1 852 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Åkargräsklippare?
Tänkte vi kunde start en tråd om detta.
Om man nu ska ha en så har jag förstått att den bör ha ett frontmonterat aggregat om man nu inte har en väldigt plan tomt utan buskar och träd.
Sen finns det midjestyrning, 4-hjuls drift m.m. Priset åker snabbt upp när man tittar runt vad som finns.
Vad behöver man?, vad kan man inte klara sig utan? och vilka märken/märke är det som gäller om man har en förhållandevis kuperad tomt med en del backar o.s.v.?
Om man nu ska ha en så har jag förstått att den bör ha ett frontmonterat aggregat om man nu inte har en väldigt plan tomt utan buskar och träd.
Sen finns det midjestyrning, 4-hjuls drift m.m. Priset åker snabbt upp när man tittar runt vad som finns.
Vad behöver man?, vad kan man inte klara sig utan? och vilka märken/märke är det som gäller om man har en förhållandevis kuperad tomt med en del backar o.s.v.?
Vi kan ju börja med denna tråd:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1081528747;start=0#0

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1081528747;start=0#0
Det är nog så att båda modeller har sina fördelar,vi har ca 4000m2 att klippa med en hel del buskar och frukträd i trädgården.Förut hade vi en Huskvara Rider med frontaggregat och det bästa med den tycker jag var smidigheten runt buskar och lättare att göra ren klippagg.Anledningen till att vi bytte var dels att vi ville ha en nyare klippare och den största orsaken var gräsklippet som torkade på gräsmattan,detta såg ut som f-n.Personligen gillar jag inte multiklipp något vidare,detta funkar nog om man klipper ofta men vi försöker klara oss på ca 1 klippning per vecka då detta tar i princip en hel kväll att fixa,även om gumman går med liten klippare runt träd och dyl.Den nuvarande åkklipparen är en traktor Partner 14,5hk med 107cm klippbredd och uppsamlare.Visserligen är denna inte lika smidig som Ridern men hydrostatdriften med två pedaler är oslagbar istället för vanlig växellåda att rota med,uppsamlingen fungerar mkt bättre än jag trodde och det är sällan "stopp i röret".Eftersom vi har en hel del träd använder vi den även att "suga" upp löv på hösten.För våran del är vi mkt nöjda med traktorn då gräsmattan blir ren och fin efter klippningen så den får nog gå så länge den håller.Har ett par bilramper uppställda bakom ladan som jag kör upp framhjulen på,då blir det lite lättare att göra ren klippaggregatet.
Jag startade en annan tråd om åkklippare, och nu i efterhand kan jag berätta lite hur vi gjorde. Det blev en "budget" lösning . Vi köpte en Stiga Ready (modellen är ny sen 2004) med hydrostat dvs. inga växlar, tryck pedalen framåt eller tryck ner hälen på pedalen för att backa.
Vi valde ett något större multiklippaggregat 92 cm brett. 12.5hk motor. 21500kr gav vi för den. Lägger man på nån/några tusenlappar får man en Stiga Villa eller kanske t.o.m Park?
Ready'n är lite budget med något hårdare sits tex. Lite klenare konstruktion tror jag. Men jag tänkte att det behövs ingen raketforskning för att klippa gräs, bara den tar mig framåt utan ansträngning är jag nöjd. Den driver på framhjulen och svänger med bakhjulen så man får ha lite koll på var man har baken när man svänger nära föremål.
Standardmodellen av Ready har 10.5hk motor och 85cm klippaggregat och har vanliga växlar. Ca. 18.000kr
Apropå backar, vi har bara en liten slänt och då får man smyga upp annars spinner den ganska lätt för att den inte får tillräckligt fäste. Man kan ju säkert tappa ur lite luft ur däcken så funkar det nog bättre.
Den duger till våra 3000kvm.
Vi valde ett något större multiklippaggregat 92 cm brett. 12.5hk motor. 21500kr gav vi för den. Lägger man på nån/några tusenlappar får man en Stiga Villa eller kanske t.o.m Park?
Ready'n är lite budget med något hårdare sits tex. Lite klenare konstruktion tror jag. Men jag tänkte att det behövs ingen raketforskning för att klippa gräs, bara den tar mig framåt utan ansträngning är jag nöjd. Den driver på framhjulen och svänger med bakhjulen så man får ha lite koll på var man har baken när man svänger nära föremål.
Standardmodellen av Ready har 10.5hk motor och 85cm klippaggregat och har vanliga växlar. Ca. 18.000kr
Apropå backar, vi har bara en liten slänt och då får man smyga upp annars spinner den ganska lätt för att den inte får tillräckligt fäste. Man kan ju säkert tappa ur lite luft ur däcken så funkar det nog bättre.
Den duger till våra 3000kvm.
Klicka här för att svara