M
mattiaxen: oj oj det var vist mycke info om busken, jag får väll se i vår om det tar sig. Man kanske skulle sätta ett par skott i en balja med jord och se på våren om det blir rötter..
2 svar · 847 läst
S
siamthai: Vänta med planteringen
1 svar · 3,4k läst
S
P
perf: Rätta mig om jag har fel, men en häck ska väl alltid hålla sig innanför tomtgränsen. När det gäller beskärningen kan det knappast ställa till med några problem. Under förutsättning att det är en klippt häck så är den ju gjord av ett växtmaterial som ska svara bra på beskärning.
2 svar · 1,5k läst
B
brevik: Det verkar bli mitl i helgen (stockholm) så man kanske ska klippa det?
9 svar · 798 läst
B
Bohman: [citat] tackar 140 e nog lite dyrt :o men vi bygger i mars så till sept lär väl vara bäst att rulla ut? å tack för tipset! Annika
6 svar · 12,6k läst
B
beahan: Har två frågor; 1. Hur mycket kostar gräsfrö? Vi skall så på ca 1000kvm. 2. Är det någon som har vedeldad pool? Kostnad? Finns det någon leverantör i Skåne? Tack, tack
0 svar · 2,0k läst
M
Mats: Getter är fina slyröjare. Gödslar gör de också. Vill man sen markbereda så är det dags för en gris Då blir det plöjt mer gödslat och så får man julskinkan på köpet ;)
4 svar · 1,5k läst
M
Myrin: Färdig gräsmatta, om du menar sån som du rullar ut, kostar enligt http://www.turfman.se/ Priserna gäller för leveranser till Göteborg Mängd i m2 Pris/m2 50-69 52,00 kr 70-99 44,00 kr 100-299 34,00 kr 300-499 30,00 kr 500-749 27,00 kr 750-999 25,75 kr 1000-1499 25,00 kr 1500< 24,50 kr Underarbetet skiljer sig marginellt mellan att så själv och utrullning. Matjorden varierar lite
1 svar · 1,6k läst
M
Myrin: Hej och tack föralla svar! Min tanke är att skära bort några av de nedersta grenarna och på så sätt "lyfta upp" den lite från marken samt underlätta för passage vid busken. Vad jag har förstått så är det till våren som det gäller och sen får vi se hur mycket vi tar. Tack för hjälpen sa Zeb
16 svar · 23,0k läst
Carisma
Carisma: Är det någon som har lite koll på hur mycket det kostar att anlägga en helt ny trädgård på ca 250 m3? Jag förstår att det beror på vad man köper för buskar m.m. men ungefärliga priser. Vad betalde ni tex?
0 svar · 3,9k läst
yonna
yonna: Har själv gödselätande jycke. Inte mysigt när han dessutom är min sängvärmare :-X :-X :-X Vill du ha gräsmatta föreslår jag att du spärrar av denna nysådda del för älsklingarna. Annars lär det inte bli nån gräsmatta ;). Mina jyckar har aldrig gillat att gå på kompostgaller. När jag tex reparerar eller vill få någon gräsmattebit att få chansen till nyetablering efter hårda
2 svar · 8,4k läst
M
Magnus_Nordmark: Jag har varit med om att rulla ut gräs med tjäle både i marken och i rullarna.. Givetvis tog sig gräset inte med en gång men på våren kom det sig fint.
2 svar · 6,2k läst
S
skogstomten: Köp en separat snöslunga det går bättre fortare och är smidigare! Har en fyrhjuling Yamaha med fyrhjulsdrift 1.5m snöblad och visch till lyft och den är inte så mycket att ploga med heller egentligen! Och då törs jag inte tänka på hur kass min stiga park som är diffad= driver på endast 1 hjul är! provade förr med en gammal stiga park med snöblad och det blev bara besvärligt och
5 svar · 12,5k läst
yonna
yonna: Det kan bli bekymmersamt med handgräsklippare (tungt & smetigt). Jag kör en gång till denna säsong - men det är inte optimalt egentligen  :-/ men min matta är fortfarande relativt torr. Är det alltför vått skulle jag skippa gräsklippningen denna säsong och istället hålla undan för löv som gärna lägger sig som ett tjockt mögeltäcke.
