3 983 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Nysådd gräsmatta och Rododendron
Hej !
Vi har nu sått ny gräsmatta för 3 veckor sedan efter alla konstens regler, problemet är att det har växt upp ca 3 cm (långsamväxande frön) men det är fullt med kala fläckar, förmodligen pga att det kom ett riktigt skyfall dagen efter sådd så att fröna sköljdes ihop till klumpar. Hur skall vi göra - ska vi ut och gå på mattan och fylla i alla fläckar nu elller ska vi vänta tills i vår.(Fläckarna är många ca 500 kvm matta).
Vad gör man med en gammal Rododdendron till hösten ? ska man klippa gammla grenar, ska den gödslas på något vis ?
Vi har nu sått ny gräsmatta för 3 veckor sedan efter alla konstens regler, problemet är att det har växt upp ca 3 cm (långsamväxande frön) men det är fullt med kala fläckar, förmodligen pga att det kom ett riktigt skyfall dagen efter sådd så att fröna sköljdes ihop till klumpar. Hur skall vi göra - ska vi ut och gå på mattan och fylla i alla fläckar nu elller ska vi vänta tills i vår.(Fläckarna är många ca 500 kvm matta).
Vad gör man med en gammal Rododdendron till hösten ? ska man klippa gammla grenar, ska den gödslas på något vis ?
Låt gräsmattan få mer tid på sig.
Det enda du behöver göra med rhoddisar är att ge dem rejält med vatten innan vintern. Och när du tror du vattnat dem tillräckligt mycket, ger du den ytterligare två gånger så mycket ...
Det enda du behöver göra med rhoddisar är att ge dem rejält med vatten innan vintern. Och när du tror du vattnat dem tillräckligt mycket, ger du den ytterligare två gånger så mycket ...
Risken nu är bara att fröna hinner ruttna. Du kommer antagligen märka att de tomma partierna ändå har frögroningar till våren. Det vanligaste är att man ändå sår alltför tätt. Undvik ändå att gå på mattan denna vinter.
Vad gäller Rhododendron finns det mycket du kan göra redan. Kontrollera jorden. Är det en gammal buske finns det risk att den inte är helt bra, om ingen visat den kärlek tidigare. Jorden skall vara så porös att du kan sticka ner armen ner till armbågen utan motstånd, sägs det. Det är praktiskt taget omöjligt, men du förstår poängen. Tillför okalkad torv eller rhod.jord. Efter löven fallit och hösten verkligen är här, samla ihop dessa och gärna ev. ormbunkar du har på tomten och lägg dessa över / i jorden. Jag brukar "mala sönder" det på våren och luckra in det i jorden (men tror inte det behövs, gör det mest för att det ser finare ut).
Det finns även särskilt rhod. gödsel som du kan köpa till nästa år. I år är det för sent (tror jag).
Som tidigare sagt. Vattna enormt mycket! Kan praktiskt taget inte bli för mycket vatten. De älskar att få vatten över sig, så vattna gärna även uppifrån.
Om blomstänglar från årets blomning sitter kvar ännu (aj, aj) så ta försiktigt bort dessa. Tänk på att nästa års knopp ligger precis intill, så var försiktig!
Det finns även särskilt rhod. gödsel som du kan köpa till nästa år. I år är det för sent (tror jag).
Som tidigare sagt. Vattna enormt mycket! Kan praktiskt taget inte bli för mycket vatten. De älskar att få vatten över sig, så vattna gärna även uppifrån.
Om blomstänglar från årets blomning sitter kvar ännu (aj, aj) så ta försiktigt bort dessa. Tänk på att nästa års knopp ligger precis intill, så var försiktig!
Klicka här för att svara