14 488 läst ·
7 svar
14k läst
7 svar
Duk under stenmjöl?
Hej alla trädgårdsproffs!
Ska göra lite gångar med stenmjöl och kollade då med byggvaruhuset om man ska lägga någon slags duk under som skydd för framtida ogräs. (marken är väldigt kompakt på dessa ställen så det behövs ingen duk för avskiljning).
Byggvaruhuset tyckte inte att detta vara nödvändigt eftersom ogräset åndå kommer att lägga sig ovanpå duken och växa genom stenmjölet.
Vad tycker ni och hur har ni gjort?
Ska göra lite gångar med stenmjöl och kollade då med byggvaruhuset om man ska lägga någon slags duk under som skydd för framtida ogräs. (marken är väldigt kompakt på dessa ställen så det behövs ingen duk för avskiljning).
Byggvaruhuset tyckte inte att detta vara nödvändigt eftersom ogräset åndå kommer att lägga sig ovanpå duken och växa genom stenmjölet.
Vad tycker ni och hur har ni gjort?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Har ingen egen erfarenhet ännu eftersom gången är nylagd men råden jag tillslut följde:
Däremot har jag använt duk under ärtsingelgångarna så inte stenarna försvinner ner i jorden.
Mvh
/J
- Duk bra för avskiljning men då jag hade ganska hård mark så för mig ingen anledning.
- Stenmjöl lär bli så pass hårt att orgäs inte växer igenom detta (här känns det som jag kan vara lurad...)
- Duk skyddar bara för ogräs som sprider sig under marken genom rotsystem, de mest ogräset kommer ändå som frön uppifrån, alltså hjälper inte duken mot ogräs egentligen.
Däremot har jag använt duk under ärtsingelgångarna så inte stenarna försvinner ner i jorden.
Mvh
/J
Jag valde fiberduk under stenmjölet. Fiberduk kostar trots allt inte mycket och att ogräs skall komma uppifrån på stenmjöl är det liten risk för. Skulle något enstaka frö lyckas gro på stenmjölet är det ju lätt gjort att dra upp det. Skulle man missa att rensa bort det tror jag att ogäset trots allt dör rätt snabbt då det ju helt saknas jord för det att växa i.
siamthai skrev:Jag valde fiberduk under stenmjölet. Fiberduk kostar trots allt inte mycket och att ogräs skall komma uppifrån på stenmjöl är det liten risk för. Skulle något enstaka frö lyckas gro på stenmjölet är det ju lätt gjort att dra upp det. Skulle man missa att rensa bort det tror jag att ogäset trots allt dör rätt snabbt då det ju helt saknas jord för det att växa i.
Tyvärr måste jag säga att ogräs & gräs har en förmåga att växa även i stenmjöl, har (o)gräs som kommer upp i kullerstenen inne vid huset. Där det växer är det cirka 15cm stenmjöl med 50cm tvättad makadam under..........
Vet inte, men jag tror att det bör ha sämre förmåga att växa om det enbart är stenmjöl
(jag har alltså inga plattor på stenmjölet). Har man plattor, kullersten eller dylikt blir det ofrånkomligt ett litet mellanrum där det för eller senare kommer att växa ogräs. Mina stenmjölsgångar är så nya att jag egentligen inte vet om jag har rätt (de är knappt 2 månader). Kanske någon med lite äldre gångar har någon kommentar..?
Jag hade helt klart lagt duk under.En uteplats som vi la för 5 år sedan växer det inget på än i alla fall och inte heller uteplats vid vår entré.Lade den också för 5 år sedan efter vi dränerat om.Det enda som kommer vid entrén är lite mossa då det är skugga på em.Men det spolar jag bara bort i gång per säsong.. Jag lägger iof min marksten utan mellanrum. Lägger alltid med stenmjöl under samt borsta på plattorna. Har du så det kommer ogräs så är det med luften o fåglarna och för att det ligger löst stenmjöl som det kan få fäste i.Stenmjöl blir ju annars nästan hårt som cement o då kan inget fästa. Så släng då på mer stenmjöl och vattna så det blir hårt..
lycka till!
lycka till!
Vi har lagt omkring 200 kvm duk, ovanpå detta 2 dm 0-32 kross och toppat med omkring 5 cm 0-16 kross.
Jag tycker att man bör använda duk, priset för att göra det är marginellt och det är enkelt gjort.
Vi lade det i första hand för att slippa att lera eller andra massor kommer upp och blandar sig med materialet, gäller ju speciellt där man kör med t.ex. bil.
Ogräs växer hur bra om helst i kross, det fungerar säkert utmärkt att anlägga gräsmatta i ren kross om man så önskar. Men visst är det enklare att dra upp ogräset om man tar det tidigt.
Jag tycker att man bör använda duk, priset för att göra det är marginellt och det är enkelt gjort.
Vi lade det i första hand för att slippa att lera eller andra massor kommer upp och blandar sig med materialet, gäller ju speciellt där man kör med t.ex. bil.
Ogräs växer hur bra om helst i kross, det fungerar säkert utmärkt att anlägga gräsmatta i ren kross om man så önskar. Men visst är det enklare att dra upp ogräset om man tar det tidigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden