Byggahus.se
Hej!
Är det någon som har en dunderkur mot duvor?
Vi har duvor på balkongen och de skitar ned något kopiöst.

Finns det något man kan lägga ut så de inte vill komma dit?

Tacksam för svar!




(Ändrad: Rubrik)
 
Finns det inte ngn typ hök attrapp man kan sätta dit som skrämmer duvorna så att de inte vill komma?
 
Spikmatta ser inte så snyggt ut, men det är effektivt. En annan variant som är diskretare är att spänna upp en ståltråd ~ 10 cm ovanför balkonräcket. ;)
 
sanne78 skrev:
Finns det inte ngn typ hök attrapp man kan sätta dit som skrämmer duvorna så att de inte vill komma?
Var får man tag på dessa attrapper?

Jag har skjutit på duvorna med blomsterspruta (vatten) flera gånger per dag i drygt en vecka nu, men dessa knäppa pippifåglar måste trivas med vattensprut då de nu (idag) lagt ägg(!!??!!) på balkongen!!!
Balkong%E4gg.jpg :surprised:



(Ändrad pga: Stavfel)
 
Jag känner några som bodde i en bostadsrätt som hade duvou på ballkongen och föreningen fick ta in en saneringsfirma för att få bort dem.
Du borde också få hjälp att ta bort dem.
Mvh LoK
 
den 03. april 2005 kl 16:50, sanne78 skrev:Finns det inte ngn typ hök attrapp man kan sätta dit som skrämmer duvorna så att de inte vill komma?

Var får man tag på dessa attrapper?
Atrapper köper man på diverse jaktbutiker. Granngården/lantmännen har helt säkert oxå.
 
Ett tips som jag fångade upp i Japan där de hade problem med duvor vid tågstationerna var följande:

Tag ett A4-ark och rita in en rund ring i mitten, diameter ca 5 cm, måla den svart. Lämna ett vitt mellanrum på ca. två cm och rita en ring som är ett par centimeter tjock, måla även den svart. Meningen är att det skall se ut som ett öga. Gör ytterligare en A4 - plasta gärna in och häng upp det nära varandra så att duvorna ser dem på långt håll.

Ögonen signalerar rovfågel för duvorna och de kommer inte tillbaka.

Lycka till!


 
OK, tack för svar!

...men fler tips är naturligtvis alltid välkomna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.