrig träffat...
Jag knåpade ihop ett kontrakt som ser ut som följer:
"Detta avtal reglerar försäljningen av de träd som färgmarkerats på tomten på XXXXXX.
Köparen har rätt att på eget ansvar fälla och ta hand om virket efter de träd som färgmarkerats av säljaren fram till och med datumet 20040303. Träden ges enligt principen först till kvarn och köparen har inte ensamrätt till träden under denna tid. Köparen har bara rätt till virket efter de träd som köparen fällt själv.
Köparen ansvarar för nedtagandet och omhändertagandet av stock och ris. Köparen ansvarar för att fällningen sker på ett professionellt sätt och att denne ersätter de skador som eventuellt uppstår för tredje part, exempelvis tomt, fastigheter, fordon, vägar och personskador. Köparen garanterar att Köparen har de erforderliga försäkringar som krävs.
Köparen ansvarar också för att alla grenar och ris som härrör till av köparen fällda träd omhändertas och borttransporteras på köparens bekostnad. Om köparen inte ser till att allt ris borttransporteras inom fyra (4) dagar efter fällningen, kommer säljaren att borttransportera riset på köparens bekostnad.
Köpeskillingen för valfritt antal markerade träd sätts till en sammanlagd summa av (1) SEK."
Vad tycks, har jag hängslen och svångrem på?
Ska möta köparen klockan 14 idag.
mvh
David
"Detta avtal reglerar försäljningen av de träd som färgmarkerats på tomten på XXXXXX.
Köparen har rätt att på eget ansvar fälla och ta hand om virket efter de träd som färgmarkerats av säljaren fram till och med datumet 20040303. Träden ges enligt principen först till kvarn och köparen har inte ensamrätt till träden under denna tid. Köparen har bara rätt till virket efter de träd som köparen fällt själv.
Köparen ansvarar för nedtagandet och omhändertagandet av stock och ris. Köparen ansvarar för att fällningen sker på ett professionellt sätt och att denne ersätter de skador som eventuellt uppstår för tredje part, exempelvis tomt, fastigheter, fordon, vägar och personskador. Köparen garanterar att Köparen har de erforderliga försäkringar som krävs.
Köparen ansvarar också för att alla grenar och ris som härrör till av köparen fällda träd omhändertas och borttransporteras på köparens bekostnad. Om köparen inte ser till att allt ris borttransporteras inom fyra (4) dagar efter fällningen, kommer säljaren att borttransportera riset på köparens bekostnad.
Köpeskillingen för valfritt antal markerade träd sätts till en sammanlagd summa av (1) SEK."
Vad tycks, har jag hängslen och svångrem på?
mvh
David
Skall man vara riktigt, riktigt petig så betyder det att du färgmarkerat dem fram till det datumet.
Det du är ute efter skulle jag skriva:
Köparen har, fram till och med datumet 20040303, rätt att på eget ansvar fälla och ta hand om virket efter de träd som färgmarkerats av säljaren.
Men i övrigt vore det ju självaste hin håle om det inte skulle räcka...
Hur gick det med dina träd, David? Blev du av med dom? Hoppas du hade bättre tur än oss när vi skrev kontrakt med en "seriös" kille som skulle ta bort vårt lilla fritidshus på tomten..Bortskänkes mot avhämtning.. vi var jätteduktiga och skrev kontrakt när huset skulle var borta och att han skulla fixa entrepenörer som tog hand om det om inte huset var borta i tid osv.. Vad hände istället??? Vi fick en heroinist som hyresgäst i vårt fritidshus under den kallaste perioden av förra året. Polisen kunde inget göra då vi hade gett honom nycklarna utan det var Kronofogden som skulle avhysa honom. Eftersom vi skrivit ett datum när huset sk8lle vara borta kunde vi inte heller köra ut honom tidigare, utan fick snällt vänta tills datumet var passerat och sedan själva riva huset. Det kan bli tokigt när man som vi är alldeles för godtrogna. Nu står iallafall vårt nya hus klart så slutet gott allting gott.
Föresten går jag ofta förbi och beundrar ert fantastiskt läckra hus. Ni har verkligen lyckats!
Häls Buffy, på "fel" sida om Sockenvägen, eller "rätt" beroende på hur man ser det
Föresten går jag ofta förbi och beundrar ert fantastiskt läckra hus. Ni har verkligen lyckats!
Häls Buffy, på "fel" sida om Sockenvägen, eller "rätt" beroende på hur man ser det
Jag mår ju dåligt varje gång jag ser denna tråden 
För fem år sedan betalade jag 11.000 för "några trädhelveten" och nu skulle jag behöva ett gäng nya trädhelveten dock drygt 20 mil till Stockholm !
Varom detta med "våran nya tomt" ska ni till att bygga igen eller ???
För fem år sedan betalade jag 11.000 för "några trädhelveten" och nu skulle jag behöva ett gäng nya trädhelveten dock drygt 20 mil till Stockholm !
Varom detta med "våran nya tomt" ska ni till att bygga igen eller ???
Klicka här för att svara