Trädgård allmänt
sater: Jo att snöbär är sega kan jag intyga. Vi köpte ett torp -99 som var helt igenväxt, på gaveln av huset växte en syrenskog 4m hög och en del stammar var 10cm!! i diameter. När vi röjt bort dom och tagit bort stubbarna så såg det ganska tomt ut men vi sådde gräs så länge medan vi funderade vad vi ville ha för häck istället. Året därpå så upptäckte vi att något växte i
Gummigum: Jag har sett och det är ju det som är en pellistrappa för mig....det är himmelens snyggt och dyrt förresten Du kan ju bygga mycket utav reglar istället för plant och det blir inte så dyrt då!
Gummigum: Hyr en traktor/grävskopa och dra upp dem med rötterna. Tyvärr är jordskred inte att förhindra - för oavsett tar Du livet av den med gift så måste Du ju ändå frakta bort liken, eller hur? Annars - kapa eländet och fgyll upp och sätt TJOCK markväv och palla ner den med sten - det KAN gå - beror på vad det är för sorts häck, kanske risk att det kommer skott underifrån som lyfter
galento: Hej,vi har nu fått nya hjul på klipparen och det hållde iallafall första klippningen,men inget svar från Huskvarna på det mail vi skickade,får hoppas detta håller nu !
Per-Erik: Snacka med grannen i allafall... ju tidigare du tar upp det med han.. Dessto bättre ligger du till hos han.. Troligen... finns ju risk att han blir lite sur när det en dag står en grävmaskin o gräver för fullt.. Pool bygge pågår.. ;) Grannar ska man vårda så gott som det går.. det lönar sig i längden.. /Perka
Zunken: Hmm det här var inte så bra alls. Vet ni hur snabbt gran rötter kan växa i cm/år?. Tallen har jag fällt och "stubbat" bort.... phu vilket slit det var. Men jag är väldigt orolig för granarna. Dom är 3st fullvuxna mao ganska stora pjäser. Den bästa lösningen blir nog att lägga avlopp/vatten i isolerlådor på rötterna och sedan lägga på fyllnadsmassor. Kommer ha värmekabel så
DoJz: Vattna lär jag inte behöva :-) och avvaktar med gödslingen tills våren. Tack för era svar!
Netaria: Jag skulle definitivt bevara en stor del av tomten som just ängsmark. Köp typiska fröer eller ängsplugg för att på så sätt försöka försköna nuvarande miljö. Ängen slås med lie på sensommar/höst och kräver eg. inte så mycket arbete i övrigt. Tänk på att konventionell gräsmatta kräver massor av arbete. Dessutom tycker jag att det ser rätt sterilt ut med för stor yta. För
Per-Erik: Hej. Äppelträd är tåliga saker.. Du kan klippa ner det rejält.. Alla frukt träd klipps med fördel under JAS perioden pga då har trädet bäst läcke krafter. ofta ser man att folk klipper ner träden på våren tidigt.. Det beror på att förr i tiden så hade trädgårds nissarna inte så mycket o göra i Februari.. Så varför inte klippa träd.. En annan bättre anledning är väll att
perf: Min erfarenhet är att katterna fixar allting från näbbmöss till mullvadar. Vi har fyra katter till drygt 6000 kvadratmeter tomt, och det verkar vara tillräckligt. Jag har fått städa bort ett antal döda sorkar efter dem. Sorkarna smakar tydligen inte så gott som mössen. Vatten har jag också provat när jag hade mullvadsproblem för några år sedan. Efter att ha spolat i full fart i
Mats: Kapar tråden lite. Till 32 meter armerad betong 10cm tjock ska man satsa på diamantskiva till rondellen eller leta rätt på nån som har kraftigare grejor
jenny1: Tack, är helt novis på allt vad det gäller trädgård, men det är dags att lära sig lite om det ämnet nu när man flyttat från lägenheten! :)
Ziro: Nu har vi bestämt oss. Det blir en Stiga PRO 46. Klippon har robustare kåpa, men verkar i övrigt sämre och har fått dåliga testresultat i Råd och Rön. Självgående har vi bestämt oss för att vi klarar oss utan. PRO väljer vi för att den är tystare och verkar robustare än 46 Svan. Vi får väl se om det var ett bra val. Tack för alla synpunkter! Ziro
Cricce: Jag var för en tid sedan och hälsade på en arbetskompis, och han hade just gjort en altan med ett, enligt mitt tycke, fint staket. skall se om min trigonometri räcker till för att förklara detta :D Mellan stolparna hade han gjort ett X (diagonalt) och "inne" i X:et passat in en rektangel. Väldigt fint, och oxå mer barnsäkert då hålena i staketet inte blir så stora (allt detta i trä
yonna: Katja pollineras främst av Transparente Blanche, Alice, Mio, James Grieve, Lobo, Oranie. Ingrid Marie främst av Cox Orange, James Grieve, Katja, Mio, Aroma, Alice, McIntosh, Cortland. Häng inte upp dig så hårt på pollineringen. Bägge sorter är vanliga i yrkes&trädgårdsodling och tycks vara en god kombination - Katja blir moget först och Ingrid Marie senare. Bägge sorter går upp
hasse_f: Grannarna tog in proffs på beskärning, ett proffs utförde ren magi på deras gamla äppelträd. De hade då stått utan omvårdnad i över 20 år. Kostade betydligt mindre än man skulle tro, någon tusenlapp. En spottstyver med tanke på vad man får för de pengarna på plantskolan. Mitt råd - ring ett proffs!
