V
Vilma: Vi har väldigt lerig jord (som betong vid torka och lervälling vid regn), och fick rådet av en trädgårdsarkitekt att lägga på ca 4cm grus (inte sand) och fräsa ner med jordfräs. Sedan 10 cm matjord och eventuellt ett tunt lager (1 cm) sand ovanpå, mest för att det kunde vara lite enklare om man skulle rulla ut gräs.
8 svar · 7,3k läst
T
Thomas_P: Nu har jag provat. Tyvärr finfördelas oljan och blir till en dimma när den lämnar färgsprutan. En del av denna dimma blåser iväg och det är kanske inte så lyckat ur flera synpunkter. Man vill ju varken olja in naturen runt omkring eller bilen... eller huset för den delen. Det får nog bli en stöddig pensel i stället... :-* Kanske borde man testa med nån duschflaska också där man
9 svar · 9,4k läst
B
buffy: Tusen tack för svaret!
2 svar · 1,8k läst
L
LUDDET: Hej! Om du vill ha ett högt tryck per kvcm så väljer du en relativt smal vält. Vill du dessutom att den skall vara lätt att skjuta, dra, så väljer du stor diameter. Har du tur kan du, på skrotfirman, hitta en cylinder av metall som du kan hälla vatten i. Då kan du också bestämma vikten själv. Jag hittade en sådan för 200:- på skroten men den kommer inte till användning. den är
3 svar · 11,0k läst
G
GurraG: Du skall absolut inte använda ett material utan 0'or till bärlager! Jag rekommenderar 0-16 till 0-32. att använda 11-16 är absolut inte att rekommendera då det inte 'packar' sig. Fiberduken skall läggas som markförstärkning mellan jord och bergkross (0-16/0-32). sedan ett lager stenmöl/0-8sand endast som avjämning, egentligen så tunnt som möjligt. bra guide:
10 svar · 4,8k läst
4integration
4integration: Hej, Ser ut som det skall bli regn och jag har två saker som skall spridas ut: - Weibulls Super Gramino - Stroller Kombi Lade för några veckor sedan på Stroller Mossa F. Kan man sprida ut de två ovanstående samtidigt eller blir detta för mycket för gräsmattan? Mattan skall vertikalskäras och jord skall fyllas ut och så i gräs. Skall jag köra denna ordning: 1. Vertikalskära 2.
0 svar · 2,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Vänta minst 6ve innan du ser att de gror
7 svar · 21,5k läst
S
Solana: Då kommer du att få en fin brabanthäck framöver i många år! Ge den i planteringsgropen rejäla givor av kogödsel och ev. benmjöl så ska du se...
10 svar · 13,3k läst
J
josohl: Jag kan meddela att hästar med stor glädje äter både en och gran. Vi brukar lägga in julgranarna i hagen när de har gjort sitt inne efter jul och på någon dag är de helt rengnagda. Taggar är m.a.o. inget problem. Sånt som de inte äter är tex rhododendron, ölandstok och syren. Thuja vet jag faktiskt inte.
4 svar · 3,5k läst
K
kurt: Man kan alltid så en ängsblandning, men skall sedan dessa växter verkligen etablera sig så måste man ha mager ängsmark under också! Annars kommer kvävegynnade ogräs att etablera sig på sikt. Det finns mycket litteratur om hur man skapar ängsmark från befintlig åker, man msåte göra den mera mager och det tar många år. Att skapa helt ny ängsmark går fortare, men det tar nog
1 svar · 3,1k läst
M
Mats: Man kan ju vända den och lägga "fel" sida utåt ser ganska läckert ut faktiskt
14 svar · 21,2k läst
K
kurt: Lämna en ring med öppen jord runt trädet, så att det slipper konkurrera med gräset. Man ser alltför många fruktträd som för en tynade tillvaro där de sloss med gräsmattan om näringen. Äppelträd har många ytliga rötter. Se planteringstips på: http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
2 svar · 3,8k läst
K
koko: [citat] Då vet vi vilka vi inte ska anlita!
