Trädgård allmänt
Gutte: Frågan är bara om det blir snyggt med en tränyans på trallen och en annan på staketet :-/ Får väll bygga allt utom staketet och sedan behandla en planka med vitriol och sätta dom brevid varandra.
Maskot: Tack för tipset. Det kanske blir rejälare, även om träramen möjligen blir mer känslig för vind. Löses kanske just genom uppstagning på baksidan. Jag tar med mig den idén. :) Andra som har idéer eller tips?
Hemmakatten: [citat] Javisst är du det! ;D Men precis så funkar en härligt hängiven trädgårdsentusiast! Håller tummarna för att dina plantor klarar sig. :)
Mats: Skippa fiberduken. Ogräset växer lika bra i matjorden ovanför ändå. Dessutom är tio cm lite grunt, i synnerhet när du vill ha lite buskar eller så.
carax: Har flyttat in i ett nybyggt parhus (1½-plans) med träfasad. Nu vill jag skärma av min uteplats mot grannens och söker därför tips på detta. Har kollat på jabo.se vilka erbjuder standardiserade lösningar och jag kan uppfatta dem lite tråkiga. Om man önskar skärmar av lite mer modern karaktär, vart vänder man sig då? Vi tänker stensätta vår uteplats och därför bör vi fixa
Hemmakatten: Har varit hos Valter Eklund några gånger och pratat skiffer. Skall eventuellt ha en del antingen inne eller utanpå huset. Min uppfattning är att priset är högst förhandlingsbart, iaf vid ett personligt besök. De hade också olika typer av norsk skiffer som man kunde beställa.
Jenny_U: (Även publicerad på grund och markarbeten) Vi tänkte vi skulle ev så gräsmatta nu medan bygget pågår så att det ändå är gjort. Marken är ganska sank, kommunen ska dränera är det tänkt plus att området inte är färdigbyggt, när alla hus är på plats borde problemet försvinna. Men just nu så ligger det en liten pöl med smältvatten längst bak på tomten. Granntomten vi har
Rostig_9000i_-88: OK, tack för svar! ...men fler tips är naturligtvis alltid välkomna.
Jeppson: Har kontaktat olika firmor runt stockholm, och det finns ingen som håller reservdelar till maskinen. Fick tips på en sajt i USA som säljer delar, bra sida med Pdf dokument till alla modeller med samtliga ingående delar. Har mailat för prisuppgift, intressant å se vad delarna kostar. http://www.outdoordistributors.com/parts.html
Midas: Jag frågade efter ett pris mellan tummen och pekfingret om vad det skulle kosta att låta en firma ta hand om det och fick en prisuppskattning på 1000-1100sek per kvm. Detta i Täby norr om stockholm. Det var ink allt. men räknat på sen sten för ca 200kr / kvm och en yta på ca 100kvm.
Totte_S: [citat] Kolla här: www.jabo.se Du får kolla upp en ÅF nära dig. COOP och Beijer bl.a.
Johannabacken: Ubbe: Jag var på Jula och höll i en sådan där motorsågshållare för 300 spänn men då dök det upp en "gubbe" som tydligen provat och sa att det där var bortkastat. Han sa att det fanns inte en chans att dra skruvarna tillräckligt hårt i svärdet antingen drog man sönder mojängen eller så lossnaden sågen hela tiden. "-Köp inte!" var hans rekommendation. Antagligen är det som
muppen: jajamen Christina, jag ska sätta upp altandäck på 3 sidor om huset, måla huset och fixa trädgården. ;D tur att det är ljust hela tiden här i norr... 8)
Mats: Se bara till att ta grov sand tex 4-8 till detta. Tar du för fin sand så blandas den med leran och blir rena betongen när det torkar
Husagaren: Vet ej om denna tråd drar iväg åt fel håll men du har naturligtvis helt rätt i din kommentar peterltj. Mitt förra inlägg baserades på att veden i samtliga fall var lika torr (torrhalt 75%).
pleximaster: Nu har jag tagit bilder! Snön är väck sedan länge. Hur stora bilder ska jag skicka? mvh plexi
m1nn13: Tror inte att du kan se när gödseln brunnit klart... däremot så kan du faktiskt känna det! Stick ner handen. Ny gödsel är varm och bränner (precis som en kompost som arbetar) men när den har kallnat är den klar. Detta beror helt enkelt på att de mikroorganismer som arbetar där utvecklar värme när de förökar sig och mumsar på godsakerna. När de gjort det klart så blir det kallt.
Nybyggare: Handlar finplaneringen i detta fallet om att lägga ut jord på 700 m2 yta så låter 20.000:- som ett bra pris. Gissar att 10-15.000:- är jorden. Arbetet att lägga ut den bör man klara på 1 max 2 dagar så summan låter rimlig. 10 cm låter väl snålt, det är inte lätt att fördela 10 cm över hela ytan med planeringsskopa, såvida det inte är B-jord eller motsvarande under skulle jag
topmount: Vintergröna växter är alltid trevligt i Göteborg där vi vanligen inte får så mycke snö :(. Visst kliar det lite i trädgårdsfingrarna när man ser såna sommar bilder. -Åke
lobelia: Ja, det kan nog mycket väl vara gurkört! Tack för hjälpen! Jag ska kolla upp det lite nogrannare (låta några gå i blom kanske) och sen kan jag ju prova att äta! Kul när ogräset åtminstone kan vara till lite nytta!!
Gummigum: Vi har shoppat det mesta och tagit det med oss - även citrus :-) de generella EUreglerna som bl a rör citrus är ju till för att skydda den inhemska produktionen av citrusfrukt för sjukdomar. Och Sverige har en hemskt stor inhemsk citrusproduktion hahahaha! För de övriga växterna såsom potatis är det däremot väl värt att beakta då det ju produceras kommersiellt hos oss. Observera att
Fundersam: Jag utryckte mig kanske lite fel igår, med mitt prat om att "dumpa" :-X Det jag egentligen menade var att vart kan man få tag på nån som kan hämta massorna. Fortfarande nån som e intresserad? Om det inte finns någon privatperson som vill/kan hämta jorden, finns det företag som gör det? Och vad skulle sånt kosta på ett ungefär?
billy_baver: Låter som ni har en drömtomt! Nu har jag inte sett de, och därför kan jag vara HELT fel ute. Ändå blir mitt första tips att ifrågasätta vald byggplats. Varför inte bygga mitt i slänten! Okej, ni får en dyr grund. Men trädgårdsanläggningen blir inte billig hur ni än bär er åt. Och var ni än bygger måste ni låta en geotekniker säga sitt. Om ni flyttar ut huset mitt i slänten