Myran: Jaa, alla grannar är inte lätt att tas med! >:( På landet har vi en skogsdunge (ca 2000 av 4000 kvm) som stått där i minst 60 år - jag vet för det är min mormor/morfars hus jag har ärvt! De "nya" grannarna - de har inte bott där mer än 30 år - har tagit ner flera stora träd på vår tomt utan att fråga för de anser att vi ska ta ner vår dunge för att det skuggar för mycket.
Myran: Hejsan! Har en rosenspirea-häck på landet, ca 30 meter! Den är ca 2 meter hög och sköter sig själv, blommar med rosa blommor i juli är anspråkslös vad gäller krav på jord etc. Har klippt ner den "till fotknölarna" en gång och det tog den 5 år att bli 2 meter igen. Den är tät, lättskött och tålig - vad mer kan man begöra??? Har du vägarna förbi Örebro-trakten så kan du
4integration: Det blev den rökfärgade Q-litefrån Plastmo. Blev bra tycker jag. Skall försöka hinna lägga upp några bilder... och här kommer några: http://hus.jarkeborn.se/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=29
johannathomas: [Jorden betalar vi 1600 kr/lastbil för. ] Detta ¨låter billigt... hur mycket går det på lastbil ? 8-10m3? var hittar du så billig jord?
Pia_i_skogen: Det brukar finnas vältar att låna där man köper gräsfrö. Typ handelsträgår´n! Vi sådde för typ ett par veckor sen, och det växer som bara den här!! Tyvär ser det mest ut som ogräs, jag vet inte om vi fick dålig jord kanske, men vi hoppas på att gräset tar överhand så småningom... En gallervält fick vi låna också förresten! Används EFTER att man har sått, typ för att
4integration: Min far skall sälja sin Partner 12-107 om det är någon som är intresserad. Pris: 10.000 kr [bild]
trican: Det finns en serie byggbeskrivningar, "bygg i trä", som finns hos bygg- och trävaruhandlare. Nr 16 handlar om grindar. http://www.svenskttra.org/Pub/byggbeskrivningar/grindar.asp Går även att beställa från Svensk Byggtjänst. Jag har tänkt bygga kryssgrinden nån gång i framtiden...
MartinR: Hej.. Detta kombigödsel skall finnas i granngårdens butiker samt på vissa välsorterade trädårdsbutiker, typ Blomsterlandet
Helan: Prova tåliga gräs med latinska namn Molinia (Tåtel) och Carex (Starr) och Helictotrichon (Silverhavre), finns i olika sorter. Lågt fint gräs Festuca glauca, Blåsvingel. Lite svårare att spå om Miscanthusgräs (elefantgräs, japanska gräs etc) klarar sig i din zon. Får ej så med för blöta fötter på vintern men ej heller för torrt på sommaren. Vintertäck gärna gräsen och klipp
Helan: Annabelle blommar på årsskotten, dvs de nya skott som växer ut på våren blommar alltså på sommaren. Beskärning sker alltså på våren när man kan ana att knopparna börjar slå ut, då kan man även se vilka grenar som frusit ihjäl under vintern. Klipp inte ända ner till marken utan spara en del lite högre grenar så blir busken också lite mer kompakt.