11 svar · 37,8k läst
4integration
4integration: Trevligt att du gillar bygget :-) Ledsen om sidorna laddas långsamt ibland då de ligger på hemmaservern och ibland pågår det viss nedladdning :o Just nu håller vi på med att bestämma vilka färger som det skall bli och vips fick man måla om lite .... Vad tror ni om detta: http://test.jarkeborn.se/Hus_color.pdf ? Som det ser ut idag finns här:
40 svar · 15,8k läst
B
buffy: Vi har byggt altan i lärkträ. Byggde förra våren i sibirisk lärk och är supernöjda. Slipper hålla på att olja och nu är lärken vackert grånad. Prismässigt lite svårt att jämföra då vi hade grannar som hade baltiska kontakter men normalt ligger lärkträt för trall på ca 200:- m2. Betydligt dyrare än tryckimpregnerat, men mycket snyggare enligt vår smak. Det råder delade
14 svar · 14,4k läst
S
Solana: Vi har levande staket dvs pilhäck och strax utanför ca 1-1.5 meter bort står en björk, nemas problemas för oss iaf ;D
2 svar · 2,1k läst
O
OLHA: Tycker Du skall ta en större damm. Gräv ur och lägg dit en duk istället. Förmodligen billigare. Bygg en/tvä bäckar som går runt mellan två dammar. Varför jag säger så har inget med priset att göra utan: Vattnet blir för varmt för fiskar och växter om dammen ligger fel. Vattnet klarar inte av att Du övermatar, eller om en fisk dör. Du tappar mycket av djur- och växtlivet i
0 svar · 2,7k läst
K
kurt: Fördelarna med att lägga geotextil under är: 1. Ogräs får inte fäste 2. Gruset man lägger på blandas inte med materialet under Sedan finns det många sorters singel och stenkross att välja på
1 svar · 4,4k läst
M
Misse_o_Mojje: Hej! Kolla din brevlåda, du har fått en "flukt-adress"... /Ulle
2 svar · 4,1k läst
M
MITS: Hej, Jag letar efter markstenar och kom i kontakt med Sjöstensplattor från Turkisksten i Stockholm. Dessa finns i 30x30cm och 15x15cm med en tjocklek på 3cm. Jag är lite tveksam om dessa är bra att använda som marksten och klarar av Sveriges kalla väder? 3cm tjocklek, har det någon betydelse?? Dem liknar Sjöstenar man har innomhus med betydlig tjockare och mycket snygga. Tack
0 svar · 2,3k läst
A
AndersG: Grejt! Tack!!
2 svar · 3,2k läst
O
OLHA: Hej, Vad som händer med att Du får löv i dammen är att det påverkar vattenkvalitén. Är det en stor damm? naturligt vatten, vilket filter använder Du, UVC-ljus? typ av djur och typ av löv spelar roll. PH/Surhet och sikt brukar bli dåligt. Alger ställer också till det. Men det går att komma tillrätta med. En liten damm är det bara att fiska upp löven egentligen. I en stor damm beror
1 svar · 7,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Håller med Totte_s Läs denna: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1113735867 Gräs växer i vad som helst ;D
4 svar · 5,2k läst
M
m1nn13: Om du inte vill vänta 5 år på att häcken ska växa upp så blir det nog till att spika plank... :D
2 svar · 4,0k läst
M
m1nn13: :o De flesta som har problem med mossa i gräsmattan har hus som är byggda på 70-talet eller tidigare! :o Anledningen till detta är att det var först då som man började förädla gräsfröet till gräsmattor. Innan dess sådde man gräsfrö som egentligen var avsett som fodervall. Fodervall skall växa mycket. Fast på höjden... så att det blir mycket mat till kossorna. Fodervall breder
9 svar · 11,7k läst
O
OLHA: Tror Du får problem med att jorden förr eller senare ramlar ner mellan fyllet. En duk funkar inte. Bygg en mur med hjälp av polska murare så får Du något brutalt snyggt framför!!! Och belys muren på kvällen!!! Sen får Du väl vara beredd på att jorden försvinner ibland!
2 svar · 3,3k läst
K
kurt: [citat] På finländsk Tv går det svenskspråkiga programmet Stömsö http://www.yle.fi/matochfritid/ De brukar var bra på trädgårdstips också.
4 svar · 3,8k läst
Totte_S
Totte_S: Då får du finsnickra lite och jacka ur en 95*95 enligt samma princip, men då får du vara noga om du är petig med anslutningen mot däcket. Det är nog den "proffsigaste" lösningen, dessutom starkt och bra.
3 svar · 3,9k läst
A
Andreas8: några tips från en gammal solskyddsmontör :P vad gäller sol och vindautomatik så tycker jag personligen det är överkurs på allt annat än t.ex kontor. man kör ut markisen när man sitter under den/har uppsikt över den, och in med den alltid annars, kvällar, nätter, när man är borta etc en anledning är ju att det är ett stort "segel", och är det ngt markiser är känsliga för så
4 svar · 2,7k läst
O
OLHA: Klockrent! ;D ;D ;D
77 svar · 11,3k läst
O
77 svar · 11,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.