Vi har ett område på tomten som ser helt bedrövligt ut och nu ska där läggas gräsmatta.
Det består mest av kompakt lerjord blandat med stenar i alla storlekar. Genom det här ökenområdet går även en grusgång som ska bort. Under gruset ligger nån typ av markduk som ser rätt trött ut och tittar fram på sina håll.
På eländet växer fläckvis med högt gräs, lite ängsblommor, men framförallt massor av ogräs; tistlar, maskrosor och en hel del annat odefinierbart.

Jag stod mitt i bedrövelsen idag, men vet inte riktigt var jag ska börja? Börja rensa bort så mycket ogräs som möjligt? Låna jordfräs och försöka luckra upp jorden? Ska man behöva göra en jordanalys för att få reda på vad som måste tillsättas? Vilken jord ska vi köpa för att lägga på eländet?
Jag försökte börja hacka med ett spätt och spade, men attans... det är som betong, speciellt nu när det är torrt.

Hjälp! Var börjar jag?

Rensa bort så mycket av ogräset som möjligt, spec. tistlar, maskrosor osv. med långa djupa rötter innan du fräser annars finfördelas dessa och de mångdubblas sedan.
Lägg på grovkornig sand alt. fint grus med fraktion 2-6 mm i ett lager om ca. 5-6 cm samt ett lager torvmull på ca. 5cm, detta beror ju iof. på om marken nu ligger i optimal nivå, gör den det så kanske en del av lerjorden måste tas bort innan för att kunna fylla på med förbättrande material.
Fräs sedan med en ordentlig jordfräs alt. ngn. form av liten jordbrukstraktor så att fräsdjupet blir 20 cm.
Lägg sedan ev. på ett lager ny matjord på åtminstone 10 cm, alt. fullgödsla bef. förbättrad jord och så i den.
Viktigt är att om man väljer att utesluta ny matjord ovanpå lerjorden och istället gödslar så måste gödselmedlet fräsas ner ordentligt tillsammans med sand/grus och torvmull så den inte ligger på ytan tillsammans med gräsfröet.

MVH//Christina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.