S
sveag: Jag är i behov av lite insperation på räcken (staket) till en altan jag har börjat bygga. Är det någon som har bilder/länkar om detta?
0 svar · 4,0k läst
Totte_S
Totte_S: Om de befintliga järnen sitter fast bra, så funkar de säkert utmärkt att skruva fast staketstolpar av trä i. Ge dig inte på att skarva på beslagen, onödigt mycket jobb för ett lågt staket. Spänn ett snöre mellan första och sista järnet så du ser att de sitter i en någorlunda rak linje bara. Eftersom du verkar ha lite olika modeller så kanske det blir lite pusslande att få det i
1 svar · 3,8k läst
R
rosie: Är det nån som har anlitat en sån och kan säga ungefär vad det kan kosta attt få en skiss med växtförslag. Nån som kan rekomendera nån bra och billig?
0 svar · 3,7k läst
M
Mats: Jag brukar göra så att jag går över ytan med tennisskor eller liknande platta sulor (glöm de högklackade mina damer) för att packa lite lagom. sen fyller jag på med mera jord upp till rätt nivå alternativt luckrar upp ca 3 cm som jag sedan sår på. Om det är rätt eller inte veti f-n men det funkar och det sätter sig inte så farligt heller
1 svar · 1,7k läst
S
sofia_k: kolla denna killen http://www.olleberg.nu/
1 svar · 802 läst
D
daniellindholm: Ja precis. Glömde skriva det, men jag hänvisade iofs till källan (dvs www.anticimex.se) där man kunde läsa lite mer om svartmyrorna. Inomhus är det bra om man torkar med jämna mellanrum för att få bort lite av det doftspår som myrorna lämnar efter sig. Problemet med just myrr och att sätta stopp för invasionen är ju att man inte puffar ut myrr förrän det är 'för sent'. Skulle
7 svar · 11,3k läst
G
gaia: det behöver ju inte vara en nackdel att få insynskydd, vindskydd och en stabil backgrund för dina planteringar mot staketet. Då kan du välja plantor med större variation ang. höjder, bladnyanser, blomningstid än en kanske litet tråkig enhetlig häck som ska klippas och sköttas om för att få den tätt och jämn. Se det som en möjlighet i stället ;). Kan du påverka i vilken
1 svar · 1,6k läst
V
vanten: Hej allesammans Har en swimmingpool i trädgården och skulle nu vilja utrusta med en trampolin. Vet någon om var man får tag i sådana, med lite priser och sånt också kanske? Tack på förhand
0 svar · 4,5k läst
M
M@ZE: [citat] Så .. summa sumarum med sten och frakt osv blev ?  ::)
8 svar · 6,0k läst
S
Skistar: någon som fått hjälp av någon skola i Sthlm området??
3 svar · 771 läst
H
HESEKIEL: Om man ska tillverka egen stödmursten i betong,ca 50 kg stenar 25¤30¤30 cirkus. Vilken sorts armering skall man använda då? Nätt eller stänger? vad använder man för pigment för att få betongen ljusare? Mvh HESEKIEL
0 svar · 3,3k läst
P
peddap: http://www.turfman.se/
5 svar · 5,0k läst
R
rar: Jag funderar också på att prova på gärsgårdsbygge... Det här har jag hittat som stöd hittills: - I SVTs Sommartorpet (2001) byggde Mathias gärsgård (finns på video också). http://www.svt.se/sommartorpet2002/mathias_pgm10.html - Har även hört om boken "Hägnader och stängsel i kulturlandskap" av J-E Gustafsson som sägs vara bra (ska nog ta en tur till biblioteket...).
16 svar · 15,6k läst
N
norrifran: Hej, har du några bra tips var man kan köpa den i Stkhlms området? Tack på förhand N
2 svar · 1,2k läst
D
digital: Angående byta gräs mot tegelkross: på TV (Äntligen Hemma tror jag) la dom fiberduk innan dom la ut grus. Detta ska hålla ogräs borta. Det kanske är något för er?
