L
LageoPetra: "För 150' kan du ju få en sådan här: http://www.blocket.se/view/4547012.htm?caller=shl_s&l=0&c=1& city=0 " Lessen gott folk, har redan ringt Monika och tingat besten! ;D /Lage
23 svar · 21,1k läst
M
Mimto: Kolla in denna länken, för lite inspiration och priser: http://www.flisbyab.se/
1 svar · 5,1k läst
D
digital: "För kraftigt" kan i och för sig innebära att saker växer för mycket. Fruktbärande och blommande växter kan få för sig att bara växa på längden och göra fler blad i stället för att blomma och sätta frukt. För sådana växter kan man blanda ut komposten med torv.
5 svar · 8,2k läst
A
aquaerik: Undrar om någon känner till om det i Norrköpingstrakten finns någon som hyr ut kompostkvarn / flismaskin. Jag har ingen el i mitt fritidshus och vill flisa ner ca 10 kubik tallris, maskinen behöver således vara bensin/diesel driven. Tacksam för svar.
0 svar · 6,7k läst
P
Pilgrim: Hej! Jag har själv ganska nyligen blivit med nybygge och tomt. Ett tips som jag fick och som har varit suveränt var att anmäla sig till en trädgårdplaneringskurs. Den jag har gått på är i Medborgarskolans regi. Tre kvällar var mer teori om hur man kan tänka trädgården som ett hus, golv, väggar, tak, olika slags växter, osv. De sista två kvällarna fick vi ta med våra tomtkartor
6 svar · 4,0k läst
D
digital: Mormor brukar sprida ut aska i snön på vintern (på gräsmattan). Jag tror att det är för att den då inte riskerar att "bränna" växterna lika mycket eftersom den liksom "sipprar" ner när snön smälter i stället för att lägga sig som en tjock matta.
19 svar · 18,4k läst
D
digital: Kan du inte vänta ett år med att fördela jorden, så att du kan se vad som växer var och eventuellt flytta på växterna vartefter de kommer upp? Det kanske till och med räcker med att vänta ett par månader. Tulpaner och sånt hinner ju i alla fall komma upp då. Eller så får du helt enkelt lägga på jorden och se vad som lyckas ta sig upp igenom lagret :-)
1 svar · 2,2k läst
P
Peppina: Tack för alla svar! Får nog bli till att ta bort asfalten ändå då...Nån som vet vad det skulle kunna kosta att få ca 50kvm asfalt bortplockad och bortkörd?
4 svar · 7,6k läst
V
Vero: Ja, just nu är det den värsta perioden på året för alla vintergröna och vinterhärdiga sorter. Dessutom är det en kall lång vinter och dina plantor små och nya...Ju större plantan blir (och får större rotsystem) desto härdigare blir den. Och för att vara helt ärligt så ser ligusterhäcken aldrig direkt supergrön ut så här års. Men jag tycker att du ska ge dem en chans. Mina
9 svar · 20,1k läst
kalleanka70
kalleanka70: Lycko har inte skrivit här sedan augusti -04, så räkna inte med svar. Tror 12 kr är utopi eller skitmatta. Köpte själv en större mängd för 20 kr/kvm.
7 svar · 6,7k läst
L
lgf02001: Vi byggde ett växthus av begagnade fönster. Det blev inte billigare än att köpa nytt men betydligt snyggare. Om du skall ha växthuset främst för odlingsfunktionens skull är isolerplast bättre än glas. Lägger du däremot vikt vid det estetiska så är ett växthus i glas betydligt vackrare tycker jag. Vårat växthus gick på ca 8.000:- . Då är det ca 10 kvm stort, har tegelgolv och
3 svar · 3,4k läst
M
m1nn13: Amelanchier lamarckii !!
12 svar · 11,0k läst
M
12 svar · 11,0k läst
M
m1nn13: Äppleodlarna på Österlen använder klippare som är kopplade till en kompressor! Då nuddar man bara grenen som skall av och vips så är den borta. Ingen muskelkraft alltså. Dock vet jag inte var man kan köpa dylik utrustning. Kolla med Weibulls i Hammenhög, de kanske vet!!!
