Trädgård allmänt
Desdemona: Hej! Tack för infon. Vi har redan en ritning på hur trädgården ska (ungefär) se ut. Det känns som att Blackgarden gärna gör hela upplägget. Nåja, det blir offertförfrågningar som gäller. /Des
askur: [citat] Låter jättefint och jätteläckert! Men att gå barfota över gräset en sensommarkväll är inte heller fel!
yonna: Ja, Christina, även jag satte häggmispel i Norrbotten ... skulle aldrig falla mig in att sätta den här nere i södern ;D. Man kan iofs tycka illa om thuja men den har sitt värde på rätt plats. Vill man ha kompakt insynsskydd året om (i vissa fall kan det vara nödvändigt!) tycker jag den är ett gott alternativ. Jag har själv haft en 24 m lång thujahäck som fungerade ypperligt. De
Immobil: [citat] 8) Jag ger 75:- / ton inkl. moms. :D [citat] 8) Japp! :D
yonna: Påsk-och pingstliljor kommer tillbaka år efter år så dessa bör sättas så att de får vissna ner i lugn och ro (passar bra med bladrika perenner som döljer de sakta vissnande lökbladen). Tulpaner har en tendens att inte blomma mer än ett par säsonger pga att de är så hårt odlade. Om du vill ha återkommande tulpaner bör du välja de som är 'botaniska' - dessa återkommer och
AndreasK: Hyr en högtryck med varmvatten och rengöringsmedel.... Alt. ring en klottersanerare....
Magnus_Nordmark: Kortfattat.... kika ut hur den lutar och åt vilket håll ni kan leda vattnet. Gräv ned dräneringsslang med makadam i ett linjemönster riktatca 45 grader mot fallriktningen. lägg slangen på ca 50cm djup och kanske var tredje-fjärde meter. Sök på nätet om täckdikning så finns det säkert information om principen. Exempelvis: http://www.matniklas.se/images/Plan.jpg Studera att
Gummigum: Någe mer opraktiskt än vad Ernst hade för sig där får man tyvärr leta efter :-( Javisst han satte en uppslitsad gummislang på den vassa toppkanten i sista programmen - men ändå! Och sedan ett annat praktiskt problem med plåten - om man har klent jorddjup så är den svår att ha i högre höjder d v s en lagom liten höjd är vad den duger till det här med förankring och stöd spökar
sanne78: hehe.. måste göra att inlägg.. en husägare här i kvarteret satte en tujahäck mitt i tomtgränsen.. till en obebyggd tomt.. sen byggdes det ett hus på den tomten och dom blev lite snea då dom inte fått vara med o godkänna en häck.. så dom slängde upp en syrenhäck direkt i kant med tujan.. med tiden som vi ser det här så tar syrenen snart all sol.. o det slutar med 2 gnälliga
Index: Tack för svaren! Jordhögen ligger här och grus finns så nu är det bara att ge sig ut med skottkärran...... ;)
Per-Erik: det finns nog inget som snabbt tar bort mossan... det finns några metoder.. Kör med Mossrivare/vertikal skärare, där efter så klipp endast gräset på högsta inställningen. Då trivs gräset bättre änn mossan och tar ut mossan pga det. Du bör också Gödsla gräsmattan regelbundet.. Så nytt gräs 1 gång om året.. sprid ut gräs frön. efter 1-2 sesonger så har du en fin grön matta.
Hemmakatten: Tänk bara på att gräva en STOR grop där du skall sätta buskarna, och i med ny fräsch jord. Den uppgrävda busken bar man ta med så stor klump som går. Och plantera inte rosen på ett ställe där det tidigare stått rosor. I så fall måste jorden bytas ut.
Mats: Gräsmattan kommer att röra sig även om ni sår nästa år så så och var berreda på att justera bort sänkor/svackor istället. Dessutom rätt skönt att lägga sig på gräset och titta på sitt nya fina hus
Yenlinn: Hej! Vet någon var man kan köpa en sådan där söt liten bro som man ofta ser att folk har i sina trädgårdar eller över vägdiken? Eller har någon en enkel ritning på hur man kan bygga sådan själv? Vi behöver sätta en liten bro över ett av våra diken och tänkte att det kanske är bäst att göra det innan gruset till vägen kommer.
yonna: Ngn har sagt mig att kompost mår extra gott under en fläder ... ;) vet inte om detta har ngn egentlig betydelse. Det viktigaste är faktiskt att placera den på en undanskymd plats där den inte syns - varken av dig eller av grannen! Sätt gärna en lite högre häck runt den och har du plats skall du inte snåla med utrymmet. En kompost brukar på sikt inte räcka ... man upptäcker ganska
Yondalar: ja si grannar kom att tänka på ett ex jag såg i helgen sommarstugor på rad med en allmänning nedanför alla har rätt till en brygga nedanför grannen till höger hade placerat sin (dessutom stor för 5 båtar) brygga i den tänkta förlängningen av den vänstra tomtgränsen av den stuga vi besökte :o frun till samma granne hade skält som en bandhund när de som bodde i huset innan hade
hempularen: Jo där har säkert funnits lökar någongång, och lökväxterna brukar kunna bli gamla. Viss komplettering och utrensning kan man ju behöva göra ibland, men det ser du till våren.
Solana: Så är det nog ;D, saknar bara lite mer bild"porr" i katalogen, men å andra sidan så får fantasin flöda..... ;)
Immobil: [citat] 8) Satsa på vattenspräckning med Boulder Buster: http://www.a-plusplus.se/bjorkomaskin/BoulderBuster/BoulderBuster.html :D
Mr_T: http://www.bete.se Får är jättebra landskapsvårdare (ej trädgårdsvårdare dock) :o, de äter ju gärna löv och buskar förutom gräs vilket håller landskapet öppet. Så länge det finns mat och vatten och de inte blir skrämda så brukar de hålla sig där de ska, men vill de ut så kommer de ut nästan oavsett stängsel. Kräver daglig tillsyn, mineralsten och vatten. Om man ser det som
hajof70: F-n, va jobbigt, här försöker jag för en gångs skulle ta en genväg och inte göra ett så noggrannt och "rätt" jobb. Jag var stolt över mitt nya jag. Och så blir man nedsablad på en gång.... ;D ;D Så okey, okey, jag ska göra det med granit men då tar det nog ett tag innan jag har fått ändan ur vagnen :P ;) Men visst kommer jag att tycka det var värt det när det väl är
Pesco: Har en du kan få. Kanske två. Dock nedklippta, men med kraftigt rotsystem.