4 svar · 7,3k läst
Immobil
Immobil: Hämta en sådanhär hos din trävaruhandlare: http://www.trainformation.se/Pub/byggbeskrivningar/altan.asp ;)
1 svar · 4,2k läst
F
FamFriden: Tackar Tackar. du gör verkligen själ för ditt namn yonna FORUMGUD. ;D
2 svar · 2,6k läst
yonna
yonna: ??? Priserna var dock maffiga - jag förmodar det gäller priset per planta ... i södra delen av landet får du tex upp en barnbokplanta till 180 cm höjd på 4 år med lite uppmuntrande tillrop. Om jag inte räknat helt fel ... kostar 10 meter cirkus 75.000 kronor med uppvuxna plantor plus grävhjälp ... 10 m häck är inte vidare långt ...
1 svar · 3,8k läst
bebben
bebben: Jag hade 45*95 cc60 i göteborg, med stöttor på varannan regel. Längd 350, bredd 400. Hade aldrig problem med snö så länge som man kom ihåg stöttorna :)
9 svar · 60,4k läst
J
jan_af_lisoe: Det finns som jag ser det 2 anledningar att vara tveksam mot vissa plommonsorter: - Vissa kräver kartgallring, uppemot 90% av karten skall bort för att de återstående frukterna skall smaka gott. Bland sorter som kräver kartgallring finns bl.a Viktoria, Opal, Czar, mfl - Vissa kan bli mycket stora, 10 meter höga och motsvarande omkrets, t.ex Rene Claude d'Oullins. kan bli för stor för en
5 svar · 8,8k läst
B
byggimpert: Det finns en bok skriven av Peter Långberg som heter 'Klassiska trädgårdsmöbler att snickra själv' utgiven av ICA-förlaget. Innehåller bilder/foton, ritningar, snickeribeskrivningar för den som vill snickra bänkar, soffor, bord själv :) MVH//Christina.
6 svar · 9,2k läst
M
Mr_T: Finns det ingen bonde i närheten som kan hjälpa dig att plöja upp marken för en rimlig ersättning? Tror att en din trädgårdstraktor får problem framför en 3-skärig överum växelplog ;D Allvarligt talat så kan man kanske kupa potatis osv. med trädgårdstraktorn, men att bryta t.ex. en gräsvall och vända upp densamma är nog för tungt. /T
3 svar · 11,3k läst
B
byggimpert: Det låter ju synnerligen ofullständigt gjort i nuläget :-/ Menar du att hela garageuppfarten ligger en halvmeter under garagets nivå, det blir ju trappa upp till garageporten isf. Vad som exakt avses med 'avgrusa' i ert kontrakt är inte lätt att svara på, det skulle ju kunna betyda just grus på befintlig mark i befintlig nivå, MEN isf. är det ju tämligen meningslöst, ligger det ett
1 svar · 7,3k läst
U
Ubbe: Åkerier, maskinentreprenörer, industrier mm har sådana. Det brukar kosta en slant att göra sig av med tomfat...du ska alltså inte betala för ett fat....
4 svar · 40,3k läst
M
muppen: Låt det vara, försvinner snart ändå-är ju ett vårtecken ! :D
1 svar · 10,3k läst
yonna
yonna: De växtförslag du angivit får så småningom ansenligt rotsystem så det är vettigare att välja mer svagväxande buskar/träd för krukodling. Det beror också på var i landet du bor och om du måste skydda krukorna för kall vinter. Generellt sett kan du krukodla det mesta om du anpassar krukorna till växttyp. Jag har testat krukade klängväxter med gott resultat (tex clematis) och har
2 svar · 8,9k läst
DragonLady
DragonLady: Naturligtvis skall man göra det man kan för att skydda sina barn, det finns mängder av bra finesser för att minska olyckor både för barn o vuxna ;) Kontentan av det hela var att en del nog är lite väl överbeskyddande och därmed klemar bort sina barn. Man helt enkelt vänjer dem vid att inte världen är så farlig fast den är det, alla platser är ju inte skyddade verkstäder. När det
14 svar · 18,7k läst
·
Scout
Scout: Eller kolla på blocket ! I stockholmsområdet brukar det dyka upp sådana regelbundet.
6 svar · 29,1k läst
M
Mats: kupevärmare och pressening ?
9 svar · 8,8k läst
L
LageoPetra: Ok. Fler tips och förslag (gärna av er med erfarenhet!) mottages tacksamt! Tilläggas ska kanske att vi kommer att ha sluttande berggrund under vår veranda... Mvh /Lage
15 svar · 7,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.