11 238 läst ·
14 svar
11k läst
14 svar
skruv till altan
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Har kört med byggmax rostfria, nästan gratis.
Grejen är att om man kör med billig behandlad skruv så kan man misstänka att behandlingen inte håller måttet. Jag har ex använt ClasOlssons galvade (eller vad det nu är för behandling) trallskruv när jag byggde en kompostlåda. Där lossnade behandlingen från sruven i "skivor" när jag drog i skruven på visssa skruvar. Det var också billig skruv.
Rostrfri skruv däremot kan ju inte gärna börja rosta även om den är billig. Sedan är det säkert så att grabberskruven har bättre passform mot skruvbiten (följer med en bit i förpackniongen från byggmax). men för mig har deras skruv fungerat bra.
Grejen är att om man kör med billig behandlad skruv så kan man misstänka att behandlingen inte håller måttet. Jag har ex använt ClasOlssons galvade (eller vad det nu är för behandling) trallskruv när jag byggde en kompostlåda. Där lossnade behandlingen från sruven i "skivor" när jag drog i skruven på visssa skruvar. Det var också billig skruv.
Rostrfri skruv däremot kan ju inte gärna börja rosta även om den är billig. Sedan är det säkert så att grabberskruven har bättre passform mot skruvbiten (följer med en bit i förpackniongen från byggmax). men för mig har deras skruv fungerat bra.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Det har jag inte varit med om, med rätt bits (står på förpackningen) sitter skruven som gjuten på skruvdragaren.markis skrev:
Däremot händer det att tunna skruvar går av då man träffar tex en kvist. Gissar att rostfritt är sprödare än ytbehandlad skruv.
En sak till, akta dig för små metallspån från rostfria skruven, använd handske.
/H
Det finns kvalitetsskillnader och skillnader i rostbeständighet (heter det så?) även hos "rostfri" skruv. Det finns också olika klasser på rostskyddet, A2, A4 etc. Slutsatsen blir att all "rostfri" skruv inte är just rostfri. Vilken skruv som ger bäst pris/prestanda vet jag inte dock...
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Jo men rostfrikvaliteten handlar väl ändå mest om ifall den skall tåla mer extrema miljöer med kemikalier o liknande? Har svårt att tro att rostfri skruv på ett trädäck skulle rosta sönder eller ge missfärgning även om den skulle vara av dåligt rostfritt material. Och det är väl i princip dom 2 egenskaper man vill ha.
Möjligen om man har ett trädäck som saltas på vintern, salt är en extrem miljö för stål.
Möjligen om man har ett trädäck som saltas på vintern, salt är en extrem miljö för stål.
En aspekt man bör ta med är att det med stor sannolikhet ramlar ner smågrejor mellan plankorna och då vill man ha möjligheten att kunna skruva upp skruvarna och även kunna skruva tillbaka dom. Billigare skruv har en tendens att gå av, krypa upp igen eller på annat sätt motarbeta en. Jag skulle satsa på ex. Grabber.
De olika varianterna på rostfri som nämns är:
Rostfri = A2
Syrafast = A4
Vilket som "behövs" är alltid diskutablelt. Jag fick mina skruv av en kompis i branchen och eftessom priset inte spelade någon roll så blev de syrafast trallskruv.
Svärfar har opponerat sig mot mitt altanbygge och hävdar att altanen kommer att överleva mig och att jag därmed överdriver saker och ting.
Oavsett om du bor på västkusten eller inte så skulle jag valt minst A2, dvs rostfritt. Altanen ligger ju ändå ute året runt. Med alla particklar som kommer med snö och regn så skulle inte jag chansa.
/Zeb
Rostfri = A2
Syrafast = A4
Vilket som "behövs" är alltid diskutablelt. Jag fick mina skruv av en kompis i branchen och eftessom priset inte spelade någon roll så blev de syrafast trallskruv.
Svärfar har opponerat sig mot mitt altanbygge och hävdar att altanen kommer att överleva mig och att jag därmed överdriver saker och ting.
Oavsett om du bor på västkusten eller inte så skulle jag valt minst A2, dvs rostfritt. Altanen ligger ju ändå ute året runt. Med alla particklar som kommer med snö och regn så skulle inte jag chansa.
/Zeb
Den där diskussionen är nog inte överhuvudtaget relevant om man skall bygga en altanhasse_f skrev:
Hej.
Jag byggde två altaner i somras. Till den ena köpte jag billig syrafast skruv på Eko-hallen i Borås. Denna hade Ph2-spår. Till den andra använde jag Byggmax syrafasta skruv från Heco med Torx-spår (T20) och Västsvensk Byggskruvs syrafast skruv med Ph2 spår. Sammanfattningsvis kan sägas att den billiga skruven från Eko-hallen köper jag inte igen främst för att krysspåret inte höll måttet. En skruv fick jag borra bort för spåret var av innan skruven var halvvägs ned i trallen. Byggmax skruv tyckte jag var kanon, först och främst pga torxspåret. Inte en enda av skruvarna släppte och jag har för mig att jag gjorde åt 4 stycken 250-lådor. 5-6 stycken var sneda men det tycker jag är OK. Denna skruv var för övrigt lätt att skruva ur om man behövde justera. Detta trots att jag drog skruven en halv cm ned i plankan. VBS skruv är bra pga att den är självborrande men Ph-spåret gillar jag inte. Jag har för mig att jag betalade 55 kr asken för Eko-hallens skruv, 69 kr asken för Byggmax skruv och 175 kr för VBS skruv. Valet torde vara enkelt.
Jag byggde två altaner i somras. Till den ena köpte jag billig syrafast skruv på Eko-hallen i Borås. Denna hade Ph2-spår. Till den andra använde jag Byggmax syrafasta skruv från Heco med Torx-spår (T20) och Västsvensk Byggskruvs syrafast skruv med Ph2 spår. Sammanfattningsvis kan sägas att den billiga skruven från Eko-hallen köper jag inte igen främst för att krysspåret inte höll måttet. En skruv fick jag borra bort för spåret var av innan skruven var halvvägs ned i trallen. Byggmax skruv tyckte jag var kanon, först och främst pga torxspåret. Inte en enda av skruvarna släppte och jag har för mig att jag gjorde åt 4 stycken 250-lådor. 5-6 stycken var sneda men det tycker jag är OK. Denna skruv var för övrigt lätt att skruva ur om man behövde justera. Detta trots att jag drog skruven en halv cm ned i plankan. VBS skruv är bra pga att den är självborrande men Ph-spåret gillar jag inte. Jag har för mig att jag betalade 55 kr asken för Eko-hallens skruv, 69 kr asken för Byggmax skruv och 175 kr för VBS skruv. Valet torde vara enkelt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
