Vår "trädgård" består av kompakt lera. Konsistens lös gegga vår/höst och sprucken betong på sommaren.
Vilket förarbete bör göras innan man rullar ut gräsmatta?
Gräsmatteleverantörer säger 10-15 cm sandblandad matjord. Känns som att det inte räcker. Vattnet blir ju stående ovanpå leran (dvs i matjorden) i alla fall. Alternativ är att lägga sand/grus mellan matjord och lera, eller möjligen fräsa ner grusen i översta leran, och sen matjord.
Kan man dränera på enkelt sätt?

Och om man gräver en stor planteringsgrop med dränerande material i, fungerar det bara som en stor vattensamlare, eller försvinner vattnet därifrån som det är tänkt?

Finns det någon som har erfarenhet av en lyckad lösning?
 
Sand och hästgödsel - blanda om väl!
Sanden verkar dränerande, skiten tillför organiskt material.
 
Jag tror att åtminstonde under gräsmattan skall du vara glad för leran, den håller kvar vatten som gräset behöver. Givetvis behöver du ett lager matjord med sand eller gödsel etc också. Men dränera inte i onödan. Undantaget är ju om du har vatten som rinner in på din tomt, att den ligger i en sänka eller så, då kanske det blir för mycket av det goda.

I rabatterna däremot behöver du förståss göra något, inget kul att behöva spetta ner fröerna med järnspett. Men även här är det bra med ett lerlager på lämpligt djup, beror ju lite på växterna också.
 
Se bara till att ta grov sand tex 4-8 till detta.
Tar du för fin sand så blandas den med leran och blir rena betongen när det torkar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.