Jag håller just nu på med att gjuta plintar till ett staket. Då jag gjuter hyfsat många (ca 25 stycken) och det är ohyggligt besvärlig jord (=packad lera och sten) att gräva i, vill jag hemskt gärna att det skall hålla länge ;)

Nu till frågan: jag använder U-järn (tror jag det heter) som stolphållare i plintarna och de är galvade. Finns det något sätt att skydda dessa extra på? Kan man t ex pensla på något för att de skall få något extra skydd mot ex vis rost? Vill ju som sagt inte att de skall gå sönder de närmsta 10 åren...

//Joshua


 
Totte_S
Träet ruttnar innan stolpskorna rostat sönder ;)
Se framförallt till att du inte har för mycket växtlighet och/eller vatten stående kring stolparna så minskar du risken för skador såväl på trä som stolpskor.
Vill du efter några år snygga till sstolpskorna, om de mot fömodan skulle se rostiga ut så kan du borsta dem med en stålborste och pensla med 2-3 lager hammarlack.
 
Tack för tipset! Att träet ruttnar innan stolpskorna rostar sönder räknar jag med; att skruva på nya stolpar känns i dagsläget som en baggis jämfört med tanken på att ersätta de nergjutna betongplintarna... ;D

 
Totte_S
Så lite så...

ett tips till kan vara att hålla undan snön kring plintarna om det är möjligt. Vid stora snödjup kan det bli ganska tung fuktbelastning när snön börjar smälta ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.