1 942 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Magnolia
Gå in på
http://www.odla.nu/forums/index.php
och sök efter Magnolia, magnolior har nog diskuterats flera gånger där.
Det finns också en bok om Magnolia odling i Sverige, man blir riktigt inspirerad !!!
http://www.odla.nu/forums/index.php
och sök efter Magnolia, magnolior har nog diskuterats flera gånger där.
Det finns också en bok om Magnolia odling i Sverige, man blir riktigt inspirerad !!!
Stjärnmagnolia funkar bra i Göteborg, vill du se en i blom, traska in på Botaniska någon gång i april-maj och direkt till höger mot muren finns en som är bara så vacker. Det finns en massa andra magnolior som funkar i Göteborg, vi har helt ok klimat för de flesta sorter (vindkänsliga sorter passar dock inte så bra här), men tydligen är stjärnmagnolian ett nästan säkert kort.
Själv har jag haft otur med mina, de växer men blommar inte, får väl se till våren vad som händer. Har en praktmagnolia (vanliga standardvarianten som finns i alla plantskolor, Magnolia Soulangeana), en Virginiamagnolia inköpt i Skåne och två junimagnolior (de blir ohyggligt stora som vuxna, vi tänkte bara ha en, men den första blev sönderfejad av rådjur och så köpte vi en ny och flyttade den döda och helt plötsligt hade liket nya blad.).
/ama
Själv har jag haft otur med mina, de växer men blommar inte, får väl se till våren vad som händer. Har en praktmagnolia (vanliga standardvarianten som finns i alla plantskolor, Magnolia Soulangeana), en Virginiamagnolia inköpt i Skåne och två junimagnolior (de blir ohyggligt stora som vuxna, vi tänkte bara ha en, men den första blev sönderfejad av rådjur och så köpte vi en ny och flyttade den döda och helt plötsligt hade liket nya blad.).
/ama
Tänk bara på att magnolior blir otroligt STORA träd! Se till att du har plats för den. Vår nuvarande radhusgranne har planterat en som han tror skall få plats på 2 kvadratmeter. Redan nu efter 4 år börjar den bli för stor för att det skall vara snyggt... men smaken är ju delad!
Jag skulle satsat på en M soulangiana. De är finast tycker jag.
Lycka till!
Jag skulle satsat på en M soulangiana. De är finast tycker jag.
Lycka till!
Sedan kan man kolla i Zetas katalog också, de har betygsatt växterna de säljer och vilka klimatzoner de tål. Zetas har många magnolior i sitt sortiment och det är svårt att bara välja en...
http://www.zetas.nu/Katalog/katalog.htm
För läckra bilder och beställning från Nederländerna finns
http://www.magnoliastore.com/
/ama
http://www.zetas.nu/Katalog/katalog.htm
För läckra bilder och beställning från Nederländerna finns
http://www.magnoliastore.com/
/ama
Klicka här för att svara