3 138 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Altanbygge -hjälp tack!!!
Vi ska bygga en altan (90 m2 och 70cm över mark) och nu undrar jag om det virket man kan köpa på t ex Bauhaus för 5.99 per löpmeter är dåligt eller okej att använda?
Vi frågade och då sa dom att man minst måste ha av den kvaliten som ligger på dubbla priset...
De sa också att det inte lönar sig ekonimiskt att gjuta plintarna själv.
Vad tror ni om det? Blir det verkligen lika dyrt att köpa färdiga plintar (69 kr/styck) som att gjuta själv?
Vi frågade och då sa dom att man minst måste ha av den kvaliten som ligger på dubbla priset...
De sa också att det inte lönar sig ekonimiskt att gjuta plintarna själv.
Vad tror ni om det? Blir det verkligen lika dyrt att köpa färdiga plintar (69 kr/styck) som att gjuta själv?
OK.
De sa att köper vi det billiga träet får vi gå ner till 60cc och får därför en massa extra plintar.
Han sa också att det virket brukar "fläkas" upp i kanterna efter ett tag och inte bli så vidare snyggt.
Det kunde också även förekomma svikt i däcket även om man bara hade 60cc.
Svårt val.
Man vill ju inte att det skall bli skit av det.
De sa att köper vi det billiga träet får vi gå ner till 60cc och får därför en massa extra plintar.
Han sa också att det virket brukar "fläkas" upp i kanterna efter ett tag och inte bli så vidare snyggt.
Det kunde också även förekomma svikt i däcket även om man bara hade 60cc.
Svårt val.
Man vill ju inte att det skall bli skit av det.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Vad gäller plintarna, du kan ju använda färdiga plintar för att komma upp ur marken och sedan fortsätta med trästolpar, då behöver inte plinten vara så hög. Sedan så sätter man ju normalt inte plintarna på CC 60, utan man lägger en bjälke mellan plintarna och fäster de slutliga golvbjälkarna på den. beroende på hur kraftig bärlina du väljer så kan du då ha plintarna på uppmot 2,5 meter avstånd.
Det billiga trallvirket är troligen 22mm, det går att använda, men det sviktar även om du har cc60 på bjälkarna. Dessutom så brukar det bli värre åtgånget av sol och vind (framförallt uttorkning) än 28 mm varianten. Om sedan själva virkeskvaliteten hos bauhus är bra eller dålig passar även jag på.
Plintkostnad: de färdiga låter mycket prisvärda tycker jag, om vi antar att du skall gjuta med färdig betong (pulver, men färdigt cement och sand) så tror jag att det går åt 1-1,5 säck per plint. Om du däremot köper cement och blandar i gruset själv så blir det betydligt billigare, men då skall du få hem gruset också.
Det kan vara ett pyssel att avväga höjden på de färdiga plintarna så alla ligger lika, kan vara lite lättare att avväga gjuthöjden om gjuter själv.
Det billiga trallvirket är troligen 22mm, det går att använda, men det sviktar även om du har cc60 på bjälkarna. Dessutom så brukar det bli värre åtgånget av sol och vind (framförallt uttorkning) än 28 mm varianten. Om sedan själva virkeskvaliteten hos bauhus är bra eller dålig passar även jag på.
Plintkostnad: de färdiga låter mycket prisvärda tycker jag, om vi antar att du skall gjuta med färdig betong (pulver, men färdigt cement och sand) så tror jag att det går åt 1-1,5 säck per plint. Om du däremot köper cement och blandar i gruset själv så blir det betydligt billigare, men då skall du få hem gruset också.
Det kan vara ett pyssel att avväga höjden på de färdiga plintarna så alla ligger lika, kan vara lite lättare att avväga gjuthöjden om gjuter själv.
Jag åkte och hyrde en jordborr och borrade ner ca 70 cm. Satte i ett papprör (150mm). I med lite cement i botten och sätt i 4 st armeringsjärn (12mm) och låt det härda ut. När du har gjort det fyller du röret och vevar runt så gott det går med en pinne eller nåt liknande (för att få ut luften). Sen sätter du i en balksko. Om du vill så kan du ju alltid sätta i balkskor som du kan justera då behöver du ju inte vara helt hundra när du sätter dit balkskorna.
lycka till och lev väl
lycka till och lev väl
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
