12 317 läst ·
12 svar
12k läst
12 svar
flytta syrenträd?
Det beror givetvis på hur stort trädet/busken är. Ju mindre desto lättare. Syren växer dock så att vissa vill klassa det som ogräs, så det bör inte höra till de mest svårflyttade växterna.
Bästa tiden för flytten är när syrenen är i vila, alltså nån gång under den period som den inte har löv. I teorin ska man gräva runt trädet och få loss en jättestor jordklump som man till exempel kan släpa iväg på en presenning. Min erfarenhet av att flytta träd är dock att man oftast står med en helt jordfri rot, där stora delar blev kvar i jorden för att rötterna satt för djupt. Det brukar dock gå bra för det mesta om man vattnar ordentlig på den nya växtplatsen. Helst ska man vattna under hela första säsongen.
Man bör alltid beskära ordentlig i samband med flytt för att underlätta etableringen. Förlorar man mycket rötter vid grävandet får man beskära ännu mer.
Bästa tiden för flytten är när syrenen är i vila, alltså nån gång under den period som den inte har löv. I teorin ska man gräva runt trädet och få loss en jättestor jordklump som man till exempel kan släpa iväg på en presenning. Min erfarenhet av att flytta träd är dock att man oftast står med en helt jordfri rot, där stora delar blev kvar i jorden för att rötterna satt för djupt. Det brukar dock gå bra för det mesta om man vattnar ordentlig på den nya växtplatsen. Helst ska man vattna under hela första säsongen.
Man bör alltid beskära ordentlig i samband med flytt för att underlätta etableringen. Förlorar man mycket rötter vid grävandet får man beskära ännu mer.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Vi hade en syren på vår tomt som grävaren grävde upp när han planade ut tomten. Den var väl en ca 1,5 meter hög och bred. rotklumpen under var ca 80 cm bred och 40 cm tjock, med kapade rotstumpar. Grävdes upp i början på december stod sedan i ett hörn av tomten t o m början på april
!!! Då förbarmade sig min farbror över den och grävde ner den på sin tomt och den tog sig direkt. Som sagt syren är som ogräs.
Ovanstående beskrivningar av beskärning o flyttning är helt korrekta. Bara ett klargörande vad gäller äkta o oäkta syrener (=bondsyren). Om du har äkta syrener = förädlade, så får du se till att du inte kapar av dom nedanför ympstället för då blir det "bara" en bondsyren kvar. Bondsyrener kan man däremot kapa i stort sett hur hårt som helst (speciellt på våren).
Vad jag förstått så har syrener väldigt kompakt rotsystem så ta du och börja gräva en meter ut ifrån trädet och känn dig för. Kolla in odla.nu där finns de flesta frågor ställda och besvarade http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/syren.shtml.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden