Hej
Vi har problem med de bruna äckliga sniglarna (tror det är de som kallas mördar sniglar). Håller på och jagar dem i massor.

I morse innan jobbet, så gick jag en runda och mellan drivorna av dessa så såg jag en sort som jag inte sett förut.
Jag undrar om någon vet vad det kan ha varit. Den var lite större än de största "bruna" som jag sett. Den var ljusare. Ljusgrå med mörka mindre fläckar. Den var lika elak mot växterna som de bruna.

Hoppas nu att det inte skall bli en sort till att jaga.....

 
Leopardsnigel har jag på tomten. Bra eller dåligt? Låta vara eller ha ihjäl? 8)
 
Den är rena ängeln i jämförelse med den spanska snigeln! Så efter mördarsnigelinvasionen är jag tacksam att finna inhemska sorter. Jag brukar låta de leva ... :D
 
Ur Aftonbladet i dag 22/6:

Pass opp i trädgården - forskarna tror att supersnigeln är här.
Den är en korsning mellan mördarsnigeln och den svenska skogssnigeln, skriver Göteborgs-Posten. Snigeln har samma glupskhet och förökar sig lika snabbt som mördarsnigeln, men har också skogssnigelns tålighet i svenskt klimat.
Zoologen Jan Hagnell kom supersnigeln på spåren när han försökte hitta ett gift mot mördarsnigeln.
 
Ja supersnigeln är den senaste nyheten, men de ser ut ungefär som den "vanliga" mördarsnigeln så jag tror inte att det är den ni har.
Tyvärr så går anslagen för snigelforskningen ut idag så något "botemedel" är det väl inte tal om varken för mördar- eller supersniglar...

Have a snail-day!
:)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.