4 svar · 7,1k läst
yonna
yonna: Kolla hos en välsorterad träfirma. Lärken ska inte behandlas utan åldras med behag; efter ett antal år får den vacker silverglänsande yta. Prismässigt ligger den väl lite över gott tryckimpregnerat virke. En bambu som inte blir alltför hög kan vara vackert i miljön du söker efter. En del gillar inte att den skräpar. Bambu ska man inte sätta nära husgrund eftersom rotsystemet
3 svar · 1,7k läst
M
m1nn13: [citat] Mnja... den blommar väl på fjolårsskotten! ;)
4 svar · 5,0k läst
M
m1nn13: Håll utkik efter annonser. Ibland har jag sett folk som fäller träd mot att de får ta veden. Två flugor på smällen! ::) Har du sen något gammalt päronträd så brukar det vara riktigt eftertraktat virke... Du kan ju alltid prova att annonsera själv! ;)
9 svar · 4,3k läst
M
m1nn13: Hej där i Bjäre! Det viktiga att tänka på när du ska plantera en ny buske, oavsett sort, är att ge den bästa tänkbara start. Således - att bara gräva ett litet hål - är ingen bra idé. Utan gör som Yonna skriver men gräv en djup grop och fyll på med ny jord. Har du ingen ny jord eller inte vill köpa så se åtminstone till att slänga ner några nävar gödsel i gropen. Håll sen
2 svar · 6,2k läst
A
AndersG: Visst kan man förbjuda eller begränsa användning med hänvisning till ordningsstadgan. Artikeln var i Hufvudstadsbladet, www.hbl.fi, men bara en notis.
4 svar · 2,4k läst
P
pleximaster: Planterade 110 bokplanter igår! Grävde djupa diken och la ner ett halvt lastbilsflak med matjord från ett växthus som odlat gurkor. Hoppas dom klarar sej… Annars får vi kanske en gurkhäck! plexi
6 svar · 14,1k läst
G
Gummigum: Mina råd var mest tänkta som 'generella' kompostråd oavsett behållare - men då en varmkompost. Kompost kan man göra på lite olika sätt - det finns en utmärkt bok som heter just 'Kompostboken' att köpa.... http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9100578509&pt=search_result
7 svar · 19,5k läst
G
Gummigum: Bevattningsrör i baken - nån borde ge mig ett rättstavningspris! ;D ;D ;D ;D ;D ;D Armeringsnät fungerar bra - se bara upp med ändarna då de ofta är vassa - fula av dem som man inte river sig ( har smärtsamma minnen själv av i somras) Det är snyggare än nät som ju så många spänner upp - iofs finns det grönplastat nät men - jag skulle inte göra det. Armeringsnär är bättre för
3 svar · 8,0k läst
T
Tjosan: Jesca_J Vet du vem de köpte jorden av?
11 svar · 3,0k läst
N
Niclas_Andersson: Detta är inte enkelt....Men som jag ser på ditt svar Inger så delade du och grannen på kostnaden. Var i kontakt med byggnadskontoret, och deras svar var - den som har mest nytta av muren skall bekosta den.. Men dom sa att detta var en rekomendation, och inte ett krav.
10 svar · 7,0k läst
K
Kaugan: Mycket av det som skrivs är ganska självklart egentligen, men en hel del som skrivs är tänkvärt och bra, t.ex hur trappan ska placeras mm. Dessutom tar den upp rum för rum vilket gör att det känns enkelt och överskådligt att plocka de delarna som känns viktiga och intressanta för ens egna planlösning och möblering. En del är dock svårt att lösa rent praktiskt, dessutom är min
5 svar · 1,1k läst
M
m1nn13: Hej! Ett litet tips. Det svenska namnet på din Caragana (som är latin) är Karagan. Det finns ett par olika. T ex så heter Caragana arborescens - Sibirisk ärtbuske på svenska. :) Det finns flera: fjäderkaragan, hängkaragan och dvärgkaragan. Skulle dock tro att det är den förstnämna du har, det är normalt den man använder till häck. 8) M1nn13
2 svar · 6,4k läst
K
Kaugan: Svenska Gräs i Västberga: Gräs 40 cm x 250 cm = 295:-/rulle på vintern och 30:-/rulle på sommaren (1 kvm). Haräven beställt av Bromma gräs och de var väldigt bra.
10 svar · 9,7k läst
O
orso: En kille som har en snygg gräsmatta samt en massa tips finss på http://www.olleberg.nu harebra /orso
6 svar · 1,4k läst
P
perf: Snöbär skjuter duktigt med rotskott, så om du inte vill använda gift (round-up) får du gräva upp allting. Syrenhäcken kan du behandla på två sätt, antingen som en friväxande häck eller en klippt häck. Den friväxande beskär du genom att ta bort hela grenar nere vid marken. Väljer du att klippa med häcksax får du en häck som aldrig blommar, och det är kanske inte så kul. Vad du
0 svar · 3,5k läst
J
jan_af_lisoe: Jag satte på en ny kedja på sågen och det blev som att skära i smör med en varm kniv !!!!
13 svar · 8,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.