Vid vårt relativt nyinköpta torp har vi två ganska stora bestånd av denna växt, á ca 2-3 m2 - där de kvävt all annan växtlighet.

1119950193Bild_9_.jpg

Varje planta har en enda stjälk (utan förgreningar). Stjälken är ganska vedartad men bladen tunna. Rycker man upp dem får man lätt upp den lilla jordnära buketten av fina rottrådar, och ibland en kraftigare utstickare till nästa plantan. Hela plantan vissnar ner under vintern.

Egentligen ställer de inte till så stort bekymmer, eftersom det inte kom tillbaka så många på det område där vi ryckte upp "alla" plantorna i fjol, men skulle ändå vilja veta vad de heter/kallas.

Tack för tips,
nyfikna eLisa

Kan nästan inget om växter men det liknar det min sambo kalla kvickrot. Den sprider sig som tusan, får man inte upp allt så kommer den igen.

Blommar den något? Kan du ta en bild på bladen uppifrån, man ser inte riktigt hur de ser ut.

/ama

Nej jag vet... min telefonkamera är inte så bra... :-[

Här är en av de andra bilderna, tagen lite mer uppifrån, men jag är tveksam om den hjälper att artbestämma.

1119960904Bild_8_.jpg

Visst kan jag ta nya bilder, med en riktig kamera, men det dröjer nog ett par veckor, eftersom vi inte åker till torpet förrän till semesterstarten. Har jag inte fått napp tills dess lägger jag in en ny tråd med tydligare bilder ;)

Jag kan inte minnas att de blommade i fjol, men å andra sidan var det vår första sommar på torpet och så mycket nya intryck, så mycket nytt och spännande att upptäcka att jag mycket väl kan ha missat eventuella blommor på detta "ogräs".

/eLisa

334.jpg

Rallarros (Mjölkört) ?

Hej!

Precis min gissning, rallarros eller mjölkört som den egentligen kallas. Bara ett tips innan ni tar bort bestånden, bladen går utmärkt att använda till ett gott the. :)

Hälsningar

/BoM

Tack för tips.

Jag skall hålla utkik om den blommar. När jag läser om rallarrosen/mjölkörten verkar den blomma med ganska stora blommor - förstår inte hur jag kunnat missa dem...

Kanske var det helt enkelt så att vi klippte ner/ryckte bort innan blomningen i fjol - så att de aldrig fick visa sin vackra sida... Skall låta några stå kvar och se hur de utvecklar sig.

/eLisa

Jag tror inte på rallarros....

Ett tips är att istället fråga på odla.nu. Där hänger det riktigt vassa trädgårdsexperter. :-*

Trottan!

Vad menar du? ;)

//Marge II

Tack för länkarna, jag provar där också.

Lägger in svaret även här, om jag får napp där...

/eLisa

Väldigt lik mjölke... alltså rallarros! Håller på Marge II
Det var min första gissning innan jag såg Marge IIs svar.

Dra dem rakt upp, ta tag så långt ner på stjälken du kan - då lossnar de lätt. Ta dem innan de går i blom så slipper du fröspridningen till nästa år!!

;D

Hej igen,

Har nu fått ytterligare ett förslag - från forumet på odla.nu.

Där föreslår någon att det är Gullris.

Jag väntar tills den blommar och då bör det gå att avgöra vilket av den sort det är...

/eLisa

Marge II

Ehum... Till skillnad från mig själv menar jag såklart... :-[ ;D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.