2 svar · 2,1k läst
M
m1nn13: Helt klart en Vintergrön liguster (Ligustrum). Lite gles men ofta ser de ju ut så här på vintern. Tål hård beskärning - i JAS! Dvs i Juli, Augusti, September. Juni är också ok om du inte bor i Norrland. Växer ganska mycket på ett år, särskilt om du ger den lite TG-Växupp eller annat bra gödsel! Fast den ska ju inte växa för mycket på en säsong, då blir den ju gles! Försök
12 svar · 2,6k läst
K
Kaugan: Oj vad mycket fint och roligt att titta på! Fantastiska bilder och väldig inspirationskälla!!! Stort tack!! :)
2 svar · 887 läst
S
Solana: Det blir himla fiiiint blanda då vita å lila bondsyrener ::)De doftar ju u n d e r b a r t.
4 svar · 6,4k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: K-Rauta. Zeta har snygga som är lite dyrare men ändå humana priser.
2 svar · 12,7k läst
E
e93_jhj: Tack Jasmin! Jag har inte hunnit titta så noga, men jag har redan hittat ett bra exempel på hur ryggstödet bör förankras. Jag letade efter ritningar på svenska, men jag kom aldrig på att jag kunde leta på engelska. Nu ska jag ägna någon kväll åt att studera det här närmare, sen blir det till att bygga! /Johan
2 svar · 33,4k läst
B
billy_baver: Det där är ingen häck. Det är en bäverdamm...
14 svar · 3,0k läst
A
askur: Intressant! Det är inte komposten? Känner du lukten nu på vintern? Isåfall har jag svårt att tänka mig att det är någon växt (om det inte är någon vintergrön som t.ex. buxbum) I skogen finns det många saker som luktar blä, t.ex. Liksvamp som luktar som ett lika och ser ut som en....snopp!
5 svar · 1,8k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Sten är snyggt, håller med, men kallt att gå på eller varm i gassande sol. Och tappar man något går det sönder, på en trä altan kanske det håller...
2 svar · 2,0k läst
U
Ubbe: [citat] Det skulle vara intressant att veta hur man bär sig åt för att impregnera gran ::)
5 svar · 3,9k läst
V
valter53: Försök få bort eländet nu. Tall skuggar mer än man tror. Mossan kommer att trivas i gräsmattan. Taket och rännorna kommer att fyllas av barr. Träden kommer att ta näring ur jorden och allting växer dåligt. Jag överdriver lite, men bara lite. Lövträd släpper fram ljus åtminstonde på vintern.
3 svar · 3,6k läst
M
Mats: Det tar tvärstopp om det är en tillräckligt stor sten. Jag skulle rekomendera att du hyrde en minigrävare istället. Trä i mark är generellt en dålig ide. Dränkt i tex spillolja håller det bättre. En tanke är att du gjuter "betongfötter" med en stolpsko i. Dessa placerar du sen ut med grävaren och bygger sen staket fäst i stolpskorna
1 svar · 3,1k läst
Scout
Scout: Vassegod ! Själv är jag tacksam om någon som gjutit murar kan ge någon prisindikation... jag pratar om cirkus 130 kvm mur totalt och med högsta höjden på 1,7 meter. Eftersom vi pratar om en terassering så blir det nog nått ton i marktryck..
31 svar · 7,5k läst
M
Mats: loppmarknader och antikvariat. Auktioner, kolla även kronofogdens auktioner
1 svar · 6,1k läst
F
FamFriden: När man ska så gräs, Vilken sort ska man ta? Kan man köpa på varuhus eller man ska gå till typ granngården för att få en bra grässort?
9 svar · 7,9k läst
yonna
yonna: Murgrönan fäster på i princip allt utom plåt. Det räcker inte med en spaljé mot husväggen eftersom den kommer att snabbt ta sig in mot fasaden och fästa sina sugrötter. Sugrötterna kryper in/mellan betong/puts/tegelstensfogar/brädor, spränger och tillåter fukten att ta sig in. Den är lika aggressiv under som ovan jord. Visst kan det vara dekorativt att sätta murgröna mot ett dött
6 svar · 14,8k läst
L
laja: Tack för er hjälp, era tips har hjälpt mig en bit på väg och det känns som om en lösning kan finnas till en OK kostnad. ;D
4 svar · 2,1k läst
S
sybrig: Äpple träd ska beskäras innan de får 'musöron'. Alltså nu eller lite senare beroende på vart man bor.
4 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.