Vi har varit och tittat på ett hus på en ganska sluttande tomt. Huset är jättefint, precis som vi vill ha det, men tomten är vi inte riktigt säkra på.

Det är ganska mycket berg och tomten är totalt på ca 1100 kvm, men det kanske är ca 3-400 kvm som är rena öppna gräsytor, vi har varit ute efter lite mer öppen yta och frågan är om man kan "skapa" det själv med tanke på att det är berg, kan man spränga utan problem eller krävs det speciella tillstånd för att anlita nån att göra det..? Nån som har en aning om vad det kan kosta ungefär..?

Räkna med minst femtio lappar för en spräningning och så femtio lappar å forsla bort, det är svårt att komma under femtio lappar överhuvudtaget för en sprängning. Du måste anlita någon auktoriserad plus i ett tättbebyggt område även gärna informera grannarna så de inte kommer efetråt :/ allt beror ju på hur nära inpå de är mm.

För de pengarna hade jag titat på andra lösningar nämligen bygga stödmurar å anlägga terasser. Har själv en sluttningstomt med terasser och kan intyga att dte är kanonfint!

Jag tycker ju att många terraseringar med helt plana gräsmattor blir mycket dött och tråkigt. Många gånger kan man istället utnyttja bergtomten, men det beror ju på vad man vill använda tomten till.

Håller med Gummigum & Kurt en plan tomt/gräsmatta kan se ganska steril ut. Om tomten är lite av en Berg och Dalbana så kan man låta kreativiteten flöda, men vissa är det bra att ha en plan yta grämatta, för diverse sommaraktiviteter som badminton, volleyboll, petang osv. :)
Jag tycker personligen om en "ojämn" tomt, finns hur mycket som helst man kan hitta på...

Det får ta den tid det tar om det är genomförbart! Vill gärna ha mer info om detta... gärna också vilken prisklass det handlar om..

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.