Hej!

Jag har alltid fascinerats av hur fin en golfgreen kan vara och har nu bestämt mig för att göra en liten sådan hemma på vår tomt, alternativt i en kruka eller så. Då tänkte jag vända mig till Er med frågan, vad är det för grässort som används på en golfgreen? Måste väl vara någon special som blir mycket tät och fin? Mycket tacksam för svar

Mvh Mattias

För golfgreener används ofta olika sorters krypven. De har låg höjtillväxt (kryper liksom längs marken), växer tätt, kan klippas mycket lågt men behöver mycket näring och mycket vatten. Det finns mängder med sorter och blandningar av krypven att välja mellan.

"Vanligt" villagräs ger ingen bra green.

Swn behöver du ett mycket bra underlag också. Mycket sand i jorden så vitt jag vet

Bäst svar får du nog om du talar med en greenkeeper på en golfbana.
Han/hon borde veta!

andreas skrev:
Här är en pdf-fil från Svenska golfförbundet om greenbyggnad:
[länk]

Ytterligare en länk som kan avskräcka... ;)
[länk]

Lycka till...
Ojojoj! Man tackar! Den där pdf:en innehöll många svar på mina frågor. Det verkar vara lite mer avancerat än att plantera och vänta på en spikrak och tät gräsmatta.

Tack ni andra också! :)

alternativt i en kruka eller så.
Låt dig inte nedslås av de som försöker berätta för dig vad du vill ha och inte vill ha. Om du odlar en liten green i en kruka behöver du ingen dyr cylinderklippare (det dugar bra med en sax) och vattningen är inte särskilt besvärlig.

Jag tyckte det var en kul idé.

Och förresten så är sådana där klassiska handdrivna gräsklippare cylinderklippare och de är föga dyra.

grannen har en golfgreen som hel gräsmatta... med cylinderklippare för 20.000 till osså (importerad från england)

helt otroligt snyggt... men så fort det regnat ser man små pluppar efter mask som tittat upp och dylikt...

missar man att klippa så blir det fort risigt...

men hur snyggt som helst och ingen granne har ens försökt få finare matta ;D

förberedelser är tydligen a och o... de höll på i 2 månader typ...

• Gilla
Anders19733
  • Laddar…
Glöm inte att laga greenmärkena efter lekande barn och dylikt ;D

Andra golfare som besöker dig kan annars bli irriterade!

TiGGrE skrev:
grannen har en golfgreen som hel gräsmatta... med cylinderklippare för 20.000 till osså (importerad från england)

helt otroligt snyggt... men så fort det regnat ser man små pluppar efter mask som tittat upp och dylikt...

missar man att klippa så blir det fort risigt...

men hur snyggt som helst och ingen granne har ens försökt få finare matta  ;D

förberedelser är tydligen a och o... de höll på i 2 månader typ...
Foton! Omgående tack! Verkar helt otroligt jobbigt faktiskt. Har han hålkoppar också?

Ett tips från min kompis som är Greenkeeper... Sprid ut lite järnsulfat över greenen så får den en alldeles vacker djupgrön färg! Järnsulfatet tas upp av gräset som färgas.. Inte farligt utan håller även lite mossa borta.. Detta sprids tydligen alltid inför stora tävlingar..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.