1 161 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Frestelser på trädgårdsmässan
Har nu varit på trädgårdsmässan i Stockholm. Massor!!med folk. Tyckte dock inte att den var lika stor eller lika bra som vanligt. A-hallen var tex konstutställning i.
Men några frestelser fanns ju. Massor med fina sticklingar och massor med lökar (holländska). Trädgårdstraktorer/fyrhjulingar fångade mitt intresse. Behöver vi verkligen, kollade storlek och motorstyrka, sen får det bli att köpa en begagnad på blocket eller så.
Pomologiska Sällskapet var trevligt, www. swepom.com. Fick smaka på gott äpple som heter Kim. Gud vad många olika äppelsorter som finns. Köpte en bok om äpplen. Naturligtvis dök tanken upp att man kanske skulle ha en liten äppellund/trädgård på en 10-15 träd eller så med härliga äpplen hela året om.... Drömma kan man ju göra.
Risbergs bokhandel var också en trevlig bekantskap, www. risbergsbok.com. De har massor med trädgårdsböcker. Var ute efter en om Rododendron, men den var slut tyvärr.
Men några frestelser fanns ju. Massor med fina sticklingar och massor med lökar (holländska). Trädgårdstraktorer/fyrhjulingar fångade mitt intresse. Behöver vi verkligen, kollade storlek och motorstyrka, sen får det bli att köpa en begagnad på blocket eller så.
Pomologiska Sällskapet var trevligt, www. swepom.com. Fick smaka på gott äpple som heter Kim. Gud vad många olika äppelsorter som finns. Köpte en bok om äpplen. Naturligtvis dök tanken upp att man kanske skulle ha en liten äppellund/trädgård på en 10-15 träd eller så med härliga äpplen hela året om.... Drömma kan man ju göra.
Risbergs bokhandel var också en trevlig bekantskap, www. risbergsbok.com. De har massor med trädgårdsböcker. Var ute efter en om Rododendron, men den var slut tyvärr.
Vi ska dit imorgon, jobbigt med mycket folk, men man måste bita ihop. Kanske kan man få lite tips och idéer för att anlägga den där gyttjeplätten utanför huset...Nej då, det ska bli roligt att vara där, har aldrig tidigare gått på den mässan.
K.
K.
Puhhh........ vilken tur att man inte var där, för isf. hade man ju bara varit 'tvungen' att släpa hem så mycket man kunde bära av de där 'förfärliga' planteringskrukorna, fågelbaden, kryddpinnarna osv. osv. i gjutjärn, betong, emalj och alla andra 'konstiga' material som de brukar visa upp där, för att inte tala om de där rackarns pelargonsticklingarna som somliga aldrig verkar begripa att det faktiskt (låt vara högst teoretiskt) är möjligt att få för många av

Hemmakatten, låter som en urtråkig, dötrist och helt.....UNDERBAR dag
MVH//Christina som visst inte är avundsjuk, verkligen inte, förstår inte hur du kunde få för dig nåt så befängt...... ;D
Hemmakatten, låter som en urtråkig, dötrist och helt.....UNDERBAR dag
MVH//Christina som visst inte är avundsjuk, verkligen inte, förstår inte hur du kunde få för dig nåt så befängt...... ;D
Christina, du behöver VERKLIGEN gå på en trädgårdsmässa!. Det som gäller i år är PASTELLER.....Mintgrönt, lite neongrönt, gult, ROSA (väldigt hett!!
) orange, ljusblått, turkost. Det gäller ALLT i trädgården; krukor, dekorationer, kryddpinnar....
Och pelargoner, de är HELT UTE i år (för att travestera du-vet-vem), så sticklingarna kan du slänga. I år är de GRÖNT som gäller (ja, förutom pastellfärgerna då), gröna blad, gröna buskar, grönt i olika färger och former.
Nå, inte helt lätt. Är nog bäst att vi går efter vad VI SJÄLVA tycker är vackert.
Och pelargoner, de är HELT UTE i år (för att travestera du-vet-vem), så sticklingarna kan du slänga. I år är de GRÖNT som gäller (ja, förutom pastellfärgerna då), gröna blad, gröna buskar, grönt i olika färger och former.
Nå, inte helt lätt. Är nog bäst att vi går efter vad VI SJÄLVA tycker är vackert.
Jahaja...... då är man helt 'off', äääven på den fronten hör jag ;D
Fast jag hade nog kunnat 'offra' mig på lite gräsgrönt och rosa om jag tänker efter
MVH//Christina.
Fast jag hade nog kunnat 'offra' mig på lite gräsgrönt och rosa om jag tänker efter
MVH//Christina.
Vilken tur vi inte åkte dit. Hade säkert bara blivit dyrt och tungt att bära, och maken och ungarna hade blivit jätteless. Dessutom hade vårt exemplariskt städade hus *host host* blivit nerlusat med fina broschyrer och kataloger på stenar sticklingar och fina saker

/Absolut inte avundsjuk
/Absolut inte avundsjuk
Kom precis hem från mässan. Jag upplevde det inte som om det var en massa människor, det var säkert mycket mer igår.
En hel del bra marksten så nu har vi så gott som säkert beslutat oss för det på uteplatsen.
Köpte en frötapet!!! Hur roligt som helst ska det blir och se om det blir något bra av den. Måste hursomhelst berömma den eller de personer som kom på denna brillianta idén! Återkommer med rapport om det blir något av fröerna!
Kunde inte heller låta bli att köpa den underbart söta vattenspridaren som är formad som en blomma och sprider runt vattnet genom att "slänga med nacken". En rosa blomma blev det, sambon fick bita ihop och inse att det inte var lönt att säga nej. gick runt med ett stoooort leende hela eftermiddagen ;D ;D ;D
En hel del broschyrer blev det, men eftersom vi inte planerat vår trädgård ännu blev det inget av det gröna.
En hel del bra marksten så nu har vi så gott som säkert beslutat oss för det på uteplatsen.
Köpte en frötapet!!! Hur roligt som helst ska det blir och se om det blir något bra av den. Måste hursomhelst berömma den eller de personer som kom på denna brillianta idén! Återkommer med rapport om det blir något av fröerna!
Kunde inte heller låta bli att köpa den underbart söta vattenspridaren som är formad som en blomma och sprider runt vattnet genom att "slänga med nacken". En rosa blomma blev det, sambon fick bita ihop och inse att det inte var lönt att säga nej. gick runt med ett stoooort leende hela eftermiddagen ;D ;D ;D
En hel del broschyrer blev det, men eftersom vi inte planerat vår trädgård ännu blev det inget av det gröna.
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Jag är nog värst av er alla.
Bor i Sundsvall vi har fortfarande tjäle i backen, husbygget har inte startat än pga det, vi är försenade två månader. Trädgården är naturligtvis inte ens grovplanerad...
Jag köpte rosor, sparris och blåsippor. Allt plantor.
Gissa om mina vänner skrattade gott när jag stog på balkonen och planterade i krukor och virade in allt i säckväv...
Men man har sina laster och underbart roligt var det..
Bor i Sundsvall vi har fortfarande tjäle i backen, husbygget har inte startat än pga det, vi är försenade två månader. Trädgården är naturligtvis inte ens grovplanerad...
Jag köpte rosor, sparris och blåsippor. Allt plantor.
Gissa om mina vänner skrattade gott när jag stog på balkonen och planterade i krukor och virade in allt i säckväv...
Men man har sina laster och underbart roligt var det..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden