3 295 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Någon där ute som vet vad detta är för växt?
Vid vårt relativt nyinköpta torp har vi två ganska stora bestånd av denna växt, á ca 2-3 m2 - där de kvävt all annan växtlighet.

Varje planta har en enda stjälk (utan förgreningar). Stjälken är ganska vedartad men bladen tunna. Rycker man upp dem får man lätt upp den lilla jordnära buketten av fina rottrådar, och ibland en kraftigare utstickare till nästa plantan. Hela plantan vissnar ner under vintern.
Egentligen ställer de inte till så stort bekymmer, eftersom det inte kom tillbaka så många på det område där vi ryckte upp "alla" plantorna i fjol, men skulle ändå vilja veta vad de heter/kallas.
Tack för tips,
nyfikna eLisa

Varje planta har en enda stjälk (utan förgreningar). Stjälken är ganska vedartad men bladen tunna. Rycker man upp dem får man lätt upp den lilla jordnära buketten av fina rottrådar, och ibland en kraftigare utstickare till nästa plantan. Hela plantan vissnar ner under vintern.
Egentligen ställer de inte till så stort bekymmer, eftersom det inte kom tillbaka så många på det område där vi ryckte upp "alla" plantorna i fjol, men skulle ändå vilja veta vad de heter/kallas.
Tack för tips,
nyfikna eLisa
Själv kan jag identifiera allium, storrams och funkia. Där slutar mina kunskaper om växter.
Däremot är jag en fena på att söka på google.
Kvickrot ser det inte ut som:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/elytr/elytrep.html
http://runeberg.org/nordflor/476.html
Däremot är jag en fena på att söka på google.
Kvickrot ser det inte ut som:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/elytr/elytrep.html
http://runeberg.org/nordflor/476.html
Nej jag vet... min telefonkamera är inte så bra... :-[
Här är en av de andra bilderna, tagen lite mer uppifrån, men jag är tveksam om den hjälper att artbestämma.

Visst kan jag ta nya bilder, med en riktig kamera, men det dröjer nog ett par veckor, eftersom vi inte åker till torpet förrän till semesterstarten. Har jag inte fått napp tills dess lägger jag in en ny tråd med tydligare bilder
Jag kan inte minnas att de blommade i fjol, men å andra sidan var det vår första sommar på torpet och så mycket nya intryck, så mycket nytt och spännande att upptäcka att jag mycket väl kan ha missat eventuella blommor på detta "ogräs".
/eLisa
Här är en av de andra bilderna, tagen lite mer uppifrån, men jag är tveksam om den hjälper att artbestämma.

Visst kan jag ta nya bilder, med en riktig kamera, men det dröjer nog ett par veckor, eftersom vi inte åker till torpet förrän till semesterstarten. Har jag inte fått napp tills dess lägger jag in en ny tråd med tydligare bilder
Jag kan inte minnas att de blommade i fjol, men å andra sidan var det vår första sommar på torpet och så mycket nya intryck, så mycket nytt och spännande att upptäcka att jag mycket väl kan ha missat eventuella blommor på detta "ogräs".
/eLisa
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tips.
Jag skall hålla utkik om den blommar. När jag läser om rallarrosen/mjölkörten verkar den blomma med ganska stora blommor - förstår inte hur jag kunnat missa dem...
Kanske var det helt enkelt så att vi klippte ner/ryckte bort innan blomningen i fjol - så att de aldrig fick visa sin vackra sida... Skall låta några stå kvar och se hur de utvecklar sig.
/eLisa
Jag skall hålla utkik om den blommar. När jag läser om rallarrosen/mjölkörten verkar den blomma med ganska stora blommor - förstår inte hur jag kunnat missa dem...
Kanske var det helt enkelt så att vi klippte ner/ryckte bort innan blomningen i fjol - så att de aldrig fick visa sin vackra sida... Skall låta några stå kvar och se hur de utvecklar sig.
/eLisa
Väldigt lik mjölke... alltså rallarros! Håller på Marge II
Det var min första gissning innan jag såg Marge IIs svar.
Dra dem rakt upp, ta tag så långt ner på stjälken du kan - då lossnar de lätt. Ta dem innan de går i blom så slipper du fröspridningen till nästa år!!
;D
Det var min första gissning innan jag såg Marge IIs svar.
Dra dem rakt upp, ta tag så långt ner på stjälken du kan - då lossnar de lätt. Ta dem innan de går i blom så slipper du fröspridningen till nästa år!!
;D
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
