Trädgård allmänt
Totte_S: Så lite så... ett tips till kan vara att hålla undan snön kring plintarna om det är möjligt. Vid stora snödjup kan det bli ganska tung fuktbelastning när snön börjar smälta ;)
snake1: Tjena, det finns en kille som är bra, som har en firma som heter Floristola Växtmiljö, han kan nog hjälpa dig. Han har fixat min uppfart och gångar i präglad markbetong och hjälpt mig med anläggningen av resterande trädgård. ;D Han brukar ha väldigt vettiga förslag, Kan också få fram lite ovanligare växter om man vill ha det. mvh CG
digital: Mina föräldrars stuga på landet hade äng på hela tomten förut. Efter att ha klippt "ängen" på de platser där de ville ha uteplats och gångar några gånger om året i några år har de nu fått i princip en gräsmatta där (gräset verkar vara det enda som överlever klippningen). "Övergången" är helt enkelt gränsen där man slutar klippa gräset. Det funkar fint tycker jag, man
Mats: gräddstuvad pytt på Muurikka över öppen eld är en höjdare både på fiskarfänget och på fjället/sjön
Sebben: Vill bara tillägga att franska träskruven på Biltema är billig. Jag köpte olika dimensioner och allt har funkat förträffligt. Har du gjutit färdigt? Annars köpte jag färdiga plintar på Byggmax för 69 kr/st. Funkade toppen. Jag räknade på det och det hade blivit dyrare att gjuta sedan slapp jag ju sölet.
Gutte: [citat] Jag bygger också altan ca 1m över mark och hade inte själv vågat använda stolpspjut. Känns mycket säkrare med plintar. För mig tog det ca 4timmar att gräva för 8 plintar. Så väldigt mycket jobb är det ju inte. Lycka till ;)
sveag: då blir det att inhandla byggmax rostfria trallskruv. Verkar vara billiga och bra.
sirbo: Inte alls djupt max en dec och sedan ett lager leca 15 breda. Precis som en ram. Skulle jag gjort om det idag skulle jag lagt ett lager leca till (murat) för att få lite mera höjd men så är jag också 1,93.
bjojoh: någon som vet en bra "rull gräs" leverantör i Uppland ?? gärna billig också ;D
Pella: Tack FamFriden! Bor i Uppsala och Hornbach finns inte här. Var inne på deras hemsida, men det verkar inte som att man kan beställa där. Någon som har sett några träbalkonglådor på någon rikstäckande affärskedja?
richardw: Här har ni min staketlösning från förra året, riktigt nöjd med resultatet!! http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1093500456;start=0#0 /Richard
richardw: Byggde själv altan förra året och den har hitintills kostad snudd på 30.000Sek och då står den på 14höj och sänkbara plintar. Ca 45m2 stor samt ca 22m2 under tak, en solfjäderformad trapp med 4steg(mtrl ca 1000:- enbart till den). Nu återstår underspikning och uppsättning av nät för att slippa katter under alltan, så här tillkommer det gissningsvis mtrl för kanske (nät 500:-
poyboy: Hej där.. Har åxå fått tag i 32 st fönster storlek 130 * 60cm, och vill bygga ett växthus av dessa. Men som alltid är det svårt med att komma igång med projekt. I detta fall vill jag gärna ha hjälp med hur man lättast bygger huset. Har tänkt mig ett regelverk av 45*45mm. Har sett i Willabs katalog ett växthus Ghotic, med murad grund, supersnyggt, vill ha!!....... :P Storlek på
p_palm: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=altan;action=display;num=1113933978;start=0]Altan och uteplats[/link] av Marlene Eskilsson.
LUDDET: :-/ Hej! Jag ser att du får endast kommersiella svar. Jag har pool sedan 1978. Byggde den med hjälp och självhjälp. Jag ställer upp med mina erfarenheter. Fråga på bara. Ha de bra! LUDDET
andymannen: Jag åkte och hyrde en jordborr och borrade ner ca 70 cm. Satte i ett papprör (150mm). I med lite cement i botten och sätt i 4 st armeringsjärn (12mm) och låt det härda ut. När du har gjort det fyller du röret och vevar runt så gott det går med en pinne eller nåt liknande (för att få ut luften). Sen sätter du i en balksko. Om du vill så kan du ju alltid sätta i balkskor som du kan
LennartL: Vi har tryckimpregnerade odlingslådor med plexiglas på insidan för att förhindra kontakt med trä på sådant sätt att ev utfällning av "gifter" från lådorna ej kan komma in i växternas rötter
roax66: Ytterligare ett alternativ är att bränna. Vattna först en gräns 0.5-1m runt ett område som ni skall bränna. Ta inte för stort område, det är bättra att bränna flera mindre områden var för sig än ett stort. Se sedan hur vinden blåser. Tänd på och låt vinden sprida elden. Gå efter med en vattenslang och vattna så snart som möjligt efter elden gjort sitt. Har ni inte
Alfons_Helikopter: www.vegtech.se har plugg med vitsippor. Återförsäljare till privatpersoner i Sthlm är http://www.gardenaquatica.com/index.htm
David: Måste säga att jag är extremt avundsjuk på er, Leobalk. Vi hörde när vi började bygga att det skulle springa omkring både räv och rådjur i krokarna men har hittills inte sett ett enda vilt djur, (utom mig själv i spegeln på morgonen.) mvh David
Totte_S: [citat] Visst finns det mycke bra information på Olles sida, men han är en "aning" sponsrad av weibulls, så vad det gäller olika produkter är det nog till att ge sig in i djungeln och kolla vad man får i påsen innan man drar sina slutsatser om vad som är mest prisvärt....Därmed inte sagt att weibulls produkter är dåliga/dyra ;)
Inger: Vi köpte amerikanska blåbär i höstas. Jag kommer inte ihåg vad de hette. I det informationsblad vi fick med stod det att de vill ha rododendronjord. Vi grävde ned dem så fort vi kom hem men vi bor i Stockholmsområdet, jag tror att vi har zon 3.
Myrin: Nar jag gämflörde lite olika i Göteborg fann jag att hornbach var billigast. De har tre standardlängder 3600 mm, 4200 eller 4800 mm /Zeb
Mats: L-element på den höjden skulle jag gjuta själv. De kostar väl en femtedel av köpepris att göra egna. Sen kan man ju gör anågot snyggare framför betongen. Byasten är ju en variant. En spalje med klätterväxter är en annan
Husjournalen: Hej! Vi söker hemsidor med trevliga skisser,kartor över din trädgård för att ev. få länka till från vår hemsida[/http://www.husjournalen.se] med programmet Husjournalen.se. Tack på förhand. Husjournalen
Totte_S: När gräset väl är etablerat och du har klippt det ett par gånger så lär normal gödsling inte göra någon skada. Se bara till att du gödslar i samband med regn eller vattnar ner gödslet, annars finns en stor risk att du får "brännskador" på gräset. Gjorde själv tabben nu härom veckan. Prognosen sa regn men inget kom, så lite försent fick jag vattna i stället, men hann ändå
mats_g: Tips från en trädgårdmästare Han besprutar sten och torvblock med filmjölk Det satte igång mossproduktionen snabbare Mer info har jag inte Jag fick tipset från Åkersberga Växtförsäljning