3 095 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
ogräs vid brunn + gödsel
Hej,
jag har ett riktigt problemområde på min nyinköpta (i höstas) tomt. Området nedanför trekammarbrunnen är fyllt med ogräs (nåt som liknar hundkex - förslag? + brännässlor) och det växer inget annat där - bar jord mellan ogräset.
Jag skulle gärna fixa till det området, särskilt som det vetter mot vägen. Men vad ska jag göra? Räcker det att så gräs? Hur blir jag av med ogräset?
Jag är lite dåligt insatt :-[, men jag antar att infiltrationen är där nedanför, vad vågar jag göra med tanke på det?
Över huvudtaget växer det mycket brännässlor på vår (igenväxta) tomt, tror ni att det räcker med att hålla växtligheten kort, och att gräset då så småningom tar över? :
En fråga till: när har gödsel (häst) brunnit klart? Hur vet man? ???
Som balsam för själen är däremot alla miljoner lökar som blommar nu, och jag tror att en miljon till är på väg upp "as we speak". ;D
Hoppas att någon har svar på mina frågor!!
jag har ett riktigt problemområde på min nyinköpta (i höstas) tomt. Området nedanför trekammarbrunnen är fyllt med ogräs (nåt som liknar hundkex - förslag? + brännässlor) och det växer inget annat där - bar jord mellan ogräset.
Jag skulle gärna fixa till det området, särskilt som det vetter mot vägen. Men vad ska jag göra? Räcker det att så gräs? Hur blir jag av med ogräset?
Jag är lite dåligt insatt :-[, men jag antar att infiltrationen är där nedanför, vad vågar jag göra med tanke på det?
Över huvudtaget växer det mycket brännässlor på vår (igenväxta) tomt, tror ni att det räcker med att hålla växtligheten kort, och att gräset då så småningom tar över? :
En fråga till: när har gödsel (häst) brunnit klart? Hur vet man? ???
Som balsam för själen är däremot alla miljoner lökar som blommar nu, och jag tror att en miljon till är på väg upp "as we speak". ;D
Hoppas att någon har svar på mina frågor!!
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Rotogräset (alla som har djupt rotsystem) måste antingen tas bort (med alla rotbitar) eller så får man täcka allt med plast i minst 2 år, eller så får man täcka med markduk + ny jord ovanpå. Att det är brännässlor där viasr att marken är mycket näringsrik. Visst man kan nöta ut ogräset genom att hela tiden klippa ner allla gröna delar, men det kommer att ta MÅNGA år.
Det är hopplöst att så i marken som invaderats av brännnäslor. Jag grävde upp dom och röterna följde snällt med. Är det inte fråga om stor area så kanske kan man kämpa med dom för hand... annars marktäckning i minst en säsonglobelia skrev:
Grattis till miljoner vårblommor som du inte viste att du hade
Lycka till i kampen mot ogräset!
gaia
Jag tog en hel del i gamla huset med en ful metod. Oljeblandad bensin som får dra lite innan man lägger dit, nåväl slänger en tänd tändsticka. Brännässlor växer inte utan blad. 
Vill man ta det lite miljöriktigare kan man ta en trimmer och klippa ned dem till jordnivå. upprepa behandlingen så fort de sticker upp igen så försvinner de på en säsong eller två
Vill man ta det lite miljöriktigare kan man ta en trimmer och klippa ned dem till jordnivå. upprepa behandlingen så fort de sticker upp igen så försvinner de på en säsong eller två
Tack för era svar, jag tror att jag kommer att försöka mig på en kombination av att gräva upp rötter samt hålla allting kort. Vi får se hur långt det räcker...
Är det någon som vet nåt om gödslet - hur lång tid tar det för det att brinna klart, och kan man "se" när det är klart?
Är det någon som vet nåt om gödslet - hur lång tid tar det för det att brinna klart, och kan man "se" när det är klart?
Tror inte att du kan se när gödseln brunnit klart... däremot så kan du faktiskt känna det!
Stick ner handen. Ny gödsel är varm och bränner (precis som en kompost som arbetar) men när den har kallnat är den klar.
Detta beror helt enkelt på att de mikroorganismer som arbetar där utvecklar värme när de förökar sig och mumsar på godsakerna. När de gjort det klart så blir det kallt.
:-*
Stick ner handen. Ny gödsel är varm och bränner (precis som en kompost som arbetar) men när den har kallnat är den klar.
Detta beror helt enkelt på att de mikroorganismer som arbetar där utvecklar värme när de förökar sig och mumsar på godsakerna. När de gjort det klart så blir det kallt.
:-*
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden