Magnoliaträd är underbart vackra. Vi har precis flyttat in i ett nytt hus och önskar plantera en magnolia. Vi bor i göteborg.

Är det någon som har tips på någon bra magnolia sort som är vacker, växer bra och tål klimatet i göteborg?
 
Gå in på
http://www.odla.nu/forums/index.php

och sök efter Magnolia, magnolior har nog diskuterats flera gånger där.

Det finns också en bok om Magnolia odling i Sverige, man blir riktigt inspirerad !!!
 
Stjärnmagnolia funkar bra i Göteborg, vill du se en i blom, traska in på Botaniska någon gång i april-maj och direkt till höger mot muren finns en som är bara så vacker. Det finns en massa andra magnolior som funkar i Göteborg, vi har helt ok klimat för de flesta sorter (vindkänsliga sorter passar dock inte så bra här), men tydligen är stjärnmagnolian ett nästan säkert kort.

Själv har jag haft otur med mina, de växer men blommar inte, får väl se till våren vad som händer. Har en praktmagnolia (vanliga standardvarianten som finns i alla plantskolor, Magnolia Soulangeana), en Virginiamagnolia inköpt i Skåne och två junimagnolior (de blir ohyggligt stora som vuxna, vi tänkte bara ha en, men den första blev sönderfejad av rådjur och så köpte vi en ny och flyttade den döda och helt plötsligt hade liket nya blad.).

/ama
 
Tänk bara på att magnolior blir otroligt STORA träd! Se till att du har plats för den. Vår nuvarande radhusgranne har planterat en som han tror skall få plats på 2 kvadratmeter. Redan nu efter 4 år börjar den bli för stor för att det skall vara snyggt... men smaken är ju delad!

Jag skulle satsat på en M soulangiana. De är finast tycker jag.

Lycka till!
 
Sedan kan man kolla i Zetas katalog också, de har betygsatt växterna de säljer och vilka klimatzoner de tål. Zetas har många magnolior i sitt sortiment och det är svårt att bara välja en...
http://www.zetas.nu/Katalog/katalog.htm


För läckra bilder och beställning från Nederländerna finns
http://www.magnoliastore.com/

/ama
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.