4 534 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Maskinell ogräsbekämpning
Hej.
Jag har ganska mycket grusgångar på min tomt. Min rygg klarar inte av de manuella verktyg som finns.
Funderar på om det finns något motordrivet verktyg som skär av rötterna under ytan.
Är det någon som har sett något sådant?
Anders
Jag har ganska mycket grusgångar på min tomt. Min rygg klarar inte av de manuella verktyg som finns.
Funderar på om det finns något motordrivet verktyg som skär av rötterna under ytan.
Är det någon som har sett något sådant?
Anders
Tyvärr är det så att det ogräs som finns i grusade ytor trivs alldeles ypperligt med att få rötterna beskurna! Det förstärker endast rottillväxten. Det mest effektiva är att ånga växten vid ytan. Det gäller att inte ånga för mycket utan endast så mycket att det synliga bladverket blir skadat och effekten blir då att roten måste annamma 'intensivvård'. Växten dör således inte utan utarmas på sikt. Ångar man sönder växten fullständigt får man samma effekt som om man skär av stammen och växten blir än mer kraftig under markytan. När det kraftiga rotogräset så småningom försvunnit blir underhållet lättare. Du får ändå räkna med att det kan ta mer än en säsong.
Har du duk under gruset funkar ångningen snabbast. Om du ångar lätt ngn gång i månaden under växtsäsongen kommer du på sikt att få en ogräsfri grusyta. De här elektriska (ca 500 kr) ångapparaterna som kopplas till uteslangen tycker jag är billigast i inköp och drift.
Om du redan försökt med ångning återstår endast gift som kan skada inte bara intilliggande växtlighet utan också husdjur och andra djur - även om de etiketterats som 'miljövänliga'. Drömmen om den 'maskin' du föreslår skulle dessutom blanda in jord i grusytan och ge än större grogrund för ogrästillväxt.
Har du duk under gruset funkar ångningen snabbast. Om du ångar lätt ngn gång i månaden under växtsäsongen kommer du på sikt att få en ogräsfri grusyta. De här elektriska (ca 500 kr) ångapparaterna som kopplas till uteslangen tycker jag är billigast i inköp och drift.
Om du redan försökt med ångning återstår endast gift som kan skada inte bara intilliggande växtlighet utan också husdjur och andra djur - även om de etiketterats som 'miljövänliga'. Drömmen om den 'maskin' du föreslår skulle dessutom blanda in jord i grusytan och ge än större grogrund för ogrästillväxt.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det finns också gasbrännare avsedda för trädgården. Den fungerar med samma princip som för ångningen. Det är en "stång" med handtag som man sätter en liten gasolflaska på. Man bränner ogräset lite på avstånd så att man ser att "förångningen" startar, ogräset skall alltså inte börja brinna.
Vi har använt en sådan till grus och plattlagda gångar och tycker det fungerat mycket bra. Ca en gång i månaden har vi använt den. Efter ett tag så var det så lite ogräs att det räckte med en kvart eller så (på våra 80kvm).
Vi har använt en sådan till grus och plattlagda gångar och tycker det fungerat mycket bra. Ca en gång i månaden har vi använt den. Efter ett tag så var det så lite ogräs att det räckte med en kvart eller så (på våra 80kvm).
Byggde själv ett 1m brett skyffeljärn som jag drar bakom gräsklippartraktorn. Sen går det ca 3 cm under ytan och skär av rötterna. Går hur snabbt som helst att rensa grusgångarna då.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden