14 632 läst ·
4 svar
15k läst
4 svar
Singel/makadam i slänt?
Vi har en slänt mot vår granne som vi är lite oense om hur den skall se ut. Vi har funderat på att lägga någon form av stenprodukt.
För att stenarna inte skall "rulla" iväg utför slänten - vad är bäst att välja - singel eller makadam?
Någon som vet?
/ Thomas
För att stenarna inte skall "rulla" iväg utför slänten - vad är bäst att välja - singel eller makadam?
Någon som vet?
/ Thomas
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
textilduk används som separationsduk (markförstärkning) av vägar/plattytor, även som separation av material till dränering.
Att duken skall stoppa ogräs är mer myt än fakta.
Skall du lägga i en slänt kan jag rekomendera makadam då singel är runda stenar som lättare rullar iväg.
Skall du ha markduk under bör du ha ett bärlager då inget grus ligger kvar direkt på en markduk.
Ett annat alternativ är att lägga kullersten ovanpa bärlager samt sätta stenarna i jordfuktad betong (1 del cement, 5 delar sand). Detta brinner ihop och du slipper ogräs samt får en fin yta!
MVH
Gustav
Att duken skall stoppa ogräs är mer myt än fakta.
Skall du lägga i en slänt kan jag rekomendera makadam då singel är runda stenar som lättare rullar iväg.
Skall du ha markduk under bör du ha ett bärlager då inget grus ligger kvar direkt på en markduk.
Ett annat alternativ är att lägga kullersten ovanpa bärlager samt sätta stenarna i jordfuktad betong (1 del cement, 5 delar sand). Detta brinner ihop och du slipper ogräs samt får en fin yta!
MVH
Gustav
Vad menar du med bärlager? Skall jag ha jord underst, sedan fiberduk, sedan bärlager (stenmjöl/samkross) och slutligen makadam - menar du så?
/ T
/ T
Ja, om du vill vara seriös!
fiberduken förhindrar att jorden/leran 'äter' upp
krossen.
Annars skulle jag rekomendera kullerstenen,
blir snyggt samt att stenarna blir fixerade.
Slipper ogräs mellan, minst underhåll!
Dock slipper du inte underarbetet!
MVH
G
fiberduken förhindrar att jorden/leran 'äter' upp
krossen.
Annars skulle jag rekomendera kullerstenen,
blir snyggt samt att stenarna blir fixerade.
Slipper ogräs mellan, minst underhåll!
Dock slipper du inte underarbetet!
MVH
G
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden