thcn skrev:
Vad krävs det för underlag för rullat gräs?
Räcker det med att lägga ut den på en utjämnad grovplanerad tomt, dvs direkt på fyllnadslagret?

Annars: hur tjockt jordlager?
Vilken typ av jor under rullat gräs?
Vad kostar sådan jord?
Du måste ha skaplig jord under som binder näring, vatten osv... Ja hur mycket... kanske 10cm i alla fall. Ungefär som om du skulle så en gräsmatta själv, minus ett par cm som "följer med" gräset.

Det vikiga är att ytan är plan, alla ojämnheter som finns kommer at synas när gräset växt fast.

Vi har både rullat gräs och sått. ca 500m2 rullat och 1000m2 sått.

Det sådda är förståss mycket billigare men vi ville ha delar av gräsmattan på en gång. Nu efter tre-fyra år så märker vi inte mycket skillnad på det sådda och rullade. Möjligen växer det sådda snabbare än det rullade. Störst skillnad är på mängden ogräs. Mycket mer i det sådda, men vi klipper ofta så det märks inte så mycket.

Och som redan sagts, dåligt underarbete täcks *inte* över av rullat gräs...

Magnus_Nordmark skrev:
om et nu skulle kosta 15000kr för att få en gräsmatta helt uppvuxen på två veckor, så vilken kostnad är det i förhållande till vad hela husbygget kostat? Liten gissar jag.
Vi sådde inte pga snålhet utan vi fick tips om att det blev bättre kvalitet av egensådd. Och att det sen blev både billigare och bättre grät vi inte över.

Maria
Var det inte väldans svårt att inte ha en gräsmatta att vara på under första året.

Har oxå hört många säger att det ofta blir bättre kvalitet på det man själv sår men fasar att ha en hel sommar då man inte få vara på gräsmattan :-/

Mady skrev:
Maria
Var det inte väldans svårt att inte ha en gräsmatta att vara på under första året.

Har oxå hört många säger att det ofta blir bättre kvalitet på det man själv sår men fasar att ha en hel sommar då man inte få vara på gräsmattan :-/
Jag är väldigt nyfiken på att höra resonemanget kring att egensått gräs blir "bättre" än färdigköpt! Jag har lagt ut åtmindstone 5000 kvadrat på många olika platser i jobbet, och det har varit gräs av mycket bra kvalitet. Rullarna har varit täta, fria från ogräs och bra på alla sätt. Efter 2-3 veckors fastväxningsperiod har ytan blivit som vilken noggrannt skött gräsmatta som helst. Tät, ogräsfri, jämn och frodig.

Jag har svårt att tro att man lyckas få ett så bra utgångsläge med egensått gräs. Så tätt, så fritt från ogräs och så jämnt. Åven med mycket skötsel så kommer det ogräs med från början...

Jag är nyfiken på reosnemanget och motiveringarna som sagt..

Jag har både rullat och sått i olika omgångar (byggt om trädgården två gånger på fyra år..).

Har haft otur med småomgångar rullgräs som varit dåligt, men den stora laddningen som kom med huset var det inget fel på.

Men jag kan efter att ha provat alla varianter inte motivera det höga priset på rullgräs.

Bra underlag (ogräsfri jord) och lite vatten på fröna så har man gräsmatta på två-tre veckor.
Vi har provat med täckduk (eller vad det heter, sån där vit lätt duk) och utan, ingen större skillnad. Kanske om solen skiner så stannar fuktigheten kvar bättre.

/Fredrik

någon som vet en bra "rull gräs" leverantör i Uppland ?? gärna billig också ;D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.