(Även publicerad på grund och markarbeten)
Vi tänkte vi skulle ev så gräsmatta nu medan bygget pågår så att det ändå är gjort. Marken är ganska sank, kommunen ska dränera är det tänkt plus att området inte är färdigbyggt, när alla hus är på plats borde problemet försvinna. Men just nu så ligger det en liten pöl med smältvatten längst bak på tomten. Granntomten vi har ovanför oss ligger ungefär en meter över vår tomt eftersom hela området sluttar neråt där vi är sista huset innan gatan. Således finns det en meter hög slänt där vattnet samlas precis nedanför och inte rinner bort. Jag misstänker att det är så mättat i jorden nu eftersom pölen tidigare varit ganska stor så vattnet har ingenstans att ta vägen.
Frågan är nu, om jag borde göra något åt detta innan jag sår? Eller räcker det om jag öser på sand och matjord ovanpå (och förbereder och luckrar upp jorden på bästa sätt förstås) och sår och hoppas att detta löser sig när området är färdigbyggt? Måste jag gräva ett dike längst bak? Måste det leda någonstans i sådana fall?