Trädgård allmänt
David_Q: Jag tycker du ska gräva så djupt att du kommer under betongplattan, blir nog ca 50-60cm. 30cm brett räcker gott och väl. Rätt sedan med fiber/markduk och i med singel. Oavsett vilka dräneringar/isoleringar man har skulle jag rekommendera en lutning från huset. Skillnad med singel eller jord mot grunden är att singlet är kapillärbrytande dvs singlet ligger inte och suger in fukt i
lobelia: Åhhh, jag vill inte vänta!! ;D Jag gjorde en liten "provisorisk" stig vid ena husgaveln (=ganska kort sträcka så även om det var i onödan så var det inte så mycket jobb), och det blev så mycket mer struktur på hela den ytan. Därför är jag sugen på att strukturera upp resten av trädgården också, så att jag sen kan "fylla på" utefter den idén. Jag skulle ju kunna göra så
assi: det vore ju jättesnällt om du vill tipsa om vad ni hittar! Jag lovar att göra detsamma!
helenae: Hej! Har ni några fina bilder på era trädgårdar att dela med er av som inspiration till en som har en stor jordhög till trädgård? ::) Jag vill se fina gångar, smarta lösningar på uppfarter, planteringar, altaner, murar osv. Bara inte FÖR avancerat, då jag är helt novis... och allergiker... ;) //Helena
LoK: Jag har använt sådan slang på jobbet förra sommaren när vi hade planterat nya buskar. Den var super tycker jag. Det är ingen som behöver se när man vattnar heller. Dock man kan max ha 22,5 meter slang ihoppkopplad på en gång.
andmey: Hej Vart köper man rullegräs i Göteborgsområdet ? Priser och leveranstid ? Anders
Jo: Hejsan! Nu står vi här med huset och den fd gulliga sommarstugetomten som numer är platt LERÅKER :'( Jag skulle jätte gärna ha ett stenparti på tomten på något sätt, men jag behöver inspirations hjälp och tips på hur man skulle kunna få det snyggt utan att det ser artificiellt ut och som en konstlad kull mitt ute på stäppen. Har ni några bilder eller några bra tips??
Suss: Hej ! Vi har en brant slänt på ca 1m uppifrån vägen, vi har planaterat rosbuskar nedanför, men problemet är hur jag skall göra med själva slänten så att det inte rasar ned i rabatten (det ser inte snyggt ut nu, buskarna är ju nyplanterade och kommer att ta ett par år innan dom har vuxit upp), kan man "trycka i" stora stenar och gjuta fast, eller finns det något annat bra förslag.
rar: Malus Royalty har mörkröda blommor och blad: http://www.ley-baumschule.de/aktuelles/Pflanzen/Malus_Royalty.htm Malus 'Eley' har rosa blommor, grönröda blad och brett växtsätt: http://www.mytho-fleurs.com/images/malus/malus_eleyi.JPG
Solana: kan det säkert, men det växer ju som katten nu... också ogräset 8). Du kan ju gå en vända innan du rullar ut gräset och ta de du ser :D
Totte_S: Vi har precis lagt 0-16 på uppfart och en bit in på tomten. Vi valde 0-16 för vi har grusgångar med naturgrus, och de största stenarna smälte skapligt ok ihop med bef. grus. Tidigare låg lite tunnt med 0-8 på uppfarten. 0-16 blir rena rama grusvägen efter en tid, dvs hårt och med bra bärighet, även utan padda. Vår uppfart ansluter mot en gata med 0-16, och den är kanon. Däremot
millface: Om jag toppdressar med sand, måste jag då ha ett lager jord överst om jag ska så på vissa bitar?
MatildaSofia: Vad suveränt bra det låter Anna! :) Hur ser trädgården ut nu? Långt ifrån hur du vill att den ska se ut eller är du nöjd så?
Lilly: Vill du (asken) så får du jätte gärna ta ett foto på ditt staket och visa hur det ser ut. Det låter som en annorlunda idé, vilket alltid är kul! Jo, gärdesgård finns redan med på vår förslagslista över tänkbara staket.
Ullisojonas: Dom måste vänta sig goda affärer, jag ringde också före lunch... ;)
pela: Hej, är det någon som vet var man får tag på matjord i Trelleborg? Skulle behöva en 40M3. /Pela
Annna: Jag tycker att det första du ska göra är att ta en titt på din trädgård och fundera på vad som passar mot bebyggelse och övrig växtlighet. Ett träd som är helt rätt på en tomt kanske inte alls passar hos dig, och tvärtom. Jag tycker exvis att man sätter sockertoppsgranen framför mexitegelhuset och den vanliga svenska granen framför den faluröda stugan.
Nybyggare: Det finns ju inget som säger att man skall rama in trädgårdslandet, så därför är det svårt att rekommendera ett lämpligt djup annat än ur utseendesynpunkt. Sticker de upp så kan de vara svårt att klippa gräset runtomkring annat än med trimmer, därför är kanske marknivå att föredra.
Hemmakatten: Man använder inte rododendron-jord för att anlägga en surjordsplantering utan torv (ogödslad) vilket är mycket billigare. För att helt säkert veta vad det är för jord som redan finns där kan du köpa pH-stickor för mätning på närmaste växtaffär (Plantagen eller dylikt). pH-värdet måste vara lägre än 7 (Kalkfattig jord), men helst mellan 4,5 och 5,5. Har du tur så har jorden
Scout: Även vi har anlitat STEM och är mycket nöjda. Dock så ska man kanske vara hemma i engelska då Jeremy är engelsman.
FredrikB_Viby: Har satt upp en massa träspaljeer på tomtgränsen där det ska växa diverse klätterväxter (behöver faktiskt varken bygglov eller grannars medgivande för spaljeer på tomtgränsen, oavsett höjd, i Sollentuna). Kommer att måla dem vita ganska snart. Frågan är vilken färg man ska använda för att växterna ska klättra bra och inte sky spaljeen som pesten? Är det ett problem? Jag
pandy: De skulle ta bort befintlig jord och fylla ut, ungefär 40 - 50 cm i höjd, så det är mer arbete än bara asfaltering. //Anders
AndersG: Måste svetsa ihop ngt så att inte gästerna trillar av uteplatsen. Tanken är att vi skall odla klängväxter på det oxå. Har ni förslag med bilder så att man kan få inspiration?
byggimpert: Åååhhh............., vilket vackert hus och vilken otrolig potential :D Här känns det ju definitivt som att puts på befintlig mur samt ett smidesstaket skulle vara kanon, bort med trästaketet tycker jag iaf. passar inte alls ihop med husets stil :) MVH//Christina. [bild] *EDIT* Här är länk till staketbilden från Kulturjern som jag la in igår http://www.kulturjern.se/
OLHA: Här har en vänlig själ lagt upp lite bilder på sin webb. Tack för det, Marcus! http://samuelson.no-ip.org/olha/bergsbelysning.jpg http://samuelson.no-ip.org/olha/bergsbelysning1.jpg http://samuelson.no-ip.org/olha/bergsbelysning2.jpg http://samuelson.no-ip.org/olha/hagenvagen_41_12.jpg http://samuelson.no-ip.org/olha/hagenvagen_41_17.jpg http://samuelson.no-ip.org/olha/hagenvagen_41_18.jpg
commando: Ja men hur gör man då när hela staketet ska målas NU. Går det inte att grundolja och trägrunda istället, tror nämligen att de som byggde staketet hade gjort så. Jag vet att det är att föredra tryckinpregnerat men jag vill måla iår för staketet ser verkligen slitet ut.