År efter år får vi ohyra på vår häck som är brudspirea.
Ungefär 20 cm på toppen av varje kvist är precis täckta av svarta kryp.....

Flera av våra grannar har samma häck men ingen ohyra

Vad göra ??? ???
 
Bladlöss.
Köp pyretrum och spruta!
 
Sprutade förra sommaren utan resultat.......
Vad är pyretrum för något???
Kanske värt att pröva..........
 
vad var det du sprutade med förra sommaren?

Pyretrum är ett naturligt ämne som finns i växter för att avskräcka insekter... framställt på kemisk väg. Säljs t ex under namnet Pyrex - besök ditt gardencenter, där finns nog lite olika preparat att välja mellan!
 
Jag sprutade med:

Vatten+grönsåpa
Vitlök+vatten
 
jo det kan man ju alltid testa och det är säkert några som dör.
men tyvärr är de små krypen rätt bra på att skydda sig mot sånt, de kan vara både ludna och ha hård hud som gör att det inte biter på dem. Dessutom förökar sig bladlöss något så infernaliskt...

vatten och såpablandningen blir bättre om du blandar i lite rödsprit också.

men som sagt - testa pyretrum - det hjälper! ;D
 
Tack!!!

Det blir att åka och inköpa en flaska pyretrum 8)
 
Pyretrum funkar bra, var dock försiktig runt ätliga växter, det är inte alls nyttigt för människor.

/ama
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.