2 861 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Trädbeskärning på hög nivå! Bilder!
Sida 1 av 2
Milda matilda, vilket fullständigt underbart träd...........
för att inte tala om arbetsinsatsen, blir så avundsjuk (dock ej missunnsam
) så jag tror jag döööör :-[, på trädet alltså
.
Har du några bilder som visar hur trädet blev, sett lite på håll, dvs. så att man ser både stam och krona?
MVH
//Christina.
Har du några bilder som visar hur trädet blev, sett lite på håll, dvs. så att man ser både stam och krona?
MVH
Ja, visst är det ett underbart träd!
Det var därför vi tyckte det var värt att kosta på dessa åtgärder. Eken står dessutom ganska nära huset, så man vill ju inte heller riskera att det blåser ner en stormig vinterdag. Men nu ska det stå i minst hundra år till! 
Tyvärr tog batterierna slut i kameran. Men jag tar en bild i helgen.
Tyvärr tog batterierna slut i kameran. Men jag tar en bild i helgen.
Så klart det det var värt detHemmakatten skrev:
Men vilken fantastisk förmån att få ha den eken i närheten av huset
MVH//Christina.
Vi hade ett fast pris på ca 8000:-. Då ingick det dyra stödförbandet (drygt 2.000:- ). Arboristerna arbetade i 9 tuffa timmar tillsammans, vilket borde innebära en timpenning på ca 500-600:-. Helt klart prisvärt tycker jag. Vårat träd är STORT, mindre träd går naturligtvis snabbare och enklare. Den första kontakten och besöket betalade vi ingenting för. Det är också en timmes resväg till vår tomt, vilket ju bör räknas in i priset. Uppfattar Trädmästarna som mycket seriösa. Hade fått rekommendationer från tre personer innan vi anlitade dem, www.tradmastarna.se.
Nedan ett par bilder på eken efter ansning och tuktning. Och inte ser den så stor ut på håll, men det ÄR den...
Det ser kanske lite "naket" ut, men kommer att nästa år ha en betydligt fylligare krona. Det som de sågade bort skulle lätt fylla ett par containrar.,. 


Kan inte heller låta bli att visa en bild på de två björkar mellan vilka en mexikanst hängmatta kommer att hänga om ett par veckor.
Vi hoppas ju fortfarande att det kommer att bli tid för lite filosoferande och avkoppling trots att vi bygger hus..... 

Kan inte heller låta bli att visa en bild på de två björkar mellan vilka en mexikanst hängmatta kommer att hänga om ett par veckor.

Äntligen kom de intressanta bilderna. Eken ser bra ut och kommer att bli ännu bättre med tiden. 
Fantastiskt vacker utsikt över sjön. Bara att gratulera! 
Står inte björkarna för långt från varandra med tanke på en hängmatta. :-/ Fast de mexikanska är kanske lååånga. :
???
Står inte björkarna för långt från varandra med tanke på en hängmatta. :-/ Fast de mexikanska är kanske lååånga. :
Åååååå...... vad fin eken ser ut, måste bli underbart att ha den nära huset
, helt klart värt 8000:-.
Hade ju varit snudd på helgerån att inte satsa de kronorna på ett träd som stått där i 100 år och nu kan stå kvar minst 100 till
.
Det är ju verkligen det som är konsten, att bygga nytt men ändå bevara det som naturen bjuder och den verkliga fullträffen ligger ju i kombinationen av det nya i ett lyckat samspel med det 'gamla'.
Hemmakatten, ni kommer säkert att lyckas ypperligt med den uppgiften
.
Den tomten går verkligen inte av för hackor, det är ett riktigt pangställe, kommer dessutom att bli ännu bättre när huset så småningom 'smyger' in bredvid eken :-* :-*
MVH//Christina.
Hade ju varit snudd på helgerån att inte satsa de kronorna på ett träd som stått där i 100 år och nu kan stå kvar minst 100 till
Det är ju verkligen det som är konsten, att bygga nytt men ändå bevara det som naturen bjuder och den verkliga fullträffen ligger ju i kombinationen av det nya i ett lyckat samspel med det 'gamla'.
Hemmakatten, ni kommer säkert att lyckas ypperligt med den uppgiften
Den tomten går verkligen inte av för hackor, det är ett riktigt pangställe, kommer dessutom att bli ännu bättre när huset så småningom 'smyger' in bredvid eken :-* :-*
MVH//Christina.
Det är ca 4-5 meter emellan. Skulle det inte gå att ha en hängmatta där då.Immobil skrev:
Nu blev jag ledsen, det bara måste gå att få upp en hängmatta där. :-/ Har inga andra bra träd i närheten. Ge mig lite tips på hur jag kan få det att fungera, snälla.
Flytta på träden kanske... ??? ;DHemmakatten skrev:
Nejdå men testa om det funkar, ta inte ut sorg i förskott!
Om det lyckas beror på hur lång hängmatta du får, upphängningsavståndet bör vara ca. 90% av hängmattans totala längd, de sydamerikanska hängmattorna brukar vara ganska stora, en del på nästan 4m. Upphängningshöjd 1,5-2 m då bör du få rumpan på lagom avstånd, dvs. 40-50 cm, från marken.
Men är avståndet mellan träden 5 m så kan det vara i längsta laget :-/, men det visar sig ju när mattan kommer.
Annars finns ju sådana där hängmatteställningar som står på marken men, njaaaa..... :-/
Här kommer annars ett tips som kanske kan vara rätt OK, om allt annat krisar
, ett träd är det ju dessvärre inte, men med rätt ytbehandling samt plantering vid stolpfästena så kan det bli en 'hängmattepergola' (fast utan tvättlinorna
), iaf. betydligt bättre än de där metallställningarna, men otvetydigt så är ju två träd det optimala.
MVH//Christina.

Men är avståndet mellan träden 5 m så kan det vara i längsta laget :-/, men det visar sig ju när mattan kommer.
Annars finns ju sådana där hängmatteställningar som står på marken men, njaaaa..... :-/
Här kommer annars ett tips som kanske kan vara rätt OK, om allt annat krisar
MVH//Christina.
